Николай Филонов глава "Партии винничан"

Партии регионов

Не исключено, что накануне местных выборов осенью 2020 года, как и перед президентскими, будет до 40% (а может, и больше) тех, кто не определился. (укр.)

Останні соціологічні дослідження зафіксували очевидну тенденцію: рейтинг правлячої "Слуги народу" демонструє повільне зниження. І – будемо відвертими – невідомо звідки чекати на "прорив", який змінив би ситуацію на краще. 

Водночас є й інший тренд – "старі" політичні партії теж суттєво втратили електоральну привабливість. А ідей, які б дозволили їм у наступному році подолати досягнуту на парламентських виборах відсоткову "стелю", теж наразі не видно і не чути. 

Тому абсолютно не виключена ситуація, коли напередодні місцевих виборів восени 2020 року, як і перед президентськими, буде до 40% (а, може, й більше) тих, хто не визначився.

Реклама:

Розуміють це місцеві еліти, яким незабаром доведеться відстоювати власне право контролю над територіями? 

Більш виразно, ніж ми від них цього очікуємо. Як отримати мандат, чи зберегти крісло, коли потрапляння у списки "старих" уже не є гарантією успіху, а "нові" не сьогодні–завтра можуть дійти до того відсоткового рівня, де наразі перебувають їхні "попередники".

Тому в експертному та медіа-просторі уже тривалий час обговорюється ідея, що значну частку голосів виборців на місцевих виборах можуть "підібрати" локальні регіональні проекти. Які йтимуть до виборців під нехитрим гаслом: "Голосуйте за своїх!" "Свої", тобто представники місцевих груп впливу  виступатимуть у якості опонентів "столичних посіпак", що сліпо виконуватимуть накази київського партійного керівництва.

Але тут є й інша проблема. 

"Свої" не знають з чого почати, а досвід партійного будівництва у багатьох з них обмежується Партією регіонів та, інколи, й КПРС. 

Натомість успіх "команди Зе!", представники якої у низці випадків переграли дуже ресурсних і впливових конкурентів, укорінив у свідомості "своїх/місцевих" переконання, що традиційні засоби комунікації з виборцями уже не діють. А тому негайно слід опановувати новітні. З цього вони, судячи з усього, й почали підготовку до місцевих виборів.

Як наслідок, уже зараз, під час підготовчого етапу місцевих виборів-2020 з блискавичною швидкістю змінюється регіональне медіаполе, у якому виникають, зникають і трансформуються платформи у соціальних мережах, локальні messenger-групи і Telegram-канали.

Країною крокує каргокульт місцевих шанувальників і плагіаторів технологій, що їх використовувала "Слуга народу" в сфері масових комунікацій.

Проте каргокульт тому й є комбінацією ритуальних дій, що нічого спільного з послідовними діями досягнення успіху не має. 

"Зелені" на президентських і парламентських виборах мали у 2019 році те, чого наразі немає у жодної регіональної політичної "тусовки" – парасольковий бренд "Слуги народу". 

Тому, наслідуючи форму, місцеві політики наразі старанно уникають того, що могло б внести хоч якесь зерно раціональності у виборчу кампанію – змістовну частину.

За рахунок "форми" виграти можна, але дуже непросто. 

За даними КМІС (березень 2019 року) для 74% українців телебачення – досі основне джерело інформації. На другому місці в рейтингу – інтернет-ЗМІ, які є джерелом інформації для 27,5% респондентів. При цьому, за рік ця цифра майже не змінилася – у лютому 2018 року вона складала 27,1%.

Загальнонаціональний бренд "Слуги народу", на просування якого працював топтелеканал "1+1", у таких умовах міг дозволити собі погратися з digital-новинками. Але чи робити на це основну ставку?

Частка користувачів Фейсбук та Інстаграм дійсно, зростає (хоча і залишається однією з найнижчих у Європі, Internet World Statistics). Але чи придатні вони для ефективної агітації "на місцях", особливо у сільській місцевості?

Адже для перемоги у масштабах області новітнім "регіоналам" знадобляться не лише голоси мешканців великих та середніх міст. 

Половина українців, які отримують новини з Мережі – це, звісно, багато, але телевізор все одно, поки що, на першому місці (USAID-Internews 2019, листопад). Та й проблема російських соціальних мереж, звідки, за даними "Детектор Медіа" (березень 2019 року) отримують інформацію до 25% користувачів Інтернету, залишається актуальною. 

На проблему варіння місцевих політичних еліт у власному соку затишних Telegram-каналів з охопленням 200-300 читачів можна було б махнути рукою, якби перша теза про зміщення електоральних акцентів на регіональний рівень не була близькою до практичного підтвердження. І якби анонсована децентралізація влади не передавала б після місцевих виборів максимум повноважень на місця.

Тому, як завжди, будемо лише дивуватися, коли у кріслах керманичів районів, міст та областей опиняться не просто аматори, а аматори агресивні і наполегливі, впевнені, що вдала digital-стратегія дала їм можливість виграти на виборах, а тому подібні ж методи мають право на використання у визначенні стратегії розвитку регіонів. Про наслідки слід розповідати?

Єдиним запобіжним заходом для створення цієї небезпечної ситуації має стати позиція громадянського суспільства, яке не дозволить старим політичним елітам перехопити лідерство у питанні будівництва саме регіональних політичних структур. 

І саме в цій сфері (а не в форматі "битви" між "партією влади" і "старими" партіями) очікується найбільш принципове політичне змагання 2020 року. В умовах, що можуть скластися внаслідок форсованої децентралізації влади, поразка у будь-якому регіоні України може призвести до консервації у ньому реформ на наступні п’ять років.

Микола Філонов, спеціально для УП

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
децентрализация виборы местное самоуправление местная власть
Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования