"Договірна демократія"

Четвер, 12 квітня 2007, 11:07

До указу президента Ющенка про дострокові вибори його перемови з прем'єром Януковичем та деякі натяки на врегулювання політичної кризи не можна було б назвати інакше, ніж змова.

Нині ж знов маємо радіти цим крокам як симптомам "компромісу", "домовленості", "врегулювання кризи" тощо. Аби "не було війни" чи просто провокацій, - маємо змиритися?

Респект майстрам неубієнного "кризового менеджменту". Зі спрощеними оцінками спостерігачів й негативними емоціями громадян вони в чергове впоралися.

А як з самим процесом і очікуваним результатом?

Отже, Ющенко й Янукович обмінялися пропозиціями про умови перемир'я.

Зручне тло для цього у вигляді своєрідного "нульового варіанту" створили анонімні здійснювачі тиску на суддів Конституційного суду та хворобливих членів ЦВК.

В такий спосіб правовий аспект розв'язання кризи штучно відсунуто на другий план не стільки в теоретичному (на предмет легітимності тих чи інших рішень), скільки просто фізичному сенсі. Відповідно, знову розчищено майданчик для суто політичних домовленостей.

"Договірна демократія" набирає обертів.

Зустрічні пропозиції президента й прем'єра для широкого загалу наразі таємні. Але зі слів обох відомо, що йдеться вже про погодження умов дострокових виборів.

Не бозна яка новина. Але є важлива деталь. Аж два дні, протягом яких ведуться розмови про можливість таких домовленостей, Тимошенко втримувалась від чергового "наїзду" на Ющенка за готовність зректися твердих позицій.

Можливо, Юля, яка остаточно відмовилась від створення єдиного виборчого мегаблоку з "Нашою Україною" та іншими помаранчевими, тим самим вже вставляючи свою "шпильку" в спільну електоральну базу, просто витримує паузу. Для пристойності.

А може, в неї й нині є сподівання, що вона наодинці з президентом "перечавить" всіх поміркованих в його оточенні. Навіть таких, як от секретар Ради нацбезпеки Гайдук, що озвучив можливість відтермінування дочасних парламентських виборів.

Але для цього їй треба не виходити з секретаріату навіть до ЦВК. Чи навпаки. Бо з ЦВК негайно після її візиту чомусь пролунала заява чільних посадовців про нагальну потребу в прискоренні вердикту КС, бо немає можливості виконувати указ про вибори. А це явно не те, чого прагнула Юля.

Одне слово, самій Тимошенко фізично не розірватися. Залишається чекати на реакцію Ющенка з приводу радикальної резолюції опозиції на останньому "майдані"...

Про що там резолюція опозиції? Про призначення нового складу ЦВК самим президентом? Про звільнення ним уряду, генпрокурора тощо? Все, чого чекала коаліція, аби звинуватити президента в державному перевороті.

Цікаво, якщо президент відмовиться виконувати цю резолюцію, то його звинуватить в зраді лише Тимошенко, чи Кириленко, Луценко й інші також?

І головне – чи стане це передумовою приєднання Тимошенко за їхньої підтримки до ідеї одночасних з парламентськими – ще й дострокових президентських виборів?

Але в тім і інтрига, що Юля тримає паузу.

Чи не тому "регіонал" Чорновіл, і не він один, вже почав поспіхом розкривати всі ці "підступи" лідерки БЮТ, яка ніби навмисне підставляє Ющенка під імпічмент з метою зайняти його місце.

Версія стара, ззовні струнка й звична. Але, як завжди в таких випадках, надто спрощена з точки зору реалізації. Втім, Юля й сама майстер вибудовувати віртуальні конструкції...

Тимчасом в протилежному від помаранчевих таборі і без опозиції стає все цікавіше.

Спікер Мороз, по-перше, вже прямо на мітингу вимагає в Януковича створення коаліційного мегаблоку. Тут з мотивами все зрозуміло, але відвертість лідера СПУ свідчить, що якраз його кулуарні стосунки з прем'єром не дають ефекту.

По-друге, знову ж публічно, Мороз доводить Януковичу неприйнятність незаконних дострокових виборів за будь-яких умов. І оскільки Янукович також публічно відкидає незаконні вибори, - на цьому, здавалося б, аргументація Мороза могла б обмежитися.

Але лідер СПУ, навпаки, розвиває свою думку. На його погляд, згода на незаконні дострокові вибори була б поганим прецедентом, що дозволив би будь-кому, в тім числі й президенту, будь-коли розганяти парламент.

Золоті слова, якби така ж обережність до поганих прецедентів демонструвалась ним під час ухвалення змін до Конституції, формування теперішньої коаліції тощо...

Та практика складніша. Навряд Мороз має на увазі президента Ющенка, оскільки той вже видав свій указ без будь-якого прецеденту. Значить, Мороз хоче упередити повторення антипарламентських дій з чийогось ще боку? З чийого?

Звісно, з боку президента, обраного в разі відповідних домовленостей також на позачергових виборах.

