"Економічне диво Януковича – 3" або лідерство без результатів

27 переглядів
Ігор Жданов, для УП
Середа, 27 червня 2007, 14:19

Читайте також "Економічне чудо" за Януковичем, або зростання без добробуту та "Економічне чудо" Януковича – 2 Або покращення нашого життя було вчора

Хочу почати свою статтю досить неочікувано. А саме висловити подяку уряду Віктора Януковича. Уважний читач буде здивований, адже автор належить до постійних критиків дій нинішнього Кабінету міністрів.

Та й і переважній більшості громадян дякувати Вікторові Януковичу, напевне немає за що, хіба за постійне зростання цін, падіння реальних доходів населення та перманентні кризи.

Моя ж подяка стосується виключно наданій можливості, як і в двох попередніх статтях, проаналізувати окремі результати соціально-економічної політики діючого уряду.

Тим більше, що в середу прем’єр буде презентувати підсумки діяльності Кабміну за I півріччя 2007 року.

Для більшості політологів зрозуміло, що передвиборна стратегія Партії регіонів буде будуватися на рекламі здобутків уряду, кроках з негайного підвищення соціальних виплат, протиставлення "стабільності - хаосу", "професіоналів – дилетантам".

Політична реклама Партії регіонів вже сьогодні закликає "захистити своє майбутнє" і підтримати на майбутніх парламентських виборах "лідерство, доведене результатами".

Тому вкотре я ставлю собі і читачам запитання: а що це за результати і до чого довело так зване лідерство Віктора Януковича?

РЕЗУЛЬТАТ 1: зниження вдвічі темпів зростання реальних доходів та реальної заробітної плати

Рапортувати про надзвичайні економічні досягнення це добре, але цифри доповідей, українець має відчувати на власній кишені. Однак із цим не все гаразд у нинішнього уряду.

Про це свідчать дані Державного комітету статистики. Зокрема темпи зростання реальних доходів населення впали вдвічі: з 19,8% у травні минулого року до 10,5% у травні поточного; темпи зростання реальної заробітної плати також знизилися – з 23,9% у травні 2006 року до 11,9% у травні поточного.

РЕАЛЬНІ ДОХОДИ ТА ЗАРОБІТНА ПЛАТА НАСЕЛЕННЯ

Необхідно ще раз підкреслити, що вказане зниження реальної нарахованої зарплати відбувається в період постійного зростання ВВП, що є ще одним парадоксом діяльності уряду "професіоналів".

Хоча, чому парадоксом? На думку першого заступника глави секретаріату президента Олександра Шлапака "такі результати були спричинені цілком конкретними рішеннями нинішнього Кабінету міністрів".

Зрозуміло, що не могло безслідно для кишені українських громадян пройти і кількаразове "космічне" підвищення цін на житлово-комунальні послуги, на хліб, бензин.

РЕЗУЛЬТАТ 2: недостатнє фінансування соціальних програм

З початку нинішнього року уряд не виділяє кошти на найважливіші соціальні програми: боротьба з туберкульозом, СНІДом, онкозахворюваннями. Зокрема з початку 2007 року.

Уряд Віктора Януковича виділив на профілактику цих хвороб лише 1 мільйон замість запланованих 107 мільйонів гривень.

Крім того, Кабмін не дав ані копійки на закупівлю машин швидкої допомоги для сіл, модернізацію ліфтів або інформатизацію шкіл.

ФІНАНСУВАННЯ З ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ 2007 РОКУ ОКРЕМИХ СОЦІАЛЬНИХ ТА ГУМАНІТАРНИХ ПРОГРАМ, млн. грн. (За матеріалами газети "Дело")

Уцілому уряд відхилився від плану витрат на 5 мільярдів гривень. Очевидно, що головна причина такого кроку – позапланове підвищення зарплат і пенсій "під вибори".

Яке ж тут "покращення Вашого життя вже сьогодні", коли однією рукою уряд дає, а іншою забирає?

