Передвиборча реклама як внутрішній світ політичних партій

Вівторок, 26 жовтня 2010, 14:32

У шкільних підручниках можна часто зустріти розхожу банальність: "мова - дзеркало національної духовності". Перефразовуючи цей вислів, політична реклама - дзеркало політичної культури партій та їхніх лідерів. У рекламі значно більшою мірою відображений внутрішній світ, переконання й установки партійних фронтменів, ніж у програмах, статутах та стратегіях.

Саме реклама - живе відображення того, як себе позиціонують і, значною мірою, до чого прагнуть політичні лідери.

За тиждень до місцевих виборів партії вже, напевно, не здивують виборців новим креативом. Тому на завершальному етапі агітаційної кампанії саме час дати короткий аналіз політичній рекламі, з якою пішли на вибори основні гравці електоральної арени.

Зробимо це на прикладі парламентських політсил - Партії регіонів, Батьківщини (БЮТ), Народної партії (Блок Литвина) та Компартії. Аморфність блоку НУНС і непомітність нашоукраїнців на місцевих виборах змушує нас не розглядати агіткампанію партій, що колись складали "Нашу Україну - Народну самооборону".

Для об'єктивності також проаналізуємо рекламу двох непарламентських партій, які мають найвищі шанси потратити до наступного скликання - "Сильної України" і "Фронту змін".

Партія регіонів

Реклама ПР на місцевій кампанії стала логічним продовженням агітаційної стратегії переможців президентських виборів.

З одного боку, залишилися головні тренди стабільності та економічної ефективності, відображені в гаслі "Через стабільність до процвітання". З іншого ж, тепер регіонали відповідають за ситуацію в економіці, яка є, м'яко кажучи, не простою.

Тому була обрана стратегія "Усе тільки починається", у принципі, цілком прийнятна як для першого року президентської каденції Віктора Януковича. Гасло "Будуємо нову країну" і з телеекранів, і з білбордів переконує виборця в тому, що процес іде. А швидких яскравих результатів ще не видно через важку соціально-економічну спадщину, яка дісталася регіоналам від попередників.

Батьківщина (Блок Юлії Тимошенко)

Батьківщина у своїй рекламній стратегії зробила спробу реанімувати гасло 2006-го року "Справедливість є, за неї варто боротися". Новим віянням у рекламі головної опозиційної сили стало лише вимушене обігравання слова "Батьківщина", яка обіцяє захистити кожного.

У цілому, рекламу Батьківщини можна назвати рекламою регіоналів "навпаки". Погані опоненти придушують, відбирають, знищують, а Батьківщина допомагає й захищає.

Тобто команди Януковича й Тимошенко продовжують грати на взаємному протиставленні.

Народна партія (Блок Литвина)

Новим нестандартним гаслом порадувала Народна партія. І хоча слоган "Вибирай нормальних" сприймається переважно саркастично, це додає новому політичному бренду, який замінив звичний Блок Литвина, упізнавання.

Реклама народників достатньо проста для сприйняття виборців: одне гасло, один портрет Володимира Литвина, один партійний логотип.

Проте мінусом, безумовно, є одноманітність цієї реклами. Значно ефективніше було б запустити нові серії бордів і роликів із конкретними електоральними пропозиціями. Хоча сам заклик "обирати нормальних" освіжає рекламні терени, у порівнянні зі стандартними обіцянками зробити життя "краще та веселіше".

Комуністична партія України

Компартія у своїй рекламі зробила спробу сумістити стандартні соціальні обіцянки із грою на ностальгічних почуттях своїх виборців.

З одного боку, комуністи закликають не допустити підвищення пенсійного віку, у чому їм не заважає навіть перебування в провладній більшості. З іншого ж, використання гасел на кшталт "Проти фашизму й націоналізму", "За Компартію! За тих, хто не зрадив!" та зображень Леніна, - явно розраховані на почуття ностальгії у найстійкіших прихильників КПУ.

Сильна Україна

Очікуваним рекламним кроком від СУ стало всебічне використання імені Сергія Тігіпка.

Не маючи змоги критикувати владу, у якій Сергій Леонідович власне й працює віце-прем'єром, "Сильна Україна" обрала стратегію абстрактних обіцянок реформ і оновлення.

По суті, кампанія "Сильної України" стала місцевим продовженням президентської кампанії Тігіпка. Вочевидь, місцеві вибори тут не є головною метою. Ґрунт заготовлюється під парламентську кампанію.

Фронт змін

Команда Арсенія Яценюка, вочевидь, зробила висновки з невдалої різнокольорової реклами а-ля "боєздатне село", і змінила кольори на білий із домішкою зеленого.

Тепер Арсеній Петрович закликає просто й коротко: "Зміни майбутнє".

Певно, вдалим поєднанням брендів було б гасло "Зміни майбутнє. Вибирай нормальних".

Якщо ж серйозно, "Фронт змін", активно критикуючи владу, намагається претендувати на те, щоб відібрати в "Батьківщини" нішу головних опозиціонерів, або принаймні спробувати розділити її з Тимошенко.

У цілому ж млявість і невиразність місцевої кампанії демонструє, з одного боку, втому від політики - як серед виборців, так і серед кандидатів.

З іншого ж боку, схоже, що для більшості політсил місцеві вибори - не самодостатня мета, а лише пристрілка до парламентської кампанії.

А там ставки будуть значно вищими.

Олексій Краснопьоров, політолог, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Як звати невідомого солдата?

Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

"Мобілізаційний" закон: зміни для бізнесу та військовозобов'язаних осіб

Чому "Азов" досі не отримує західну зброю? 

Навіщо потрібен держреєстр осіб, які постраждали внаслідок агресії РФ

Чому бізнесу вигідно вкладати кошти в освіту та хто повинен контролювати ці інвестиції