Реклама алкоголю в ЗМІ - "можно, если осторожно"…

Вівторок, 23 липня 2013, 15:57

Уже 3,5 роки в Україні заборонено рекламувати алкоголь у ЗМІ. Та якщо мова йде про гроші, то в нашій країні можна все. Аби були гроші!

Зміни до закону "Про рекламу", які  залишили право рекламувати алкоголь та тютюн тільки спеціалізованим виданням, вступили в силу 1 січня 2010 року. Проте закон не деталізував, які саме ЗМІ мають право називатись "спеціалізованими" та до яких заходів безпеки вони мають вдаватись, щоб контент з "алкогольною" рекламою не був доступний неповнолітнім.

Знайшлися винахідливі видавці, які, скориставшись неконкретністю термінів у законі, придумали спосіб його обійти.

Вже через 1,5 місяці після вступу в силу цих законодавчих норм, ТзОВ "Редакція газети "Факти і коментарі" заснувало нове видання – газету "Життя прекрасне".\

Державна реєстраційна служба повідомила ІМІ, що спеціалізація цього видання – висвітлення питань виробництва, обігу та споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Але виходить така "газета" не окремим виданням, а ще одною сторінкою "Фактів". Простіше кажучи, "Факти" просто назвали одну зі своїх сторінок "Життя прекрасне", внизу вказують інші вихідні дані. І сміливо друкують на цій сторінці рекламу алкоголю.

Реклама горілки Хортиця на 11-тій сторінці газети Факти, № 115 від 5 липня 2013
Реклама горілки "Хортиця" на 11-тій сторінці газети "Факти", № 115 від 5 липня 2013
Реклама горілки Green Day на 11-ій сторінці газети Факти, № 107 від 20 червня 2013
Реклама горілки "Green Day" на 11-ій сторінці газети "Факти", № 107 від 20 червня 2013
Реклама вин Shabo на 11-тій сторінці газети Факти , № 119 від 11 липня 2013
Реклама вин "Shabo" на 11-тій сторінці газети "Факти ", № 119 від 11 липня 2013
Реклама горілки Мърная на 11-тій сторінці газети Факти, № 90 від 28 травня 2013
Реклама горілки "Мърная" на 11-тій сторінці газети "Факти", № 90 від 28 травня 2013

Як видно на фото, рекламу алкоголю розміщують, навіть не маркуючи її передбаченими законом позначками "реклама" чи "на правах реклами", а підписують рубриками "Знай наших!", "Есть повод", тощо.

Щоб ніхто не сумнівався, що це справді реклама, ось уривки текстів цих "журналістських матеріалів" від "Фактів". Деякі з них навіть підписані прізвищами журналістів.

"Экологически чистыми и высококачественными должны быть не только продукты питания, но и напитки. И такой пример – водка украинского производства "Хортица".

Получив сразу семь наград высшего достоинства, компания "Шабо" в очередной раз подтвердила свой статус лидера украинского виноделия.

Инвестиции в производство и передовые технологии позволяют говорить о том, что на сегодняшний день "Green Day" является одним из самых технологичных продуктов на рынке Украины.

Крупнейшие в мире производители алкоголя соревновались за звание лучшего. Украинская водка "Мърная. Древний Киев" завоевала наивысшую награду — золотую медаль.

В коктейль можно добавлять лед. Причем водку нужно брать известного производителя. И в США многие уже отдают предпочтения "Хортиці". Отличное качество этой водки высоко оценили во всем мире".

Захистися від такої реклами можна було б шляхом внесення доповнень до закону "Про рекламу", яке би чітко визначало права і обов’язки спеціалізованих видань.

Такі уточнення ще в листопаді 2009 року пропонували внести народні депутати Олена Кондратюк та Микола Баграєв. Зокрема, вони пропонували, щоб видання, які є спеціалізованими і можуть рекламувати алкоголь та тютюнові вироби, могли б розповсюджуватися лише за умови непрозорої упаковки і за наявності на упаковці спеціального повідомлення "продукція містить рекламу алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів".

Цей законопроект прийняли у першому читанні на минулому скликання Верховної Ради. "За" було 316 депутатів і жодного "проти". Але на сьогодні законопроект завис у повітрі.

Тим часом деякі видавці навіть не ускладнюють собі життя зайвою бюрократією через реєстрацію "спеціалізованих видань", а просто на шпальтах  газет, які позиціонуються себе як суспільно-політичні, друкують заборонену законом алкогольну рекламу. Мова йде про газети "Сегодня" та "Комсомольська правда".

Приклад — матеріал "Эко бум добрался и до Украины", розміщений у "Сегодня" 19 червня і підписаний журналісткою Ксенією Гулько, який слово в слово повторює публікацію "Украинские эконовинки признаны международными експертами" з "Фактів" від 20 червня.

Реклама горілки Green Day в газеті Сегодня, № 1315 від 19 червня 2013
Реклама горілки "Green Day" в газеті "Сегодня", № 1315 від 19 червня 2013

Ця публікація розміщена в рубриці "Новости компаний", у вихідних даних газети "Сегодня" вона є в переліку рубрик з матеріалами на правах реклами.

У "Комсомолці" — на цілу сторінку реклама вин "Shabo", що розміщена під рубрикою "Факт". І знову ж таки лише у вихідних даних газети маленькими літерами можна прочитати, що у цій рубриці "информация заказчика опубликована на коммерческой основе".

Реклама вин Shabo у газеті Комсомольская правда, № 119 від 11 липня 2013
Реклама вин "Shabo" у газеті "Комсомольская правда", № 119 від 11 липня 2013

Фактично, ці видання не лише порушують закон "Про рекламу", рекламуючи алкоголь, але й обманюють своїх читачів, маскуючи рекламні матеріали під звичайні редакційні статті.

Інститут масової інформації неодноразово звертався до Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів зі скаргами на такі порушення і отримував відповіді на кшталт "Порушників буде покарано".

До слова, штраф за таке порушення дорівнює п'ятикратному розміру вартості розповсюдження реклами.

ІМІ надіслав в Держінспекцію вказані у статті приклади порушень з проханням покарати видання за недобросовісну рекламу. Та чи злякає видавців теоретична можливість отримати невеликий штраф?

Питання риторичне, а його відповідь розміщена просто на шпальтах газет — під рубриками "Факт", "Знай наших!", "Есть повод" і тому подібне.

Ірина Чулівська, ІМІ, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Трансплантація органів та рак шкіри: про що мають знати пацієнти

ПДВ для страхових агентів: нерівні умови та невизначений економічний ефект

Фонд культурних/пропагандистських ініціатив: як Росія використовує культуру для війни

Від локального до універсального: як українській культурі стати помітною у світі

Чому Україні необхідний спеціальний банк для відбудови

Тренер, який не встигає, та збірні з міцним захистом: 6 фактів про суперників України на Євро-2024