Заснована Георгієм Гонгадзе у 2000 році

Конституційно-правова анігіляція

Петро Олещук _ П'ятниця, 01 жовтня 2010, 09:58
Версія для друку Коментарі 8

Україна стоїть на межі рішення Конституційного Суду, яке може змінити Конституцію України, повернувши її до норм зразка 2004 року.

Ситуація є украй парадоксальною. Орган, який створено для контролю за дотриманням Конституції, і який має її захищати, може змінити саму передумову свого існування.

Що далі?

Академія наук змінюватиме фізичні закони? Футболісти на полі змінюватимуть правила? Автоінспектори будуть переносити дорожні знаки?

Коло замикається. Суд створюється згідно Конституції, Суд - змінює Конституцію. Конституція перетворюється на замкнену систему, яка відокремлюється непролазною стіною від усіх інших норм.

Але найцікавіше не це. Найцікавіше - які політико-правові наслідки матиме дане рішення для майбутнього України.

Конституційне право тому і конституційне, що регулює політичні відносини, до яких не можна підходити так само як, наприклад, до господарських.

Якщо мова йде про суперечку між господарюючими суб'єктами, то її може вирішити суд. А якщо суперечка стосується норм Конституції щодо формування державної влади?

Вище Конституції норм не існує. Відповідно, будь-яка серйозна конституційно-правова суперечка вирішується не юридично, а політично, через волевиявлення.

Тут не діють критерії процедури. Адже якщо виходити із процедурного примату, то не було б ухвалено ні Конституції США, ні французької Декларації прав людини і громадянина (1789).

Не було передбачено у монархічній Франції Бурбонів процедури, згідно до якої владу короля би хтось обмежував.

Крім того, ухвалили Декларацію Національні збори - самопроголошений орган, що вийшов за межі компетенції традиційних "Генеральних штатів".

Отже, очевидно, усе це "не конституційно".

Так само "неконституційний" і Основний Закон США. Цікаво, можливо комусь із англійців варто звернутися до місцевого суду щодо скасування Конституції США? Вона ж була ухвалена без врахування норм Статутів Північно-Американських колоній Англії.

Або візьмемо документи, пов'язані із проголошенням української незалежності. Стаття 74 Конституції СРСР (від 7 жовтня 1977) ясно проголошує, що "закони СРСР мають однакову силу на території всіх союзних республік. В разі розбіжності Закону союзної республіки з загальносоюзним Законом, діє Закон СРСР".

У той час як Декларація про державний суверенітет України від 16 липня 1990 року проголошує , що "Українська РСР здійснює верховенство на всій своїй території".

А вже щодо Акту про проголошення Незалежності України і говорити нічого. Там ясно сказано, що "Віднині на території України мають чинність виключно Конституція і закони України".

То що, чекати на скасування Акту української незалежності як невідповідного Конституції СРСР? Можна припустити, що для когось це справді була б непогана ідея.

На даний момент усе це виглядає зведенням проблеми до абсурду. Але абсурд цей - лише виразна ілюстрація того, у що може перетворитися правова система України.

Конституція - це не чернетка, у яку можна до нескінченності вносити зміни, а потім їх виправляти. Вона має становити Основний Закон держави, а документ, який можна шляхом дивних маніпуляцій крутити наче колесо жодною гарантією бути не може.

Сьогодні ми в судовому порядку змінимо Конституцію. А що далі? Будемо в судовому порядку призначати найвищих посадовців? Змінювати будь-які правові норми? Переписувати історію?

Наслідки таких дій є не прогнозованими. Сьогодні президента наділять повноваженнями, а через роки або десятиліття - взагалі зможуть скасувати посаду глави держави. А що? В Конституції УРСР 1978 не було жодних президентів!

Коротше кажучи, зміна Конституції через Конституційний Суд - початок анігіляції правової системи України. Досить скоро вітчизняні видатні правники загонять державу у настільки непролазні конституційно-правові нетрі, що виходу з них не буде взагалі.

Наприклад, як бути із нормами, ухваленими із 2006 по 2010 роки? Якщо реформа була неконституційною, то чи конституційними були уряди Тимошенко та Януковича? Чи конституційними були їх постанови та будь-які рішення центральних органів виконавчої влади?

