Комітет виборців вперше передбачає демократичні вибори в Україні

Середа, 15 грудня 2004, 13:14
Оцінка Комітетом виборців України проведення підготовки до повторного голосування на виборах Президента України 26 грудня


Комітет виборців України – всеукраїнська громадська організація, яка вже одинадцять років здійснює комплексний моніторинг виборчих кампаній в Україні на предмет дотримання учасниками виборчого процесу українського законодавства та міжнародних стандартів демократичних виборів.

Під час голосування 31 жовтня та 21 листопада на виборчих дільницях працювали 10 000 спеціальних кореспондентів видання КВУ газети "Точка Зору". Така ж кількість спостерігачів Комітету виборців України буде працювати на дільницях 26 грудня.

Після оголошення проведення повторного голосування 26 грудня КВУ розпочав моніторинг передвиборчої ситуації у всіх регіонах держави, містах Київ та Севастополь.

За оцінками Комітету виборців України, зробленими на підставі моніторингу, що здійснювався протягом 1-14 грудня, Україна має всі шанси провести повторне голосування 26 грудня більш чесно та вільно, ніж це було під час голосування 31 жовтня і, особливо, 21 листопада, і це буде відповідати загальноприйнятим стандартам чесних виборів.

КВУ відмічає позитивні кроки щодо змін в законодавстві, які стосуються організації виборчого процесу і проведення процедури голосування. У політичних умовах що склалися, ці зміни перешкодять повторенню вже випробуваних під час голосування 31 жовтня та 21 листопада технологій фальсифікацій. Серед значних переваг нововведень КВУ відзначає:

— Зменшення членів ТВК і ДВК, можливість увійти до складу комісії осіб, що мешкають на території інших округів та дільниць, обмеження строків та ускладнення механізму виведення членів зі складу комісій значно спростить їх роботу і дасть можливість зробити комісії більш кваліфікованими.

— Досягнута реальна паритетність обох кандидатів у складі та керівництві ТВК і ДВК, що посилить взаємоконтроль серед членів комісій.

— Збільшення комісіями контролю за списками виборців та їх уточнення РАГСами щодо померлих після 31.03.2002 в день голосування зніме частину проблем, пов’язаних зі списками.

— Оперативна схема отримання ЦВК попередніх даних про результати активності виборців мінімізує небезпеку вкидання бюлетенів під час підрахунку голосів.

— Зниження в два рази (з 10 до 5%) виявленого надлишку бюлетенів для визнання голосування на дільниці недійсним.

— Обмеження можливості зловживань із використанням відкріпних посвідчень.

У той же час КВУ свідомий того, що окремі зміни значно ускладнять процедуру волевиявлення для певної кількості виборців через обмеження, які стосуються голосування з відкріпними посвідченими та голосуванням за місцем перебування виборця. КВУ закликає виборців з розумінням поставитися до проблем, що можуть у них виникнути, проявити максимум толерантності та прикласти максимум зусиль для реалізації свого виборчого права.

КВУ позитивно оцінює перші кроки Центральної виборчої комісії щодо організації виборчого процесу та запропоновані ЦВК зміни до виборчого законодавства. В той же час, ЦВК стоїть перед викликом у плані вчасного і належного формування виборчих комісій, списків виборців, друку бюлетенів тощо.

КВУ нагадує про велику відповідальність ЦВК перед українською та світовою громадськістю щодо відновлення довіри до виборів, як основної інституції демократичного формування влади. КВУ пропонує ЦВК для попередження можливих порушень максимально оперативно оприлюднити в Інтернеті результати голосування по виборчих округах та дільницях.

Також, з метою мінімізації маніпулювання відкріпними посвідченнями, здійснити чіткий облік їх видачі та використання, зробити ці дані з розбивкою по виборчих округах надбанням громадськості. Для покращення контролю над роботою ІАС "Вибори" КВУ пропонує створити наглядову комісію з представників кандидатів та найбільших місій міжнародних спостерігачів.

Дані моніторингу КВУ свідчать про значний ріст рівня об’єктивності та збалансованості при висвітленні політичних подій у центральних та регіональних засобах масової інформації, в тому числі, державних.

Більшість друкованих та електронних ЗМІ подають різні точки зору на події.

Припинилася практика розміщення в різних ЗМІ матеріалів, які централізовано розсилалися з управлінь інформації обласних державних адміністрацій та адміністрації президента. В той же час в незначній частині ЗМІ продовжується незбалансована подача інформації, розміщення неправдивих відомостей про кандидатів та "чорного ПР".

КВУ очікує низку проблем, пов’язаних з формуванням територіальних і, особливо, дільничних виборчих комісій. Насамперед, йдеться про брак кадрів для роботи в комісіях, який відчувається в командах кандидатів у різних регіонах.

