Американські політтехнологи на службі у Віктора Ющенка

П'ятниця, 28 вересня 2007, 19:01

"...it shows us how marketing can subtly influence our opinions on everything, from which soap we buy, to which president we elect..."
OUR BRAND IS CRISIS

Ще недавно, після публікації в "Українській правді"серії матеріалів про команду американських консультантів Партії регіонів, лідери "Нашої України" із презирством та іронією говорили про безпорадність штабів "біло-блакитних".

Не пройшло і півроку, як лідери НУНС самі відсторонили від планування виборчої кампанії своїх же фахівців, віддавши віжки правління іноземним консультантам.

Мізансцени майбутньої ночі виборів для "Нашої України-Народної Самооборони" готують колеги легендарного американського політтехнолога Джеймса Карвілла, що керував перемогами Білла Клінтона, Тоні Блера і…останнього президента Гондурасу.

Залишається тільки припускати, що настільки прогресивний вплив на команду президента зробили контакти, які почастішали, Віктора Ющенка з Рінатом Ахметовим і вже неприхована дружба глави секретаріату президента Віктора Балоги з найближчим другом співвласника СКМ Борисом Колесніковим.

КОМАНДА ДЕМОКРАТІВ

Коли саме група американських фахівців приступила до консультування "Нашої України-Народної Самооборони", невідомо. Джерела стверджують, що через кілька днів після Різдва в секретаріаті президента став часто з'являтися якийсь "лисий американець".

Пізніше в завжди усміхненому чоловікові співробітники СП упізнали Джеймса Карвілла (James Carville).

James Carville

У політичних колах США Карвілл - майже легендарна фігура, куди більш відома і публічна, ніж, наприклад, Пол Манафорт, що працює в команді Партії регіонів.

Він славиться своєю ексцентричністю і різнобічними талантами. Він зіграв чимало другорядних ролей у ряді американських фільмів і довгий час був співведучим популярних у країні дебатів Crossfire на телеканалі CNN.

У середовищі консультантів він відноситься до табору американських демократів. Саме Джеймс Карвілл був головним стратегом успішної президентської кампанії Білла Клінтона в 1992 році. Тоді про нього і заговорили, як про талановитого стратега.

За подіями тих днів був знятий навіть документальний фільм "Кімната війни" - так американці називають кімнату, де під час президентських виборів працює команда стратегів і консультантів. Головна роль у цьому фільмі відведена Джеймсу Карвіллу.

Його також знають, як головного консультанта всіх кампаній прем'єр-міністра Великобританії Тоні Блера, президента ПАР Нельсона Мандели, канцлера Німеччини Герхарда Шредера і прем'єр-міністра Ізраїлю Ехуда Барака. І, кумедна деталь, - Карвілл був головним консультантом останнього президента Гондурасу Мельа Зелая.

Не виключено, що Карвілл має дуже тісні стосунки з командою консультантів-республіканців Пола Манафорта, що працюють на Партію регіонів.

Джеймс и Мэри

Справа в тім, що політтехнолог уже 14 років проживає в спільному шлюбі з відомим у США консультантом Мері Джо Метелін (Mary Joe Matalin).

Історія цієї пари цікава тим, що в США вони відносяться до протиборчих таборів.

У той час, як у 1992-му Карвілл допомагав потрапити в Білий Дім демократові Біллу Клінтону, Мері Мейталін була одним з керівників кампанії Джорджа Буша старшого.

Пізніше вона працювала радником республіканця Діка Чейні, у найближчому оточенні якого вже довгий час знаходиться Пол Манафорт.

Джеймс і Мері одружилися відразу після президентських гонок, у 1993 році.

У США вони привселюдно заявляють, що з тих пір політику не обговорюють, і ніякої спільною діяльності в цій області не ведуть.

З України Карвілл зник так само непомітно, як і з'явився. Зараз він не з'являється ні на нарадах, ні взагалі в секретаріаті глави держави.

За однією з версій, керівництво СП не змогло домовитися з Карвіллом про розмір його гонорару. Нібито американець не погодився з умовами Віктора Ющенка, а замість нього в Київ прибула зовсім інша команда консультантів.

