Реклама алкоголя в СМИ - "можно, если осторожно" ...

3025 просмотров
Вторник, 23 июля 2013, 15:57
Ирина Чуловская
Ирина Чуливская, Институт массовой информации

Уже 3,5 роки в Україні заборонено рекламувати алкоголь у ЗМІ. Та якщо мова йде про гроші, то в нашій країні можна все. Аби були гроші!

Зміни до закону "Про рекламу", які  залишили право рекламувати алкоголь та тютюн тільки спеціалізованим виданням, вступили в силу 1 січня 2010 року. Проте закон не деталізував, які саме ЗМІ мають право називатись "спеціалізованими" та до яких заходів безпеки вони мають вдаватись, щоб контент з "алкогольною" рекламою не був доступний неповнолітнім.

Знайшлися винахідливі видавці, які, скориставшись неконкретністю термінів у законі, придумали спосіб його обійти.

Вже через 1,5 місяці після вступу в силу цих законодавчих норм, ТзОВ "Редакція газети "Факти і коментарі" заснувало нове видання – газету "Життя прекрасне".\

Державна реєстраційна служба повідомила ІМІ, що спеціалізація цього видання – висвітлення питань виробництва, обігу та споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Але виходить така "газета" не окремим виданням, а ще одною сторінкою "Фактів". Простіше кажучи, "Факти" просто назвали одну зі своїх сторінок "Життя прекрасне", внизу вказують інші вихідні дані. І сміливо друкують на цій сторінці рекламу алкоголю.

Реклама горілки Хортиця на 11-тій сторінці газети Факти, № 115 від 5 липня 2013
Реклама горілки "Хортиця" на 11-тій сторінці газети "Факти", № 115 від 5 липня 2013
Реклама горілки Green Day на 11-ій сторінці газети Факти, № 107 від 20 червня 2013
Реклама горілки "Green Day" на 11-ій сторінці газети "Факти", № 107 від 20 червня 2013
Реклама вин Shabo на 11-тій сторінці газети Факти , № 119 від 11 липня 2013
Реклама вин "Shabo" на 11-тій сторінці газети "Факти ", № 119 від 11 липня 2013
Реклама горілки Мърная на 11-тій сторінці газети Факти, № 90 від 28 травня 2013
Реклама горілки "Мърная" на 11-тій сторінці газети "Факти", № 90 від 28 травня 2013

Як видно на фото, рекламу алкоголю розміщують, навіть не маркуючи її передбаченими законом позначками "реклама" чи "на правах реклами", а підписують рубриками "Знай наших!", "Есть повод", тощо.

Щоб ніхто не сумнівався, що це справді реклама, ось уривки текстів цих "журналістських матеріалів" від "Фактів". Деякі з них навіть підписані прізвищами журналістів.

"Экологически чистыми и высококачественными должны быть не только продукты питания, но и напитки. И такой пример – водка украинского производства "Хортица".

Получив сразу семь наград высшего достоинства, компания "Шабо" в очередной раз подтвердила свой статус лидера украинского виноделия.

Инвестиции в производство и передовые технологии позволяют говорить о том, что на сегодняшний день "Green Day" является одним из самых технологичных продуктов на рынке Украины.

Крупнейшие в мире производители алкоголя соревновались за звание лучшего. Украинская водка "Мърная. Древний Киев" завоевала наивысшую награду — золотую медаль.

В коктейль можно добавлять лед. Причем водку нужно брать известного производителя. И в США многие уже отдают предпочтения "Хортиці". Отличное качество этой водки высоко оценили во всем мире".

Захистися від такої реклами можна було б шляхом внесення доповнень до закону "Про рекламу", яке би чітко визначало права і обов’язки спеціалізованих видань.

Такі уточнення ще в листопаді 2009 року пропонували внести народні депутати Олена Кондратюк та Микола Баграєв. Зокрема, вони пропонували, щоб видання, які є спеціалізованими і можуть рекламувати алкоголь та тютюнові вироби, могли б розповсюджуватися лише за умови непрозорої упаковки і за наявності на упаковці спеціального повідомлення "продукція містить рекламу алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів".

Цей законопроект прийняли у першому читанні на минулому скликання Верховної Ради. "За" було 316 депутатів і жодного "проти". Але на сьогодні законопроект завис у повітрі.

Тим часом деякі видавці навіть не ускладнюють собі життя зайвою бюрократією через реєстрацію "спеціалізованих видань", а просто на шпальтах  газет, які позиціонуються себе як суспільно-політичні, друкують заборонену законом алкогольну рекламу. Мова йде про газети "Сегодня" та "Комсомольська правда".

Приклад — матеріал "Эко бум добрался и до Украины", розміщений у "Сегодня" 19 червня і підписаний журналісткою Ксенією Гулько, який слово в слово повторює публікацію "Украинские эконовинки признаны международными експертами" з "Фактів" від 20 червня.

Реклама горілки Green Day в газеті Сегодня, № 1315 від 19 червня 2013
Реклама горілки "Green Day" в газеті "Сегодня", № 1315 від 19 червня 2013

Ця публікація розміщена в рубриці "Новости компаний", у вихідних даних газети "Сегодня" вона є в переліку рубрик з матеріалами на правах реклами.

У "Комсомолці" — на цілу сторінку реклама вин "Shabo", що розміщена під рубрикою "Факт". І знову ж таки лише у вихідних даних газети маленькими літерами можна прочитати, що у цій рубриці "информация заказчика опубликована на коммерческой основе".

Реклама вин Shabo у газеті Комсомольская правда, № 119 від 11 липня 2013
Реклама вин "Shabo" у газеті "Комсомольская правда", № 119 від 11 липня 2013

Фактично, ці видання не лише порушують закон "Про рекламу", рекламуючи алкоголь, але й обманюють своїх читачів, маскуючи рекламні матеріали під звичайні редакційні статті.

Інститут масової інформації неодноразово звертався до Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів зі скаргами на такі порушення і отримував відповіді на кшталт "Порушників буде покарано".

До слова, штраф за таке порушення дорівнює п'ятикратному розміру вартості розповсюдження реклами.

ІМІ надіслав в Держінспекцію вказані у статті приклади порушень з проханням покарати видання за недобросовісну рекламу. Та чи злякає видавців теоретична можливість отримати невеликий штраф?

Питання риторичне, а його відповідь розміщена просто на шпальтах газет — під рубриками "Факт", "Знай наших!", "Есть повод" і тому подібне.

Ірина Чулівська, ІМІ, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)