РЕЗУЛЬТАТ 3: соціально-економічна політика, яка роз’єднує Україну

На жаль, уряд Януковича проводить таку соціально-економічну політику, яка не об’єднує, а роз’єднує Україну. За красивими словами про єдність, ховаються реальні кроки, які ділять регіони на принцес та Попелюшок, оскільки витрачання коштів державного бюджету має яскраво виразний регіональний характер.

Може для когось із читачів це й не дивно, враховуючи, що при владі сьогодні вихідці з "конкретного" регіону.

Однак, сьогодні ніхто в уряді не займається планами розвитку коопераційних зв’язків між областями, виробленням єдиних критеріїв бюджетного забезпечення областей, та й і в кінці кінців розвитком єдиного економічного простору.

Масштаби ж процесу виразної регіональної диференціації, внаслідок дій уряду, викликають серйозне занепокоєння. Наведу лише декілька, але найбільш яскравих прикладів.

Приклад 1. Розпорядженням Кабінету міністрів №506 від 9 жовтня 2006 року субвенція на надання пільг та житлових субсидій населенню була збільшена лише 4 регіонам на загальну суму 55,8 млн. грн. З цієї суми додаткових 36,1 млн. грн. отримала Донецька область.

Одночасно всім іншим регіонам ця субвенція була зменшена на загальну суму 164,9 млн. грн. З них найбільше Харківській області – на 21,0 млн. грн., місту Києву – на 18,3 млн. грн. та Івано-Франківській області – на 14,0 млн. грн.

Приклад 2. У лютому 2007 року уряд прийняв рішення про виділення субвенції з Державного бюджету на ремонт і реконструкцію теплових мереж та котелень (річний розмір субвенції, передбачений законом про бюджет – 400 млн. грн.) лише трьом областям – Донецькій, Харківській і Луганській. Адміністрації інших областей отримали телеграми з пропозиціями фінансувати ремонт мереж з інших джерел.

Приклад 3. У серпні 2006 року середній по Україні рівень відшкодування податку на додану вартість (ПДВ) становив 76,1%. У той же час Донецька область отримала 222% планових відшкодувань, а, наприклад, Волинська область — 2,4%, Київська область — 6,3%.

Загалом Донецька область за серпень-вересень 2006 року отримала відшкодувань майже в два рази більше порівняно з планом, в той час як менше третини відшкодування отримали Львівська, Тернопільська, Харківська, Рівненська, Сумська та деякі інші області.

За перший квартал 2007 року держава відшкодувала експортерам близько 20% від суми сплаченого ними ПДВ. При цьому з 4,9 млрд. гривень загальної суми – 1,68 млрд. гривень припадає на підприємства Донецької області.

РЕЗУЛЬТАТ 4: стрімке зростання заборгованості з відшкодування ПДВ

Проблема з відшкодування ПДВ має не лише регіональний характер. Загалом ця проблема знову загрожує економічній безпеці держави.

Помаранчевим урядам вдалося скоротити більш ніж у десять разів заборгованість з відшкодування ПДВ. На грудень 2005 року ця заборгованість становила лише 642 млн. грн.

Детінізація економіки стала давати реальні результати – надходження ПДВ у 2005 році перевищили аналогічний показник 2003 й 2004 років разом взятих, а приріст надходжень до державного бюджету від ПДВ зріс у 2005 року у 2 рази порівняно з 2004 роком.

Сьогодні показники діяльності уряду Януковича м’яко кажучи "вражають". Як видно з таблиці, загальний борг із повернення податку на додану вартість на 1 березня 2007 року становить 8,1 млрд. грн.

Але це не все, є ще деякі цікаві тенденції пов’язані з відшкодуванням ПДВ. Зокрема заборгованість із повернення ПДВ перед нафтопереробними заводами становить за різними даним від 800 млн. грн. до 1 млрд. грн., що, на думку експертів, може бути основною причиною підвищення цін на бензин.

У результаті діяльності уряду Януковича відшкодування ПДВ знову перетворилося на одну з найбільш болючих тем для вітчизняного бізнесу, становить основу економічної корупції та є одною із причин різкого зростання цін на бензин.

РЕЗУЛЬТАТ 4: "Прихватизація" замість приватизації

Інша цікава тема, яку не можна обійти – це приватизація у виконані сьогоднішніх "прихватизаторів".

