Тенета нафтових постачань

Понеділок, 11 листопада 2002, 17:41
У жовтні на вітчизняні нафтопереробні заводи була поставлена третя частина запланованої на останній квартал нафти і це не може не радувати. Але зовнішнє благополуччя висвітило декілька проблем, які здатні значно знизити об'єми переробки нафти і навіть зупинити у грудні чотири з шести українських НПЗ - "Укртатнафту", "Нафтохімік Прикарпаття", ЛіНОС і "Галичину". А "Нафтохімік", на який у минулому місяці було поставлено тільки 19,7 тис. тонн нафти, вже у листопаді опинився на межі зупинки.

Причин для занепокоєння дві. Перша – недопостачання на заводи сировини українськими і казахстанськими добувними компаніями. Так, у жовтні на НПЗ було поставлено тільки 25,6% казахської й 28,8% української нафти. Сумарне недопостачання цієї сировини становило 56,7 тис. тонн, для порівняння – недозавантаженість виробничих потужностей "Нафтохіміка Прикарпаття" у жовтні місяці становила 62,3 тис. тонн нафти.

Друга причина стосується постачання російської сировини, на частку якої у четвертому кварталі припадає 80,4% всієї нафти, яку заплановано поставити на НПЗ. Загалом, за підсумками минулого місяця, начебто складається непогана картина, але при уважному вивченні виконання графіка постачання нафти, все виглядає більш гнітюче. Так, фактично тільки "ЛУКОЙЛ" і "Роснафта" постачають сировину по графіку, інші компанії або значно відстають від нього, або значно його випереджають.

Наприклад, "Татнафта" використала у жовтні графік постачання на 68,5%, Тюменська нафтова компанія - на 61,3%, "Сіданко" - на 49,7%, у той час як "Башнафта" не поставила жодної краплі нафти, ЮКОС поставив тільки 9,5% запланованої, а дрібні компанії - 4,1%. Причому тільки у жовтні недопостачання ЮКОС становило 215,7 тис. тонн нафти, тобто набагато більше, ніж поставили на НПЗ українські нафтодобувники разом узяті в цьому ж місяці. За таких темпів, тільки через "некмітливість" ЮКОС та таких як він Україні у четвертому кварталі загрожує недоотримання приблизно одного мільйона тонн нафти!

У принципі, це можна було б вважати суто внутрішньо російською справою, оскільки графіком прокачування нафти в Україну займається російська "Транснафта", якби не одне "але". Як стало відомо УП, ЮКОС, використовуючи графік "Транснафти", фактично реекспортує свою нафту через Україну. Тобто для експорту сировини ЮКОС використовує як квоти на експорт нафти у далеке зарубіжжя, так і квоти на постачання її в Україну, в зв'язку з чим вона надходить на українські НПЗ лише частково, опиняючись в Європі, на що російські чиновники закривають очі. У хитромудрій схемі російського нафтового гіганта використовуються не тільки українські НПЗ, але й Сизранський НПЗ, куди ніби постачається нафта, що йде в Україну і далі, у далеке зарубіжжя. Причому, за деякими даними, таке "розгалужене" постачання допомагає ЮКОСу використати цю схему для ухиляння від податків, але це вже точно внутрішня справа росіян.

Що стосується українських інтересів, то вони порушуються через декілька причин. Передусім, через ЮКОС інші нафтові компанії, що мають в Україні власні НПЗ або ті, які дійсно постачають сюди нафту, як ЛУКОЙЛ, ТНК, "Татнафта" і "Роснафта", не можуть збільшити завантаження виробничих потужностей.

А перерозподіл квот на прокачування сировини по магістральних нафтопроводах "Транснафти" міг би збільшити виробництво нафтопродуктів в Україні і це вже питання економічної безпеки нашої держави. Крім того, для "проведення" своїх схем, ЮКОС використовує Феодосійський і Південний порти, куди постачає сировину з Бродів залізничним транспортом, втрачаючи при транспортуванні $14,7 на тонні і направляючи нафту на експорт. Тому, наприклад, Феодосійським нафтотранспортним портом не можуть скористатися з метою постачання сировини з Новоросійського порту на українські НПЗ, тими ж ЛУКОЙЛ або ТНК, що було б в інтересах української держави. Більш того у вересні місяці ЮКОС через Україну відправив на експорт 82,0 тис. тонн нафти, використовуючи, у тому числі, нафтотермінал "Південний". Але поки відправляючи нафту з Бродів до Одеси залізничним транспортом. Втім ЮКОС вже настільки вжився у роль реекспортера нафти, що пропонує українському уряду використати для цих цілей нафтопровід "Одеса-Броди".

"Нафтопровід "Одеса - Броди" можна завантажити швидше, якщо використати його для перекачки нафти у реверсному порядку - з Бродів до Одеси. У цьому випадку ми могли б використати цей напрям", - заявив старший віце-президент ЮКОС Михайло Єлфімов, виступаючи у Києві на міжнародній конференції "Нафта і газ - 2002". А ця пропозиція, по суті, дискредитує всі зусилля України з добудування нафтопроводу для транспортування каспійської нафти у Північну Європу і далі. Тому український уряд повинен визначитися, що йому вигідно - опосередковано брати участь у реекспорті російської нафти і повернути нафтопровід назад або домогтися від Росії прозорості постачання нафти на українські НПЗ і інтегрувати нафтопровід "Одеса-Броди" до Європи.

Джерело: дані Мінтопенерго і "Укрнафтохімпереробки"

Про нафту читайте також:

Заслін експорту нафти намагаються поставити українські чиновники

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді