Які "міни" підкладено під другий тур

Середа, 03 лютого 2010, 09:27

З прийняттям Верховною Радою в першому читанні змін до закону про вибори  президента, у виборчому процесі створюється абсурдна ситуація. Про це широкому загалові наполегливо сигналізують політологи, експерти з виборчого права, журналісти.

Чи почує суспільство ці попередження, чи зможе стати на заваді, чи громадянське волевиявлення буде розірване на шматки, як полова ганчірка?

На думку народного депутата першого скликання Барабаша, при скасуванні норми про те, що засідання виборчої комісії є повноважним, якщо в ньому бере участь не менш як дві третини складу комісії, руйнується принцип колегіальної, паритетної роботи комісій - як дільничних, так і окружних.

На практиці це означає, що чи на кожній дільниці через політичні уподобання двох керівників - голови та секретаря комісії - цілком можливий варіант, коли одна група ухвалить своє рішення., інша - протилежне.

Який же вихід пропонується? Олександр Лавринович, що послідовно і наполегливо відстоює інтереси Партії регіонів, і який доповідав проект змін, наголосив, що дійсним вважатиметься тільки той протокол, який доставлено в окружні виборчі комісії або в ЦВК зі скринею з бюлетенями.

Фактично це означає, що представники партії, які отримали копії протоколів з "мокрою" печаткою, але не привезли скриньку з бюлетенями, автоматично опиняються поза грою. Отже, на дільницях вся боротьба точитиметься за право володіння скриньки з бюлетенями та ще - печатки. Неважко передбачити наслідки такої боротьби: кожна дільниця нагадуватиме 100-й виборчий округ зразка 2004-го року.

Подібні "міни" закладено в багатьох положеннях прийнятого в першому читанні документа. Той же Барабаш вказує на ряд  абсолютно недопустимих речей. Зокрема, проголосовано норму про те, що в день голосування, підрахунку голосів та встановлення результату виборів, рішення приймається більшістю присутніх членів комісії.

Без кворуму рішення зможе ухвалити навіть одна людина. З'явиться голова комісії, напише, що відбулося засідання комісії, а її секретар, який є його заступником і працює на іншого кандидата й при цьому має доступ до скрині та печатки, ухвалить протилежне рішення. Що робити? Все віддати на поталу суду? Визнати вибори на дільниці недійсними?

Додамо від себе: зовсім не обов'язково одній політичній силі зривати вибори на всіх дільницях одразу по кожному округу чи регіону. Досить зробити це там, де за результатами голосування в першому турі перевага одного кандидата над іншими була відчутною.

Наприклад, умовно кажучи, регіоналам наразі не до снаги перемогти, скажімо, в Волинській, Київській, Черкаській, Чернігівській, Хмельницькій, Житомирській областях. Тут виборці традиційно голосують за БЮТ. Отже, саме в цих регіонах, можна передбачити, слід чекати ексцесів, про які йшлося вище.

І навпаки, скажімо, немає ніякого сеансу їм зривати виборів в Донецькій, Луганській, Харківській або Запорізькій областях, де перевага регіоналів приголомшуюча. Тож при обставинах, що складаються, якщо закон буде проголосовано в цілому, зірвати голосування в другому турі - як на дільницях і в округах, так і в цілому - буде цілком реально.

Така раптова зміна курсу регіоналами, які ще два-три тижні тому, перед першим туром, рішуче виступали проти будь-яких змін до закону про вибори президента, не могла не насторожити їхніх політичних опонентів.

Один з лідерів фракції БЮТ Кожем'якін зазначив: те, як сьогодні Партія регіонів проводить свою виборчу кампанію, свідчить про неготовність опонентів до проведення чесних, відкритих і прозорих виборів. Враження таке, відзначив він, що уся надія на фальсифікацію результатів виборів.

У парламентських кулуарах довелося почути, що Регіони цілком серйозно розраховували перемогти ще в першому турі. "Тігіпко з Яценюком завадили!", - сказав один нардеп, котрий, звичайно, відмовився, щоб його ім'я згадувалося на загал. Він розповів , що це був досить сміливий план, розрахований на блискавичне втілення і ефект несподіванки для опонентів. "І ніби-то все врахували, а от ці двоє - перебрали наші голоси".

Довелося, вочевидь, змінювати стратегію. У ході підготовки до другого туру розглядалися різні варіанти, зупинилися на пропозиції Лавриновича. Внесений ним варіант привернув увагу кількома очевидними вигодами, передусім, усував паритетність формування виборчих комісій. Причому пропозиція про зміни в законі бумерангом стріляла по опонентах. "Ви ж самі хотіли, - звернулися регіонали до бютівців, - змінити закон? Будь ласка, вносимо й ми свої пропозиції!".

У народі кажуть: з дрібної хмари - великий дощ. Тож, якщо закон буде проголосовано в цілому, легко дійти висновку, що одній з політичних сил до снаги зірвати голосування. Коли йдеться про регіоналів (а саме вони ініціювали зміни, про які мова), згадуються слова Віктора Януковича про те, що уже з 9 лютого почнеться формування нової парламентської коаліції.

На пам'ять приходять останні дружні, як по команді, голосування, у тому числі, за звільнення Луценка. У тому що це - експромт, громадськість переконати важко. Досить було в той день подивитися на метушливого спікера. І пергаментний колір обличчя, і невпевнені дії, і запопадливий тон, і улеслива посмішка - все свідчило про те, що Литвин, як колись Мороз, - лише одна з маріонеток в режисованому регіоналами спектаклі.

Дволикість і лицемірство спікера виявилися хоча б у тому, що він - єдиний, хто не проголосував за зняття міністра МВС - "принципово утримався". Утім, на цьому, вочевидь, крива його політичної кар'єри, зробивши непередбачений віраж, завершується тим же макаром, що й у його попередника-соціаліста.

Наївний Литвин вірить, що в разі перемоги регіоналів, він стане спікером знов. Куди ж тоді подінуть креативного Лавриновича? Навіть місця першого віце-спікера йому не бачити (на цю посаду, в обмін за звичну вже лояльність, нова коаліція рекомендуватиме, напевно, Мартинюка).

Отже, як випливає з нової стратегії регіоналів, голосування в другому турі визнається не дійсним, і з 10 лютого діє нова коаліція у складі ПР - КПУ - Блок Литвина - НУНС (Ющенка).

Секрет Полішинеля - кого запропонують на посаду прем'єр-міністра. Кандидатура єдина і безальтернативна - Віктор Янукович. Можливо, саме його мав на увазі Віктор Ющенко, який залишається президентом до оголошення нового голосування (а радше - нових виборів глави держави).

Зрозуміло, кого зроблять винним у зриві народного волевиявлення. І якщо після звичайних, таких, що відбулися виборів, починається, як жартують у народі, "награждение непричастных и наказание невиновных", то в цьому випадку нова влада, передусім, подбає про другу частину цієї промовки.

А щоб комусь не кортіло сховатися за депутатською недоторканністю, розпуск Верховної Ради й нові парламентські вибори будуть визнані такими, що не на часі. Тим більше, що потенціально репресії торкнуться не дуже вже й великої кількості людей - лідера та п'яти-шести найпалкіших і послідовних соратників.

Як завжди, сіра маса перечекає буремні події в політичних кущах, щоб згодом, оформивши явку з зізнанням, приєднатися до переможців.

І стануть наші вибори - вже в котрий раз - виборами без вибору.

Володимир Кулеба, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Трансплантація органів та рак шкіри: про що мають знати пацієнти

ПДВ для страхових агентів: нерівні умови та невизначений економічний ефект

Фонд культурних/пропагандистських ініціатив: як Росія використовує культуру для війни

Від локального до універсального: як українській культурі стати помітною у світі

Чому Україні необхідний спеціальний банк для відбудови

Тренер, який не встигає, та збірні з міцним захистом: 6 фактів про суперників України на Євро-2024