Закон про місцеві вибори як юридична технологія

Понеділок, 30 серпня 2010, 09:46

Необхідно віддати належне авторам опублікованого 31 липня 2010 року закону №2487 - VI "Про вибори депутатів ВР АРК, місцевих рад та сільських, селищних і міських голів". Враховано навіть найдрібніші деталі, які можуть створити певним політичним силам найсприятливіші умові.

Юридична технологія: правила гри для перемоги - у дії!

Спробуємо людською мовою описати найбільш цікаві глави законопроекту - виборчі комісії; висунення та реєстрація кандидатів; проведення голосування та встановлення його підсумків.

Виборчі комісії й порядок їхнього формування

Відомо: неважливо як голосують, важливо як рахують голоси...

У всіх на слуху лише питання: "Приймати участь у формуванні територіальних виборчих комісій можуть лише місцеві партійні організації політичних партій, які представлені у ВР нинішнього скликання".

Але це не найбільше зло. Хоча й тут зарита цікава деталь.

Місцеві організації партій, всеукраїнські політичні партії яких, вибачаюсь за тавтологію, але інакше ніяк, об'єднані в одну депутатську фракцію в парламенті України, разом можуть подати не більше трьох кандидатур.

Але, по-перше, місцеві організації зазначених партій ні в яку фракцію у ВР не об'єднані.

А по-друге, у випадку відсутності згоди між місцевими організаціями партій, відсутній порядок внесення відповідного подання.

Для прикладу, до складу фракції НУНС входить дев'ять політичних партій. Також не передбачено, що має робити ЦВК, якщо кожна місцева організація партії, наприклад, з дев'яти, подасть кандидатури? І що робити, коли сукупна кількість кандидатур до складу відповідної ТВК від місцевих організацій партій, політичні партії яких об'єднані в одну депутатську фракцію в парламенті, буде більшою за три?

Думаю, не потрібно пояснювати, кому це вигідно.

Важливо інше: право вносити подання на кандидатів до складу відповідних ДВК надано всім відповідним суб'єктам виборчого процесу на рівних умовах. Зауважимо, реально вибори "робляться" на рівні дільничних комісій.

Але у випадку, якщо кількість подань буде більша за максимально допустиму кількість членів відповідної ДВК, то комісія формується ТВК "з урахуванням досвіду роботи осіб у виборчих комісіях".

Не будемо ставити питання справедливості, обґрунтованості та конституційності зазначеної норми. Запитаємо інше.

Чим підтверджуватиметься зазначений досвід роботи, як саме цей досвід має враховуватися, та що робити, якщо особи мають однаковий досвід роботи?

У законі про це нічого не сказано...

Зрозуміло, природа не терпить пустоти. І ті, хто впливатимуть на більшість у ТВК, мають усі можливості вважати "більш досвідченими" лояльних до своє політичної сили осіб.

Так само ТВК буде "враховувати досвід роботи у виборчих комісіях" у питанні призначення на керівні посади у ДВК.

Можете не сумніватися, комісії цього року в нас будуть "досвідчені". Але чи будуть вони об'єктивні та неупереджені? Чи буде об'єктивне й неупереджене керівництво цих комісій?

І головне, чи не виникне в когось спокуси, маючи де факто свого секретаря, голову комісії та його заступника, "розписати" підсумкові протоколи голосування на дільниці як заманеться?

Деякі аспекти порядку роботи виборчих комісій

Вони, хоча й залишилися колегіальними та спеціальними органами, але в день виборів і при підрахунку голосів для наявності кворуму засідання потрібно всього три члени...

У цьому ж контексті, "цікавою" є норма про те, що протокол про результати місцевих виборів складається без прийняття рішення відповідною виборчою комісією.

Проблема не втому, що зазначені протоколи не можна оскаржити в суді. Насправді, складання протоколу є дією, яка підлягає судовому оскарженню. Проблема в тому, що навіть якщо більшість членів комісії не згодні з даними, які заносить до протоколу секретар комісії, - головне, щоб протокол підписало три члени виборчої комісії.

