Україна наповнила трубу за свій рахунок, але не знає, що робити з проектом Одеса - Броди

Четвер, 8 серпня 2002, 18:20
Оригінал статті читайте тут

На початку цього тижня український нафтопровід Одеса - Броди прийняв першу нафту. Танкер Minerva Concert прибув в Одесу з Новоросійська, де прийняв на борт 30 000 т нафти з системи Каспійського трубопровідного консорціуму (КТК). Слід відзначити, що цю нафту "Укртранснафта", що експлуатує українські трубопроводи, закупила у міжнародного консорціуму "Тенгізшевройл" за власні кошти. Втім перспективи регулярного прокачування нафти КТК українською трубою як і раніше надто туманні.

З нафтотерміналу Південний (Одеса) Україна планує перевантажувати нафту КТК в нафтопровід Одеса - Броди і прокачувати її на ринки Східної Європи через нафтопровід "Дружба". Магістраль Одеса - Броди довжиною 674 км і пропускною спроможністю 9 млн т на рік була побудована ще в серпні минулого року. Зараз Україна пропонує також продовжити новий трубопровід до польського Гданська і збільшити його потужність. У липні труба була частково заповнена технічною нафтою: "Укртранснафта" перекачала туди 56 000 т нафти з недіючого (після введення обхідної гілки) нафтопроводу Велікоцк - Лисичанськ.

"Поки що трубопровід не завантажений, і головна причина в тому, що він будувався без гарантій завантаження з боку тих, хто добуває нафту на Каспії", - заявив "Відомостям" Валерій Кузьменко, експерт Національного інституту проблем міжнародної безпеки при Раді нацбезпеки України. Кузьменко визнає й інші мінуси проекту Одеса - Броди.

"По-перше, при нафтоперегоні тільки створюється банк якості нафти; поки він не буде створений, ніхто прокачувати нафту по ньому не захоче. По-друге, в Східній Європі не так уже багато НПЗ", - говорить Кузьменко.

Україна чинить відчайдушні спроби завантажити нафтопровід, урочисто відкритий майже рік тому. У кінці червня український президент Леонід Кучма заявив, що трубопровід Одеса - Броди "потрібно розглядати як частину більш широкого проекту Баку - Супса - Одеса - Броди і як складову євразійського нафтотранспортного коридору". За словами Кучми, надії українців, пов'язані з транспортуванням нафти, покладаються на міжнародні компанії, які зможуть заповнити трубу нафтою.

Поки невідомо, як західні компанії реагують на "євразійську" ініціативу Кучми. За українською версією, відносну зацікавленість в маршруті виявили Chevron і MOL. Великі надії Україна покладала на співпрацю з російськими компаніями - зокрема, з "ЛУКОЙЛом", "Сургутнефтегазом" і "Сибнефтью", яким пропонувалося брати участь в транспортуванні нафти цим маршрутом.

"Ми закликали "ЛУКОЙЛ" заповнити цю гілку, адже він [ "ЛУКОЙЛ"] має намір купити НПЗ в Гданську, останній точці транспортного маршруту Одеса - Броди - Плоцк - Гданськ", - говорить представник прес-служби "Укртранснафти". Однак російських нафтовиків ця ідея не влаштувала. Як заявило "Відомостям" джерело в "ЛУКОЙЛі", в травні нинішнього року російська компанія відповіла контрпропозицією. "ЛУКОЙЛ" пропонував провести реверс трубопроводу і використати його в зворотньому напрямі: качати нафту з "Дружби" на Одеський НПЗ і в порт Південний з подальшим експортом через Босфор і Дарданелли.

Український експерт Валерій Кузьменко охарактеризував цю пропозицію як "цинічну". Але в України у випадку проекту Одеса - Броди, схоже, немає іншого вибору.

"Напевно, на сьогодні немає жахливішого з точки зору економічної ефективності трубопровідного проекту, ніж Одеса - Броди, - вважає Геннадій Красовський, аналітик компанії "НІКойл". - Нафтопровід був побудований із суто політичних мотивів і абсолютно не використовується. Одеса - Броди - це хороший урок для всіх країн, що будують нафтопроводи: не варто братися до реалізації проекту без гарантій завантаження". На думку експерта, Україні потрібно погоджуватися на будь-які проекти по завантаженню нафтопроводу, оскільки в іншому випадку збитки від проекту будуть збільшуватися. "Фактично Україна втратила більше $200 млн бюджетних коштів, вкладених в будівництво, і продовжує втрачати їх досі, витрачаючи гроші на підтримку системи", - вважає Красовський.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді