МинОПК: спасет ли отрасль новое министерство?

575 просмотров
Пятница, 05 июня 2020, 14:00
Алина ФроловаAlina Frolova
заместитель министра обороны Украины 2019-2020 годов

Останні дні в інфополі активно просувається ідея створення нового міністерства ОПК. Розвиток комплексу дійсно потребує уваги, але чи вирішить його проблеми саме така модель? 

Я є абсолютним прихильником лібералізації ринку та нарешті легалізації державно-приватного партнерства у сфері оборони і космічних розробок, тому що саме вихід на вільний ринок українських державних і приватних підприємств дасть їм можливість розвиватися, залучати інвестиції. 

Для цього дійсно має бути зроблений шалений шматок роботи з корпоратизації, захисту і прозорості інвестицій, встановленню правил на ринку і захисту чуттєвих розробок.

Але стара українська традиція – створення нового міністерства, якщо проблема не вирішується в існуючих рамках, – навряд чи допоможе.

Дуже доречна у цьому контексті колонка заступника Міністра закордонних справ Єгора Божка щодо загроз, які несе в собі запропонована модель реформи ОПК не лише галузі як такий, а й ще зобов’язанням, які взяла на себе Україна перед нашими партнерами.

Читайте також: Що відбувається із міністерством оборони, або "Професіонали проти реформаторів"

Хочу ще раз визначити, що зміна підходу і більша координація дій щодо розвитку ОПК – абсолютно необхідна, і тут я абсолютно на боці розробників моделі, але ризики, яка несе запропонована РНБО модель є суттєвими, а саме:

- Поєднання функції розробки політики і контроля за її впровадженням в межах одного органу – знову ми отримуємо супермонстра, який буде сам себе контролювати і у зручний спосіб прикриватися секретністю розробок. До чого це призводить, ми вже бачили багато разів.

- Контроль за діяльністю підприємств – це повернення до радянської системи управління, коли ми не стимулюємо розвиток підприємств і інновацій, а робимо їх залежними від розпоряджень згори.

Таким чином ми закриваємо можливість гнучкого розвитку згідно потреб замовників, ринку, відрізаємо шанс будь-яких інвестицій (бо ніхто не буде інвестувати в підприємство, розвиток якого залежить від розпоряджень держустанов), відкриваємо широкі можливості для прийняття суб’єктивних рішень і тиску, а значить для корупції. 

Продовження під рекламою:
Ми вже маємо приклад Укроборонпрому, якій власне і є реалізацію такої спроби централізованого впливу на розвиток. Нова управлінська команда Укроборонпрому сама заявляє про необхідність його поступової ліквідації і переходу до більш вільної моделі.

- Фактична відмова від корпоратизації підприємств, тому що в моделі корпоративного управління рішення приймаються виключно керівними та наглядовими органами самого підприємства. Держава як власник має формувати політики і вимоги та впливати на рішення через своїх представників в органах управління, але не може блокувати або нав’язувати рішення, що суперечать стратегії підприємства.

- Розмиття відповідальності. У ситуації, коли керівники підприємств завжди можуть кивнути на міністра, той – на віце-прем’єра або РНБО, ви ніколи не дізнаєтеся, хто прийняв остаточне рішення. 

Це абсолютно непрозора ситуація, що стимулює корупцію і призведе до того, що жодний сильний менеджер не погодиться очолити підприємство.

- Що буде робити міністр, який має під собою якусь продукцію (напряму відповідає за управління підприємствами)? Правильно, намагатиметься її реалізувати замовникам, не дивлячись на потреби. Тому що саме у цьому полягатиме його успішність. 

Тут ми знову повертаємося до того, що армія буде змушена покупати те, що виробляється, а не те, що потрібно. Таким чином ми повертаємося до непрозорих, керованих не ринком відносин.

- Створення нового міністерства – це мінімум рік. Тому на рік ми занурюємо галузь у підвішений стан, беручи до уваги, наприклад, те, що в умовах повної залежності від рішення "згори" підприємства на сьогодні досі (червень на дворі) не отримали замовлення і грошей, не впевнена, що вони просто дотягнуть до нової моделі.

- І останнє. Наші міжнародні зобов’язання і можливість залучення іноземних партнерів для спільного виробництва чи розробок зводяться нанівець. Про це детально написав п. Божок.

Питання не в тому, хто буде стояти на чолі вертикалі (наприклад, ідея з координацією на рівні віце-прем’єра є досить влучною), але які принципи будуть закладені у нову модель розвитку. 

Представлена модель більше схожа на держплан і бажання необмеженої влади над одним з найбільш потужних комплексів в Україні. І це викликає велике занепокоєння, як і бажання прийняти таке рішення поспіхом, без належного експертного обговорення. 

Аліна Фролова, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)