"АвтоЗАЗ" знову переміг "Єврокар"

Вівторок, 23 березня 2004, 12:46
У четвер, 18 березня, Верховна Рада схвалила в новій редакції Закон про розвиток автомобільної промисловості в Україні з урахуванням пропозицій президента.

Нагадаємо, що 5 лютого 2004 року Верховна Рада ухвалила в цілому законопроект №3677, внесений на заміну раніше поданих проектів №№ 3677 та 3677-1 у результаті узгодження текстів цих законопроектів їх авторами. 2 березня закон був ветований президентом.

В Україні до 1 січня 2008 року має діяти Закон "Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні" (від 19.09.1997). Проте, від самого початку запровадження преференцій для вітчизняного автомобілебудування категорично проти таких заходів виступали представники Європейського Союзу, які небезпідставно вважають ці заходи такими, що суперечать вимогам угод Світової організації торгівлі й Угоди про партнерство та співробітництво між ЄС і Україною.

Скасування пільг щодо стягнення непрямих податків, а також заборонених, згідно з угодами СОТ, субсидій є також однією з вимог до України в процесі ведення переговорів про її приєднання до СОТ.

Розуміючи неминучість приведення закону про пільги автомобілебудівникам у відповідність до вимог майбутніх міжнародних зобов’язань України, Кабінет міністрів та народні депутати – лобісти галузі (точніше окремих підприємств) взялись за підготовку відповідного законопроекту.

Народні депутати виявились спритнішими та встигли ухвалити закон про підтримку автомобілебудування у першому читанні до подання законопроекту Кабінету міністрів.

Проте, всередині самого депутатського корпусу виникли запеклі суперечки з приводу окремих положень (визначення країни походження, ставки ввізного мита, суб’єкти пільгового оподаткування).

Протистояння утворилося між:

– представниками та прихильниками запорізького монополіста "АвтоЗАЗу" в особі керівництва корпорації "Укравто" – Таріела Васадзе, фракція "Трудова Україна", збирають "Таврії", "Опелі", "Мерседеси";

– та захисниками заводів, які здійснюють лише вузлову зборку автомобілів (Дмитро Святаш, "Демініціативи", "Єврокар", який здійснює зборку автомобілів "Шкода").

Проти законопроекту №3677 активно виступали також автоімпортери, для яких невигідним є істотне збільшення ввізного мита на автомобілі, зокрема Петро Порошенко. Боротьба виходила за стіни парламенту, друковані ЗМІ рясніли публікаціями на підтримку тієї чи іншої позиції.

Пристрасті не вщухли навіть після ухвалення законопроекту №3677. Можна пригадати бігборди на автотрасах із закликом ветувати схвалений закон. Відповідний тиск чинився і на адміністрацію президента.

Президент, врешті-решт, повернув закон із власними пропозиціями 2 березня. Проте і це виявилось перемогою запорізького лобі. Оскільки підставою для вето стала єдина поправка, що була внесена до тексту при остаточному голосуванні (усього на голосування ставилось 24 поправки народних депутатів), а саме - поправка депутата Василя Горбаля ("Регіони України") щодо визначення країни походження автомобіля (повинно було здійснюватись у загальному порядку відповідно до Митного кодексу).

"Група" Васадзе не погодилась навіть на таку поступку конкурентам і домоглася вето на єдиній зазначеній підставі для того, щоб переголосувати закон без внесеної 5 лютого поправки. Це й було зроблено 18 березня з другої спроби 234 народними депутатами, які підтримали закон у новій редакції з урахуванням пропозицій президента.

Після першого ухвалення закону Міністерство економіки висловлювало думку, що він перешкоджатиме вступові України до СОТ. Раніше про те, що цілий ряд заходів не узгоджується з положеннями Угоди про партнерство та співробітництво між ЄС та Україною і не відповідає нормам базових угод СОТ, говорили експерти Лабораторії законодавчих ініціатив.

Дивіться детальніше про результати голосування, історію проходження законопроекту та експертний висновок до нього.

Автор: Дмитро Котляр, експерт Лабораторії законодавчих ініціатив


Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді