Британський експерт вважає Одеса-Броди "марним трубопроводом"

Четвер, 22 липня 2004, 16:13
Нафтопровід Одеса-Броди має чимало проблем в області економіки й логістики, вважає директор з економіки енергетики Євразії і Східної Європи Кембріджської Асоціації по проведенню досліджень в області енергетики Метью Сагерс.

"Це власне кажучи марний трубопровід, націлений на ринки і напрямки, обслуговувані вже трубопровідною системою російської "Транснєфті", - сказав він в інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна".

Він назвав дві основні економічні причини, що не дозволяють нафтопроводу Одеса-Броди стати маршрутом для транзиту каспійської нафти. Перша: Одеса-Броди не забезпечує постачальникам каспійської нафти прибутковість від її продажу в Центральній Європі, порівнянну з прибутковістю від продажу на средиземноморському ринку.

Друга: каспійська нафта, доставлена трубопроводом Одеса-Броди, за ціною не зможе конкурувати з російською сумішшю Urals, що постачається на центральноєвропейські НПЗ трубопроводом "Дружба".

У цій ситуації транспортування нафти з Бродів в Одесу видається експертові кращим способом використання нафтопроводу, особливо через гарантію постачань із боку надійного постачальника в особі ТНК-ВР.

У будь-якому випадку, переконаний Сагерс, проект Одеса-Броди в первісному (прямому) варіанті не буде реалізований найближчим часом. "Для транзиту каспійської нафти в Центральну Європу необхідні колективні дії великого числа учасників, що ухвалюють рішення. Загальні вигоди будуть істотними, однак вигоди кожного окремого учасника відносно малі, тоді як ризики значні", - сказав він.

Транспортування по Одеса-Броди і далі через Босфор додаткових обсягів нафти не призведе до перезавантаження транспортної лінії у протоці, як того побоюється Туреччина, вважає Сагерс.

Таку точку зору він мотивує незначністю додаткового навантаження проливу: 9 млн. тонн - це 8% транзиту через Босфор, що у 2002 році склав 11,6 млн. тонн. "У гіршому випадку, якщо Босфор навіть закриють у зв'язку з яким-небудь катаклізмом, оператор нафтопроводу Одеса-Броди може спланувати свої дії", - додав експерт.

Як повідомлялося, у лютому 2004 р. уряд України схвалив експлуатацію нафтопроводу Одеса-Броди вартістю $500 млн., побудованого в 2001 р., для транспортування нафти з Казахстану й Азербайджану на ринки Західної Європи.

У цьому місяці уряд України переглянув рішення й оголосив, що спочатку нафтопроводом за маршрутом Броди-Одеса будуть транспортовані 9 млн. тонн російської сирої нафти, що, певно, пов'язано з нездатністю забезпечити постачання каспійської нафти, необхідної для експлуатації нафтопроводу, як планувалося спочатку.

Читайте також:

Туреччина закликає Україну відмовитися від реверсу "Одеса-Броди

Польщі цікаво, чи реверс стосується тільки Одеса-Броди, чи всієї України

"ОДЕСА-БРОДИ" ПРАЦЮВАТИМЕ НА РЕВЕРС. ТНК ПЕРЕМОГЛА


Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування