Штрафы за отсутствие маски: как сделать систему эффективной?

5120 просмотров
Понедельник, 06 июля 2020, 15:00
Михаил РадуцкийМихайло Радуцький
председатель Комитета ВР по вопросам здоровья нации, медицинской помощи и медицинского страхования

Динаміка зростання кількості хворих на COVID-19 залишається стабільно високою. Епідемія не відступає – щодня в країні фіксують 800-900 інфікованих. Що важливо – збільшується кількість людей з тяжким перебігом хвороби, яких доводиться госпіталізувати. 

Не менш важливо, що ми поступово наближаємось до сезону ГРВІ. Як казали в одному всесвітньо відомому серіалі – "зима близько". Для нас більш актуальною є фраза "осінь близько". У вересні потрібно відкривати школи та вищі навчальні заклади, активізуються сезонні захворювання на грип та ГРВІ. Все це підсилює ризики появи третьої, більш потужної хвилі коронавірусної хвороби.

В нас є час до вересня не лише для того, щоб підготувати систему охорони здоров’я, але й відпрацювати ефективні механізми контролю за дотримання карантинних обмежень.

Сьогодні ми щодня бачимо масові порушення на всіх рівнях: на сесіях половина депутатів без масок, в клубах не дотримуються соціальної дистанції, в ТРЦ і транспорті великий відсоток людей є порушниками.

У нас є досить жорстка стаття 44-3 Кодексу про адміністративні правопорушення. Вона передбачає штраф від 17 тис грн до 34 тис грн для громадян та 34-170 тис грн – для посадових осіб щодо порушень правил карантину. 

На мій депутатський запит МВС надало кількість складених за цією статтею протоколів: за період з 17 березня по 12 червня – 12,5 тисяч. Тобто ми бачимо, що поліція працює. Однак правоохоронці лише складають протоколи та направляють в суд. А далі за різними причинами значна кількість порушників залишається без покарання.

Потрібно визнати, що чинна система контролю за додержанням вимог щодо карантину не є дієвою. Лише в поодиноких випадках маємо досить великий штраф, у більшості інших - жодних санкцій.

Нещодавно Уряд виступив з ініціативою запровадити штрафи за недотримання маскового режиму для фізичних осіб 170-255 грн, для юридичних 3400-5100 грн. Мова йде про публічні приміщення (ТРЦ, магазини, супермаркети, комунальні та державні установи), а також транспорт.

На розгляд до Комітету здоров’я нації законопроєкт ще не надходив. Але я вважаю, що нам у будь-якому випадку потрібно починати суспільний діалог щодо створення ефективної системи контролю за дотриманням вимог карантину. Про причини я вже згадував – можлива третя хвиля коронавірусу восени цього року.

Ось моя позиція:

Перше. Система контролю має виконувати не каральну, а виховну функцію. 

Штраф потрібен не для того, щоб когось лякати, показово карати чи збирати додатковий податок з громадян. Це мотивація виконувати правила, які під час пандемії діють в усьому світі. 

Розмір покарання має бути невеликим. Таким, щоб громадянин зміг заплатити, зробити висновки та наступного разу не порушувати. 170-255 грн – цілком розумна сума.

Друге. Процедура. Чому б не взяти за основу систему штрафів за порушення правил дорожнього руху?

Поліція має право не лише оформити протокол, але й на місці виписати постанову та накласти на порушників штраф. Громадянин проїхав на червоне світло, поліцейський склав протокол, оштрафував. 

Якщо водій не погоджується, то він може звернутись до суду та оскаржити це рішення. Так само має бути й з порушниками маскового режиму. В такому випадку поліція зможе працювати набагато ефективніше.

Третє. Я пропоную ввести градацію розміру штрафу в залежності від площі чи кількості місць у закладі. Якщо в кафе 10 місць, то штраф має бути меншим. Якщо ж це великий ресторан, то – більше. Для величезного торгово-розважального комплексу штраф в 3 тисячі гривень – це копійки. А для невеликого кафе – відчутні кошти.

Четверте. Використовувати лише репресивні методи – це неправильно. Разом із запровадженням санкцій ми повинні створити умови, щоб виконання правил було зручним та доступним.

Люди повинні мати можливість отримати маски на вході до всіх закладів торгівлі чи харчування. Я не пропоную це робити безкоштовно. Хоча  у багатьох країнах Європи маски роздають саме безкоштовно. 

Потрібно запровадити встановлену Кабміном дуже помірну фіксовану ціну, але у відвідувачів обов’язково повинна бути можливість одразу на вході, заплативши кілька гривень, надягнути "свіжу" маску. Сьогодні жодної проблеми із забезпеченням країни медичними масками вже немає. 

Бокси з масками на вході до будь-яких публічних місць – це ще й нагадування людям: не лише користуйся, але й періодично міняй маску. Бо мокра чи брудна маска – це гірше, ніж її зовсім немає. Якщо люди зможуть придбати медичну маску за мінімальною ціною, то будуть частіше їх змінювати.

І перші бокси з масками повинні бути встановлені на вході до Верховної Ради та Кабміну, щоб продемонструвати суспільству, що влада починає дотримання правил із себе.

Комітет здоров’я нації відкритий до діалогу та ваших пропозицій. В нас є час до осені, щоб зробити систему дотримання карантинних обмежень більш ефективною.

Михайло Радуцький, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  





powered by lun.ua
Реклама:
8 интересных подкастов для изучения английского от нейтивов
Мы собрали классные подкасты от носителей, которые нам самим нравится слушать в свободную минуту. Подборка всесторонне погружает в языковую среду и вдохновляет учить: здесь можно посмеяться вместе с британцами и зависнуть над историями о рождественских монстрах. (укр.)
Зажечь свечу и прорастить зернышко: День памяти жертв голодоморов и политических репрессий
28 ноября, в День памяти жертв голодоморов и политических репрессий, впервые можно будет не только зажечь символическую свечу в окне, но и лично приобщиться к сохранению памяти об убитых. (укр.)
"ЗиПСОваный" газ
Почему отсутствие рыночного ценообразования газа было одним из основных факторов коррупции в газовом секторе. (укр.)
Голодомор. Разные народы – одна история
Дедушке Жанчубу 97 лет. Когда началась коллективизация, ему было всего семь. Жанчуб Баабай плохо помнит свою родину. То, что помнит, предпочел бы забыть, но не может. Дедушка Жанчуб – бурят-монгол, родители которого бежали в Китай от ужасов советской коллективизации 1930-х годов. (укр.)
"Слуга народа" и реформы. Выборы проиграли, децентрализацию остановили
"Слуги" проиграли местные выборы. Не получили большинства в одном регионе и не победили на выборах мэра ни единого областного центра. Есть от чего потерять интерес к передаче полномочий на места. (укр.)
Как восстановить уничтоженное КСУ наказание за ложь в декларациях чиновников: на примере мировых практик
В этой статье попытаюсь найти действенные и сдерживающие санкции для чиновников за нежелание показать полную информацию в имущественных декларациях, опираясь на пример мирового опыта. (укр.)
Как опыт Эстонии поможет Украине избавиться от очередей на границе
Один момент нас сильно раздражал. Это – очередь, которую мы увидели на польско-украинской границе (укр.)