Інші можуть не підписувати, можуть не погоджуватись тощо. Адже голосування по затвердженню зазначеного протоколу ДВК не відбувається!

Опосередковано, виборчі комісії можуть стати більш закритими для громадськості.

Тепер із переліку підстав визнання голосування на виборчій дільниці не дійсним виключено "недопущення до приміщення, де проходить голосування (підрахунок голосів) осіб, які мають право бути присутні на дільниці - офіційні спостерігачі, журналісти, кандидати тощо".

Рішення про позбавлення права участі зазначених осіб у засіданні виборчої комісії може бути прийняте простою більшістю голосів від кількості осіб, що приймають участь у засіданні комісії.

Також закритість процесу виборів у певних регіонах України посилюватиме норма про те, що офіційними спостерігачами від партій у відповідному окрузі можуть бути лише мешканці відповідної територіальної громади.

Суттєве розширення повноважень ЦВК

Це третя родзинка закону. ЦВК тепер не лише формує ТВК, але й може за власної ініціативи чи за скаргою суб'єкта виборчого процесу в разі прийняття ТВК незаконного рішення чи бездіяльності скасувати таке рішення та (або) прийняти рішення по суті питання.

І це при тому, що закон не передбачає наявності в партії законного представника у ЦВК. Ба більш, уповноважені особи місцевих організацій партій чи довірені особи кандидатів - не мають повноважень без додаткового доручення представляти інтереси відповідних суб'єктів у ЦВК.

І взагалі, чи можуть представники партії брати участь у засіданні ЦВК? Зі змісту закону - ні, якщо їх не запросила ЦВК.

От така відкритість.

Висунення та реєстрація кандидатів

Найбільш обговорюваним у цьому законі є положення:

1) право висунення кандидатів мають лише місцеві партійні організації, які зареєстровані не пізніше ніж за 365 днів до дати відповідних місцевих виборів;

2) скасування можливості утворювати місцеві виборчі блоки.

Але це не всі недоліки закону в частині висунення та реєстрації кандидатів.

Усі, хто приймали участь у виборах, знають як легко на сотні кандидатів допустити технічні помилки в поданні на реєстрацію кандидатів. Помилка в прізвищі, відсутність у біографії даних про громадянство України тощо. І подання повернули.

Саме тому в процесі реєстрації дуже важливим є питання строків останньої.

Нинішній закон про вибори значно скоротив строки висунення та реєстрації кандидатів.

Висунення кандидатів триває шість або чотири дні, а реєстрація - вісім днів.

Різні строки висунення кандидатів у багатомандатному окрузі, одномандатному мажоритарному, одномандатному та на посаду сільського, селищного, міського голови - створить місцевим організаціям партій додаткові складнощі. Адже, з одного боку, потрібно якомога раніше провести відповідну партійну конференцію, а з іншого боку, строки проведення таких конференцій для різних кандидатів різні, і перетинаються лише в декілька днів.

До того ж, у попередньому законі у випадку повернення подання щодо кандидатів у останній день строку реєстрації, суб'єкт виборчого процесу мав право подати виправлений варіант не пізніше наступного дня після повернення.

Тепер же строки реєстрації на один день не продовжуються, та закінчуються в чітко визначений день.

Тобто, у випадку якщо ТВК "протягне", нехай навіть із порушенням закону, прийняття рішення про повернення місцевій організації партії відповідного подання та поверне його в останній день, виправити його та подати повторно буде неможливо.

Зауважимо, позитивним аспектом прийнятого закону є скасування виборчої застави, підписних листів на підтримку кандидата та політичних програм місцевих парторганізацій чи кандидатів.

Проведення голосування та встановлення його підсумків

 

Тут є декілька змін, які навряд чи можна вважати позитивними для демократії.

Зокрема, виключено низку обов'язкових підстав для скасування ТВК рішення про реєстрацію певного кандидата. А саме - установлення судом факту підкупу ним виборців, використання грошових коштів поза виборчим фондом кандидата тощо.

І взагалі не передбачено підстав для визнання місцевих виборів такими, що не відбулися. За будь-якого рівня порушень та фальсифікацій.

Повторні відповідні місцеві вибори відтепер проводяться лише у випадку, якщо обидва кандидати на мажоритарному одномандатному (одномандатному) виборчому окрузі наберуть однакову кількість голосів.

Щоправда, норма про визнання відповідних місцевих виборів недійсними, м'яко кажучи, застосовувалася не часто й існувала швидше теоретично.

Але все ж таки існував певний, принаймні психологічний, запобіжник від "повторення Мукачева"...

Повне скасування граничного розміру виборчих фондів

Звичайно, ефективність існування обмежень розміру виборчих фондів певною мірою нівелювали різні способи "чорного" та "сірого" фінансування виборчої кампанії.

Але все ж таки, враховуючи, що обмеження розміру виборчих фондів на місцевих виборах є в переважній більшості європейських країн, існувала принаймні надія на позитивний рух до міжнародних стандартів у питанні фінансування виборчої кампанії.

Кожен кандидат мав можливість вести боротьбу за рівність своїх прав у частині розміру витрат коштів на виборчу кампанію.

Тепер же ці можливості зняті законом.

Можна констатувати: вплив грошей на вільність вибору громадян додатково посилиться.

Резюме

1. Короткий період офіційного виборчого процесу, і зняття фінансових обмежень та жорсткої відповідальності за їх порушення, - слугуватимуть додатковою передумовою для успіху тих політичних сил, які мають гроші та адмінресурс.

2. Політичні партії, які не користуватимуться владним ресурсом, чекає нелегке маневрування серед крутих порогів закону, який, до речі, написаний на досить низькому рівні з погляду юридичної техніки.

3. ЦВК чекає нелегке випробування вчасно довести корабель "вибори" до пристойної гавані. Адже окрім нової відповідальної функції формування ТВК і розгляду скарг, ЦВК необхідно буде видати низку роз'яснень у досить зжаті терміни.

4. Нова влада замість того, щоб покращити існуючий закон про місцеві вибори, а ще краще - прийняти Виборчий кодекс, показавши гідний знак цивілізованому світу - продовжила політичну традицію: влада передусім, і засоби виправдовуються ціллю.

P.S. 30 серпня 2010 року має відбутися позачергове засідання парламенту, на якому мають бути виправлені певні недоліки зазначеного закону:

1) скасування для місцевих партійних організацій обов'язкової передумови для участі у виборах - реєстрації її не пізніше ніж за 365 днів до дня виборів;

2) збільшення розміру ТВК на три особи, кандидатури яких обиратимуться за результатом жеребкування із числа осіб, поданих будь-якою місцевою організацією політичної партії, політичні партії яких не мають представництва у ВР цього скликання, яка виявила відповідне бажання та внесла подання.

Звичайно, такі зміни, якщо вони будуть прийняті, є позитивними для демократії.

Але вони не виправляють багатьох "вузьких місць" зазначеного закону...

На мою думку, прийняття таких змін в останні дні перед початком виборчого процесу, говорить про те, що автори таких змін керувалися не стільки цінностями демократії, скільки бажанням послабити свого головного конкурента на цих виборах.

Адже головний конкурент також має розгалужену та давно зареєстровано мережу місцевих партійних організацій...

А от молоді та перспективні такої мережі не мають!

Валерій Буняк, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Чому бізнесу вигідно вкладати кошти в освіту та хто повинен контролювати ці інвестиції

Як нам звучати у світі? В продовження дискусії про класичну музику

Як жити з травматичними подіями. Поради від психотерапевтки Едіт Егер, яка пережила Голокост, та її внука

Четвертий рік функціонування ринку землі: все скуплять латифундисти?

Перезавантажити адвокатуру: справа Шевчука як індикатор несправності системи 

Чи варто бити на сполох через "надто" низьку інфляцію