Можливість вводити в комісії осіб, які мешкають на території інших округів та дільниць, частково вирішить цю проблему. Як свідчить моніторинг КВУ команди кандидатів вже формують бази даних з потенційних членів комісій, які будуть працювати в інших регіонах. КВУ не виключає, що це може призвести до певної напруги під час організації виборчого процесу і проведення голосування.

В той же час, наприклад, штаб Януковича зустрівся з тим, що багато довірених осіб кандидата у західних і центральних областях відмовилися від виконання своїх обов’язків, а це ускладнить процедуру внесення подання в територіальні виборчі комісії кандидатур до ДВК.

В такому випадку, доведеться у терміновому порядку реєструвати нових довірених осіб або вносити відповідні подання довіреними особами у загальнодержавному виборчому окрузі. Дані КВУ свідчать, що в окремих областях до роботи в комісіях від Януковича залучаються члени ДВК, які раніше представляли кандидатів Вітренко і Симоненко.

КВУ закликає штаби кандидатів відмовитися від подання, а виборчі комісії вищого рівня не реєструвати в якості членів комісій, тих осіб, які винні у грубих порушеннях та фальсифікаціях під час голосування 31 жовтня та 21 листопада.

Окремою проблемою можуть стати списки виборців. За основу для формування списків виборців для голосування 26 грудня стали списки від 31 жовтня, які були дуже низької якості.

КВУ вбачає небезпеку в тому, що зміни та виправлення в списках виборців, які були здійснені між першим і другим туром, а також 21 листопада, можуть бути неврахованими під час формування нових списків. Відтак КВУ поновлює акцію "Знайди себе" і закликає громадян з 20 по 25 грудня відвідати виборчі дільниці з метою уточнення списків виборців.

Найбільшим порушенням, яке мало місце протягом першого тижня передвиборчої кампанії стала демонстративна агітація представниками органів державної влади за кандидата Віктора Януковича.

Такі факти мали місце насамперед в Луганській, Донецькій, Одеській, Харківській (до відпустки голови ОДА Євгена Кушнарьова) областях та місті Севастополь. КВУ вважає, що таким чином порушується пункт другий частини першої статті 64 Закону про вибори Президента України.

Зокрема голова Севастопольської міської державної адміністрації Л. Жунько брав участь у мітингах на підтримку Віктора Януковича. Окрім того, у робочий час на мітингу були присутні практично всі державні чиновники державної адміністрації і депутати всіх рівнів.

11 грудня в Луганську на мітингу в підтримку Віктора Януковича виступили голова Луганської обласної ради Віктор Тихонов та керівник головного управління культури Луганської ОДА Михайло Голубович.

В той же час КВУ відмічає, що чиновники більшості областей припинили незаконне втручання у виборчий процес, а ті хто був задіяний в роботі штабів кандидатів припинили там свою діяльність.

Штаби кандидата Януковича у західних, північних та центральних областях формуються на базі партійних осередків Партії Регіонів та СДПУ(о), а не місцевих державних адміністрацій, як це було раніше.

Цей процес проходить складно, в окремих областях спостерігачі КВУ так і не змогли знайти будь-кого, хто представляє виборчий штаб Януковича. В той же час органи місцевої влади не до кінця виконують свої обов’язки по забезпеченню організації виборчого процесу. Багато хто з керівників місцевих органів влади перебуває на "лікарняному".

В той же час КВУ відмічає наступні ризики, які можуть негативно вплинути на демократичність проведення голосування 26 грудня:

— зрив виборів на окремих дільницях шляхом саботування частиною членів комісій організації голосування та підрахунку голосів, провокації та погроми на дільницях;

— введення в комісії від обох кандидатів осіб, які допустили порушення під час голосування 31 жовтня та 21 листопада;

— тиск, залякування, насилля, підкуп членів комісій та спостерігачів;

— низький рівень кваліфікації членів виборчих комісій та проведення ними агітації за кандидатів;

— низька якість списків виборців, включення до них так званих "мертвих душ";

— маніпуляції з боку керівництва медичних закладів під час формування відомостей про хворих;

— тиск з боку керівників установ пенітенціарної системи (СИЗО, тюрми), командирів військових частин, ректорів учбових закладів а також безпосередній контроль за волевиявленням засуджених, військовослужбовців, студентів;

— маніпуляції заявами щодо голосування за місцем проживання виборця та контрольованість цього голосування;

— масові оскарження результатів виборів виборцями, які ніби не змогли проголосувати через ускладнення процедури голосування з відкріпними посвідченнями та за місцем перебування виборця.


Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді