Кандидати в президенти витратили на "громадську думку" мільйони

Середа, 20 січня 2010, 15:55

За час виборчої кампанії кандидати в президенти замовили понад півсотні різних соцопитувань, які обійшлися загалом від $1 млн. до $2 млн.

Про це пише газета "Дело".

За період активної фази виборчої кампанії - з 1 вересня до 20 січня - соціологічні служби опублікували результати 35 досліджень з даними про рейтинги кандидатів у президенти.

З урахуванням закритих досліджень, які проводили декілька відомих соцслужб, але за бажанням замовників не публікували, загальна кількість проведених опитувань може складати від 50 до 100.

Так, наприклад, Центр соціологічних досліджень "Социс", який опублікував узимку дані трьох відкритих досліджень (з урахуванням екзит-полу на каналі "Інтер"), паралельно провів ще чотири закритих соцопитування.

Український центр економічних і політичних досліджень ім. Разумкова, який озвучив дані тільки одного дослідження, насправді отримав декілька замовлень, каже директор соціологічної служби центру Андрій Биченко.

Гендиректор компанії "Социс" Микола Чурилов стверджує, що розкид цін на ринку соцдосліджень дуже великий.

Вартість одного соцопитування при 2,5-3 тис. респондентів коливається від $18 тис. до $27 тис. Ця вибірка саме відповідає середньому числу респондентів 35 соцопитувань (приблизно 2,8 тис. осіб), результати яких були опубліковані двома десятками соціологічних служб із жовтня по день виборів.

Биченко погоджується зі своїм колегою, підтверджуючи зазначені розцінки на соціологічному ринку.

Якщо помножити середню вартість одного дослідження на кількість проведених опитувань, вийде сума майже в $1 млн. З урахуванням закритих соцдосліжень ця цифра може скласти до $2 млн., підраховує видання.

Визначити, яка з соціологічних компаній заробила більше за інших, досить складно, оскільки багато хто не відкриває інформацію про закриті дослідження.

Більше за всіх відкритих соцопитувань провела компанія Research&Branding Group(R&B). За період осінь-зима соціологи компанії оприлюднили 5 рейтингів. По чотири опитування опублікували Київський міжнародний інститут соціології і "ФОМ-Україна".

Як пояснює Чурилов, приблизно 75% суми, яку отримують соціологи, - це собівартість проведення дослідження. 10-12% - витрати на своє утримання. Інша сума - гроші, які заробляють соцслужби.

Дорожче за все коштує проведення екзит-полів. На проведення Національного екзит-полу-2010 (КМІС, фонд "Демократичні ініціативи" і Центр ім. Разумкова) було потрібно мінімум $220 тис (спочатку орієнтувалися на $320 тис., але їх не вдалося зібрати).

За словами Чурилова ("Социс"), $300 тис. - реальна вартість повноцінного екзит-полу.



powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!