Однак, при більш детальному розслідуванні виявилося, що Карвілл не залишив без уваги пропозиції Банкової. Джерела "Української правди" підтвердили зв'язки відомого консультанта принаймні з трьома фахівцями, що на даний момент працюють з "Нашою Україною – Народною Самообороною".

Отже, на даний момент керівником групи американських політтехнологів у секретаріаті президента є Джеремі Роснер (Jeremy Rosner), виконавчий віце-президент компанії Greenberg Quinlan Rosner (GQR).

Jeremy Rosner

Основна спеціалізація Роснера – використання складних методів дослідження суспільної думки. До GQR він працював спеціальним радником Білла Клінтона і Мадлен Олбрайт із міжнародних питань.

Цікаво, що головною сферою відповідальності Джеймса Роснера було вчинення тиску на керівництво Польщі, Угорщині і Чехії з метою якнайшвидшого вступу в НАТО. Він же займався координацією цього питання в Конгресі США й у ЗМІ.

Особливо цікаво, що на останній посаді Роснер координував усю (!) законодавчу роботу в галузі національної безпеки США, у тому числі в Білому домі, Міністерстві оборони і ЦРУ.

Зв'язок Роснера і Карвілла простежується по багатьох проектах.

Фахівці компанії Greenberg Quinlan Rosner брали участь практично в тих же виборчих кампаніях поза Сполученими Штатами, якими керував Джеймс Карвілл.

Крім того, Greenberg Quinlan Rosner офіційно називає Джеймса Карвілла одним зі своїх ведучих експертів.

Chad Clanton

Крім Роснера, у секретаріаті працює як мінімум ще четверо американців. "Українській правді" вдалося достовірно встановити особу тільки одного з них.

Це Чед Клентон (Chad Clanton), що обслуговував президентську кампанію демократа Джона Керрі.

Основна спеціалізація Клентона - комунікація з пресою, написання виступів і підготовка інтерв'ю.

Клентон, як і Роснер, є постійним партнером Джеймса Карвілла.

Встановити особу інших членів команди консультантів не вдалося. Їх знають лише за іменами - Едвард, Брюс і Джон.

Припускаємо, що останній також є співробітником компанії Greenberg Quinlan Rosner.

Імовірніше всього, це старший радник Джон Морейра (John Moreira), що спеціалізується на консультаціях у сфері міжнародної політики.

Як видно, Джеймс Карвілл усе-таки зумів домовитися з оточенням президента про суму контракту, але виконувати роботу на дострокових парламентських виборах він направив своїх менш іменитих колег.

John Moreira

За деяким непідтвердженими даними, члени команди, що зараз працює на Банковій, одержують від 10 до 12 тисяч доларів на місяць. За американськими мірками це більше ніж скромна сума.

Практично всі співробітники СП і представники першої десятки блоку стверджують, що американців команді президента порекомендували люди з оточення дружини глави держави Катерини Ющенко.

Одне з джерел "УП" запевняє, що сполучною ланкою між американцями і дружиною президента може бути близька подруга першої леді - віце-президент компанії Coca-Cola International Соня Соітус (Sonya Soutus).

На офіційному сайті Greenberg Quinlan Rosner можна довідатися, що фахівці компанії якийсь час консультували топ-менеджмент Coca-Cola.

Американські технологи на службі у Януковича

Американські політтехнологи на службі у Ріната Ахметова

СЛОВА ДЕМОКРАТІВ

Прихід американців у штаб НУНС потягнув за собою автоматичний розпуск колишньої команди, що працювала під керівництвом Романа Безсмертного і Тетяни Мокріді.

"Вони вже не в обоймі, їм нагадали результат торішніх виборів і назвали непрофесіоналами - розповіло джерело в СП. - Тепер їхня роль зводиться до реалізації вказівок американців".

Координатором роботи консультантів з української сторони називають заступника глави СП Івана Васюника.