А саме позачергові президентські вибори останнього тижня перекочували у висловлювання прем'єра Януковича з риторики його однопартійців та рецептів деяких експертів. Більше того, вони тепер входять до умов згоди Януковича на дострокові вибори парламентські.

В цьому контексті Мороз своїми застереженнями щодо прецеденту незаконного розпуску парламенту натякає саме на Януковича.

Не на Тимошенко наразі, бо Юля, як вже сказано, тему президентських виборів досі ігнорує. В Мороза ж тим часом інші клопоти.

Якщо уважно послухати Мороза та його команду, - вони на "договірні" засади дострокових президентських виборів не згодні так само, як і на "договірні" вибори парламентські.

Натомість явно тяжіють до дострокових президентських виборів через вчинення Ющенку імпічменту. Доказ: лідери СПУ продовжують називати указ Ющенка "посадовим злочином". Навіть після того, як сама коаліція викреслила це формулювання з власної постанови.

Втім, оскільки процедура імпічменту все ж практично недосяжна для депутатів п'ятого скликання, соціалісти готові піти на будь-яку іншу конституційну процедуру відсторонення чинного президента від влади, включно з пунктами про його здоров'я або добровільну відставку.

Мабуть, не випадково соціаліст Мендусь вже знайшов якісь контакти з колишнім лікарем Ющенка паном Корпаном. Та з трибуни ВР виклав начебто його слова про... необхідність для президента в разі визнання КС його указу неконституційним подати у відставку.

Чому це пан Корпан вирішив нині втрутитись в українську політику, - не зрозуміло. Але озвучене Мендусем "побажання" Корпана дуже скидається на шантаж або в питанні про стан здоров'я Ющенка, або й незавершеного розслідування справи про його отруєння...

Плюс в Інтернеті вже прорізався "голос" пана Мельниченка. Так що всі резерви соціалістів на боротьбу мобілізовано.

На боротьбу за що? А... за посаду президента.

В СПУ є спеціальні причини бути особливими поборниками букви закону, точніше – теперішньої Конституції, і саме в питанні про дострокові вибори президента.

Оскільки лише в цьому разі спікер Мороз отримає змогу на деякий час виконувати повноваження глави держави. Чи буде він в цих умовах дотримуватись обмежень, накладених на в.о. президента тією ж Конституцією, - інша розмова.

Щоправда, Конституція жодним чином не пояснює спосіб одночасного виконання главою парламенту функцій глави держави, себто суміщення повноважень, зокрема, й заборонених, як от офіційне лідерство в політичній партії. Не пояснює вона й того, хто й як в цей час здійснює повноваження Головнокомандувача тощо.

А оскільки закон про вибори президента розділ про дострокові вибори має такий самий "якісний", як і закон про вибори народних депутатів, хоча й передбачає довший термін в три, а не два місяці, - то насправді не відомо, як довго і за яких обставин може тривати на практиці цей період спікерського сумісництва...

Так що можна зрозуміти бажання Мороза, отримавши таку можливість, на власний розсуд покерувати країною ще й з посади президента. Ну й, звісно ж, спробувати використати такий шанс для свого власного обрання на цю посаду...

Але в будь-якому разі абсолютно очевидно, що коли з якихось причин суто політична згода на дострокові вибори президента буде досягнута саме нині, - Конституція не допоможе знайти жодного способу посадовити Мороза в найвище крісло навіть на певний термін. От він і не згоден.

Але зі свого боку з Морозом не згоден Янукович, пропонуючи саме "договірний" шлях. Можливо, не бажає віддавати лідерові соціалістів навіть на короткий термін посаду президента? Як і брати "рожевих" до мегаблоку на виборах парламентських?

Схоже, Янукович або хтось в його оточенні виявився досить розумним, аби врахувати помилку Ющенка з такими от "союзниками", і не хоче дозволити їм знову в'їхати на своєму горбі до "царства небесного".

Янукович і так вже досить довго тримає вірність Морозові, зокрема, виключно заради його інтересів втративши можливість на піку успіхів свого уряду скористатися дочасними виборами. Щоправда, він тим самим підтримує і свій імідж "людини слова".

Але новий виборчий цикл об'єктивно позбавляє ситуативних союзників таких зобов'язань. Якщо, звісно, і тут не працює якийсь шантаж.

Це до того, що пана Мельниченка, не виключено, "підтягли" до України для виконання "комплексних завдань" подвійного призначення...

Ну, про це ми скоро дізнаємося...

Але якщо виходити з логіки, не обтяженої таємними погрозами, - то в питанні про дострокові вибори президента Янукович став хоч і не на конституційний, то принаймні зрозумілий шлях.

Дочасні президентські вибори за умов незмінності теперішньої Конституції для нього є лише формою збереження статус-кво для себе й Ющенка. А також виправданням своєї "поступки" перед електоратом. Ще раз привіт кризовим менеджерам.

При цьому можна навіть говорити про певні гарантії виконання Януковичем вірогідної домовленості з Ющенком у формі або неучасті в президентській кампанії, або зняття своєї кандидатури на його користь в разі збереження перед тим посади прем'єра після дочасних парламентських виборів.