Ми всі пам’ятаємо, як під час безпрецедентного для України відкритого аукціону з приватизації державного майна 24 жовтня 2005 року компанія Mittal Steel Germany GMBH придбала державний пакет акцій ВАТ "Криворіжсталь" за 24 млрд. 200 млн. грн. Таким чином, під час торгів стартова ціна – 10 млрд. грн. – зросла практично в 2,5 рази.

Менш ніж через два роки по тому, відбувається продаж 76% акцій "Луганськтепловозу". І що ми бачимо? При тому, що стартова ціна державного пакету становила 292 млн. грн., остаточна ціна склала лише 292,5 млн. грн., тобто всього на 500 тис грн. більше.

У той же час, за оцінками експертів фондового ринку, виходячи з ринкової ціни акцій "Луганськтепловоза", вартість 76% акцій підприємства складала не менш 414 млн. грн.

Причиною такої низької результативності стало те, що умови конкурсу були "виписані" під конкретних покупців із чотирьох компаній. З них до конкурсу були допущені лише дві, які входять до однієї структури – "Трансмашхолдінг" (Росія).

РЕЗУЛЬТАТ 5: Зернова криза як наслідок ручного управління економікою

Непрозорість та ручне керування економікою – це вже "класика" діяльності нинішнього уряду. Це і є той "досвід, доведений практикою", про який розповідає політична реклама "регіоналів".

У цьому контексті, найбільш яскравою "перлиною" є епопея із зерном. Нагадаємо у жовтні 2006 року уряд запровадив обмежувальні квоти на експорт пшениці, ячменю, кукурудзи та жита до кінця року.

У грудні квоти були подовжені до кінця 2006-2007 маркетингового року, обмеживши експорт зернових культур до 1,2 млн. т. У лютому 2007р. уряд скасував квотування експорту ячменю та кукурудзи, але залишив їх для жита та пшениці.

Також уряд розширив, порівняно з 2006 року перелік товарів, імпорт яких підлягає ліцензуванню. Крім яловичини, свинини, великої рогатої худоби та свиней, ліцензування запроваджено для м’яса птиці, сала, цукру, цукрового сиропу, а також готових продуктів, що містять какао.

Кінцевим результатом таких дій стало зменшення закупівельних цін на зерно та, відповідно доходів аграрних підприємств.

Крім того, активне втручання держави в експорт зерна та зовнішньоекономічну діяльність, створило додаткові перешкоди в переговорному процесі щодо вступу України до СОТ та посилило сумніви в щирості намірів України.

***

Незабаром відбудуться позачергові парламентські вибори. Я глибоко переконаний, що виборці дадуть адекватну оцінку діям уряду Януковича, яка буде базуватися не на пустопорожніх рекламних слоганах, а на реаліях сьогоднішнього життя.

Як бачимо, нинішні урядовці – це не професіонали, а скоріше професійні імітатори. Вони імітують підвищення соціальних стандартів, роблячи реальні кроки лише перед виборами.

Так було у 2004 році, коли встановили спеціальну надбавку до пенсії, повідомлюячи кожному песіонеру, що це персональний подарунок уряду Януковича.

А помаранчевим залишили дірку у бюджеті на 2005 рік у розмірі 11 млрд. грн. і необхідність законодавчо закріпити пенсію на рівні не нижче прожиткового мінімуму. До речі вони з честю вийшли з цієї нелегкої ситуації.

Плоди економічного зростання, яким пишається команда Януковича, приносять користь лише декільком олігархам, а не всьому українському народові.

"Покращення Нашого життя вже сьогодні відбувається за Ваш рахунок" – таким насправді має бути гасло Партії регіонів.

Автор

Ігор Жданов, член Політради "Нашої України"

powered by lun.ua
Символи Майдану
"Чорна п'ятниця", "кіберпонеділок" та інші. Як вберегти себе від обману
Зліт чи посадка? Що відбувається з регіональними аеропортами
Зміни не для Орбана: чому Верховна рада має схвалити нові правки до закону "Про освіту"
Усі публікації