У тісному співробітництві з американцями працює і Ярослав Лисюк - автор "помараневої" стилістики Віктора Ющенка на президентських виборах 2004 року. Зараз Лисюк займається відеороликами блоку.

"Таке враження, що Лисюк і американці в змові - привселюдно і дуже часто один одного хвалять, підтримують обопільні рішення - розповів УП один зі співробітників СП. - Лисюк дуже часто розповідає про досягнення Джеймса і Чеда..."

Утім, солідне резюме американців так і залишилося лише декорацією. У блоці НУНС до присутності іноземців ставляться досить поблажливо.

У блоці ніхто не знає, де й у яких кабінетах працюють американці. При цьому точно відомо, що троє з п'яти членів команди живуть неподалік від секретаріату президента - на вулиці Лютеранській.

Робочий день консультантів починається на ранковій інформаційній нараді, де присутній і глава СП Віктор Балога.

За словами деяких учасників цих зборів, "ранком американці як правило мовчки спостерігають за тим, що відбувається, зрідка просячи перекладачку пояснити суть питання, що обговорюється".

Приблизно така ж картина спостерігається на вечірній нараді, де американці іноді цікавляться планами на наступний день.

На рідких тренінгах, де американці намагаються нав'язати спікерам блоку тези виступів, панує атмосфера шкільного класу.

"Американці стоять перед дошкою і пишуть якісь тези, перекладачка все це намагається пояснити присутнім, які сидять за столиками, - розповів один зі співробітників СП. - Але ніякого ефекту це не дає. Уже досвідчені депутати – Кириленко, Луценко, Яценюк – відверто над ними жартують і хихикають".

За аналогією з "Кімнатою війни", тренінги американців у Секретаріаті президента називають "Кімнатою страху".

Утім, таке ж ставлення до іноземців і в рядових співробітників штабу, які пояснюють це в першу чергу відсутністю будь-якої стратегії роботи консультантів.

"Вони працюють уже п'ять місяців, але дотепер ніхто з них не озвучив чітку і зрозумілу мету всієї кампанії", - розповів УП один із лідерів блоку.

Уже протягом довгого часу американці замість тренінгів віддають перевагу надсиланню спікерам так званих "message box" - набору обов'язкових тез, викладених у писемній формі.

При цьому в штабі відверто визнають, що крім Миколи Катеринчука, ніхто з першої п'ятірки не орієнтується на отримані від американців гасла.

Найменше досвідові американців довіряють Юрій Луценко й Анатолій Гриценко. Перший віддає перевагу імпровізації, а другий, за словами одного зі співробітників штабу, "органічно не сприймає цих балакунів".

Можливо, ставлення міністра оборони до іноземців продиктоване ще і тим, що під час "помаранчевої революції" за його рекомендацією в штабі працював інший консультант-американець, колишній сенатор Джон Конлан.

Вплив американців на хід усієї кампанії, очевидно, обмежився лише двома, але дуже істотними, "деталями".

Головне гасло кампанії НУНС "Закон - один для всіх" було затверджене саме за пропозицією Джеймса Роснера і Чеда Клентона. Американцям належить і головна теза кампанії про скасування депутатської недоторканності.

"У самому блоці багато хто був проти таких елементів. Ми говорили, що в цих гаслах відсутній емоційний аспект - виборець залишається байдужим до таких сухих фраз і слоганів. - пояснив один зі співробітників штабу НУНС. - Але в підсумку нам привели американців, що коротко обґрунтували необхідність саме таких формулювань одною просто фразою – "це вибір фокус-групи".

Непогодженість позицій спікерів блоку і консультантів призвела до повного обопільного ігнорування і недовіри.

Після майже піврічної роботи, співробітники СП і перша п'ятірка продовжують називати іноземних політтехнологів у кращому випадку "хелперами", а найчастіше - "папугами".

ПРЕЗИДЕНТ ДЕМОКРАТІВ

Видима нелогічність дій американців, що працюють на НУНС, цілком з'ясовна, якщо припустити, що справжньою їхньою метою є не парламентська кампанія 2006 року, а майбутня президентська 2009 року.