Гарантія в тому, що Януковичу просто нема кому іншому з Партії регіонів доручити уряд. Та й відставка прем'єра задля переміщення на посаду президента потягне за собою тепер вже урядову кризу, яку знов же чинною Конституцією заборонено вирішувати шляхом розпуску парламенту протягом року...

Але це не означає, що в середині ПР немає бажаючих "виштовхнути" свого теперішнього лідера на посаду "англійської королеви" та замість нього очолити уряд.

І наразі саме це робить згоду Януковича на "обмін" виборами з Ющенком неоднозначною для нього самого.

А погрози Мороза щодо прецеденту розгону й наступного парламенту якимось новим президентом, - реалістичними.

Втім, все це навряд є аргументами для президента Ющенка у випадку розгляду пропозиції Януковича про дострокові президентські вибори як "балансу" для виборів парламентських.

Його резони всі очікують почути з сьогоднішньої прес-конференції.

Але після вже зробленого обґрунтування указу про розпуск парламенту Ющенкові буде щонайменше некоректно (і не симетрично) для відмови від пропозиції Януковича згадувати чотири виключні причини, передбачені Конституцією для проведення дострокових президентських виборів.

В крайньому разі Ющенко може послатися на деяку невизначеність в Конституції конкретного суб'єкту, який має право (або обов'язок) оголосити саме дочасні президентські вибори.

А особливо на статтю закону про вибори президента, яка передбачає таке волевиявлення виключно в разі конституційного відсторонення глави держави від виконання його обов'язків.

Бо звісно ж, жодних обставин для "договірних" виборів Конституція не містить.

Дошкульний для Ющенка підтекст справи при цьому полягає в тім, що його добровільна згода на дочасні президентські вибори автоматично відкриє шлях до участі в цих виборах пані Тимошенко. І навіть абсолютно законну відмову президента від згоди на цю кампанію тлумачитимуть виключно як страх перед Юлею.

Але цю суто психологічну проблему Ющенку доведеться розв'язувати особисто.

Політично ж коректно з боку Ющенка було б повернутися до ключового нині правового питання – щодо вердикту Конституційного суду стосовно указу про розпуск ВР.

А саме: якщо указ конституційний – то немає жодних причин для дочасних виборів президента.

Якщо ж неконституційний, - доведеться залишити в спокої Верховну Раду. Хоч сама вона в спокої президента вже не залишить і мститиметься йому шляхом усунення з посади. Участь чи не участь в цьому процесі опозиції принаймні дала б чітку картину справжньої зради чи вірності хоч якимось принципам.

Президентові ж Ющенку, якщо він залишається при своїй думці, логічно було б тоді нічого не чекати, а продовжувати пошук підтримки в народу шляхом референдуму про довіру до себе. Плюс, якби президентські юристи перевершили самих себе в доступності й точності формулювань, – то й в "пакеті" з референдумом щодо конституційної форми правління.

А от вже в разі отримання недовіри як до самого президента, так і до відповідної конституційної моделі, - незаперечна добровільна відставка й вибори без його участі.

Правда, ще в 2000 році Конституційний суд заборонив проводити референдуми про довіру обраним інститутам влади. Але ж пропонував Мороз зміну до закону про КС, яким тому можна дозволити переглядати попередні рішення...

Тож якщо все перелічене станеться, Янукович, Тимошенко й Мороз матимуть змогу ділити між собою посади президента, прем'єра й спікера. А країна й світ дивитимуться, чи краще це забезпечує стабільність, ніж за участі Ющенка.

Якщо ж когось із згаданих персонажів така перспектива не влаштовує, - то доведеться негайно відмовитись від самої ідеї дочасних президентських виборів, особливо в "договірний" спосіб.

Окрім іншого, і через простий, та навіть кумедний аргумент стосовно грошей, яких "немає" (як і законних підстав для їхнього виділення) для одних парламентських виборів, але які десь начебто візьмуться для двох виборчих кампаній та щонайменше одного референдуму. Як не про довіру до президента, так про НАТО...

І останнє. В чистому вигляді пропозиція Ющенка, озвучена Гайдуком, про призупинення указу президента для досягнення згоди політичних сил про участь в дострокових виборах означає тимчасове відновлення начебто нині нелегітимної Верховної Ради.

Черговий правовий нонсенс, але якщо в межах "договірної демократії", - теоретично можливо.

А практично? Про що може домовитись тимчасова Верховна Рада? Про відкриті списки? Хто – БЮТ, ПР, СПУ? Смішно.

Натомість давно ніхто не згадує про виборчий бар'єр. А можуть же згадати. І саме про його підвищення здатні домовитись ПР, БЮТ та "Наша Україна", як ні про що інше.

Як би під цією загрозою сам Мороз не визнав законність указу президента про розпуск парламенту, включно з пунктом про негайне припинення його законотворчої діяльності...

От і вся "договірна демократія".

Ірина Погорєлова, спеціально для УП



powered by lun.ua
Головне на Українській правді