Чи потрібно їх скасувати? Якщо не потрібно, то як сталося, що неконституційні органи можуть видавати правові рішення?

Чи є дійсними міжнародні договори, укладені протягом цього періоду? Як, наприклад, сприйняла б Росія ситуацію, коли б Україна звернулася до неї із пропозицією скасування усіх газових домовленостей даного періоду, мотивуючи це "неконституційністю" власних урядів?

Питання є - відповідей катма. Але зрозуміло одне: регулярне та потужне втручання у конституційно-правовий механізм підриває самі основи держави.

Тому, якщо комусь потрібно змінювати Конституцію, то робити це можна лише у традиційному порядку - через поетапний розгляд у Верховній Раді. Проходити попереднє голосування і затвердження 2/3 парламенту.

Не можна сказати, що така процедура ідеальна, але вона, принаймні, не підриває основи державності і не створює шкідливі прецеденти.

Петро Олещук, для УП

IP: 77.239.176.---
Scorp32 _ 12.10.2010 17:28
По-перше, у нас не Вєрховний Совєт, А Верхов на Рада. По-друге, це знущання і гвалтування української Конституції. Це основний закон, і в судовому порядку його змінювати не можна. Це абсурд. Якщо вже таке і сталось, то це обов"язкова і негайна відставка президента!
IP: 77.121.65.---
Кот в сапогах _ 04.10.2010 05:05
Serhiy:
За моїм глибоким переконанням, сьогодні має бути відставка Президента, сьогодні має бути відставка Кабінету Міністрів України, на першому ж пленарному засіданні має бути прийнято рішення про розпуск Верховної Ради і оголошення дострокових виборів, тому що ніхто в країні не давав повноважень Президенту в редакції Конституції 1996 року. Ніхто в країні не надавав повноважень парламенту в редакції Конституції 1996 року, ніхто не легітимізував Кабінет Міністрів у режимі повноважень 1996 року,
_______________________________________________________________________________________

А по моему глубокому убеждению, никто в 2004 не уполномочивал толпу на майдане, под угрозой кровавой расправы, заставить Верховный Совет поменять Конституцию.
IP: 77.121.65.---
Кот в сапогах _ 04.10.2010 04:57
Тому, якщо комусь потрібно змінювати Конституцію, то робити це можна лише у традиційному порядку - через поетапний розгляд у Верховній Раді.
_________________________________________________________________________________________

Согласен на 200%. Конституция ПОЭТАПНО меняется в парламенте, а не под улюлюканием толпы на майдане, как было в 2004 году.
IP: 178.94.104.---
Lexa62 _ 01.10.2010 21:57
Ще_прийде_час_і_згинуть_наші_воріженьки:
Цілком погоджуюсь з автором. Те, що відбувається, людською мовою називається повний маразм. Банда з кількох сотень людей просто без усіляких перепон роблять те, що їм хочеться, нехнуючи всіма законами. І припини це просто нікому (їх опоненти - така сама банкда, тільки більш цивілізована та менш організована). Єдиний для нас шанс - це щоб вони там між собою всі пересварилися та знищили самі себе, інакше просто ми повернемось десь в 1993 рік.
*********************************************************************************************************
добре, що хоч ти не при владі, чи таки того .... хто твій куратор?
IP: 212.109.49.---
Serhiy _ 01.10.2010 13:50
Як передає кореспондент ЛІГАБізнесІнформ, С.Власенко звернув увагу на те, що нинішній Президент, а також парламент і уряд були сформовані відповідно до положень Конституції у редакції 2004 року з тими повноваженнями і на ті строки, які були передбачені Конституцією у новій редакції. "За моїм глибоким переконанням, сьогодні має бути відставка Президента, сьогодні має бути відставка Кабінету Міністрів України, на першому ж пленарному засіданні має бути прийнято рішення про розпуск Верховної Ради і оголошення дострокових виборів, тому що ніхто в країні не давав повноважень Президенту в редакції Конституції 1996 року. Ніхто в країні не надавав повноважень парламенту в редакції Конституції 1996 року, ніхто не легітимізував Кабінет Міністрів у режимі повноважень 1996 року", - сказав він.
http://news.liga.net/ukr/news/NU105887.html

АВТОРИЗАЦІЯ


УВІЙТИВІДМІНИТИ
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь.
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом Facebook.