На це вказує дуже багато фактів. Найочевидніший із них - спеціалізація тих, хто зараз працює в команді Ющенка.

Фактично всі вони спрямовані на проведення ефективної кампанії, побудованої на просуванні іміджу центральної фігури – президента.

Про те, що американців не планували використовувати для парламентської кампанії, говорить і вибір моменту їхнього приїзду. Джеймс Карвілл прибув на Україну відразу після Різдва, коли проведення позачергових парламентських виборів ще не розглядалося секретаріатом як імовірний сценарій розвитку подій.

"Перше дослідження, що провели американці після прибуття, стосувалося іміджу президента, а не партії в цілому", - згадує один зі співробітників секретаріату.

До парламентської кампанії американці підключилися непідготовленими. І з перших же днів у штабі почалися конфлікти через те, що консультанти на всіх нарадах відстоювали інтереси глави держави, і не займалися формуванням іміджу першої п'ятірки блоку.

"Більше всіх це обурювало команду Юрія Луценка, - розповіла співробітниця СП. - Я особисто не раз була свідком того, як летіли олівці і ручки. Луценко не стримувався у висловлюваннях і часто відкрито висловлював нерозуміння - яку кампанію проводить секретаріат - президентську чи парламентську".

Саме американцям належала ідея розміщення великого портрета Віктора Ющенка спочатку на щитах із соціальною рекламою, а потім і на агітаційних плакатах НУНС.

"Напряму з ними працює Іван Васюник, що чомусь вирішив, що особисто відповідальний за рейтинг Ющенка, - розповідають джерела. - А в американців на психологічному рівні спрацьовує поняття client. У даному випадку клієнтом для них є президент".

Чи проводяться особисті тренінги з президентом, встановити не вдалося. Більше того, деякі співробітники СП стверджують, що американці рідко спілкуються і з главою СП Віктором Балогою.

"Створюється враження, що або Балога не сприймає їх як реальну допомогу в кампанії, або він рефлекторно відкидає американців, як агентів впливу Катерини Ющенко", - розповів один із близьких до глави СП людей.

Утім, судячи з розповідей очевидців, американці не готові і до проведення повноцінної президентської кампанії.

Плануючи свою роботу, вони фактично не враховують наявності ворожого фактора у вигляді Кабінету міністрів, і всі свої зусилля направляють на боротьбу з окремими особистостями - Віктором Януковичем і Юлією Тимошенко.

"Навіть при особистому спілкуванні вони не відокремлюють поняття "government" (уряд) від секретаріату президента. Вони мислять нормами американського державного устрою, коли уряд невіддільний від апарату президента, - розповідає один з лідерів НУНС. - Вони поводяться так, наче мають справу з вертикально інтегрованою пірамідою влади, на вершині якої стоїть Віктор Ющенко".

Концентрація зусиль консультантів на іміджі президента робить їх практично невразливими. У випадку провалу парламентської кампанії вся провина ляже не на іноземців, а на керівників штабу - Віктора Балогу і його оточення.

В особистих бесідах американці не раз натякали, що не збираються залишати Україну після закінчення парламентських виборів. Очевидно, вибори у Верховну раду консультанти Greenberg Quinlan Rosner розглядали як тренувальний майданчик для випробування прийомів на майбутніх президентських перегонах.

До початку виборів глави держави залишається трохи більше року. Не виключено, що вже в середині наступного року в Україну повернеться Джеймс Карвілл, на якого в оточенні Віктора Ющенка покладають особливі надії.

З огляду на прогнозовані показники рейтингу НУНС на парламентських виборах 2007 року, що неминуче відіб'ються на особистому рейтингу Віктора Ющенка, Джеймс Карвілл може розраховувати на досить теплий прийом у 2008 і 2009-му.

"Балотування на посаду президента схоже на секс, - заявив якось Карвілл стосовно свого чергового клієнта. - Зробивши це один раз, ви не забуваєте про це ніколи. Ви хочете зробити це знову і знову".

powered by lun.ua
Головне на Українській правді