Новий суспільний договір: фантазії на тему

299 переглядів
Вівторок, 26 серпня 2014, 22:19
Валерій Пекар
співзасновник Громадянської платформи "Нова країна"

Останнім часом дуже багато розмов про "новий суспільний договір". Під цим розуміють певні неписані правила гри, яких дотримуються влада, бізнес, громадяни. Адже старі правила гри пішли у небуття разом з режимом Януковича, а нові так і не були встановлені.

Пам’ятаю, як на початку березня, буквально через кілька днів після призначення нового уряду, на якійсь великій бізнесовій конференції про це відкритим текстом сказали новопризначеному прем’єрові представники ділових асоціацій, і він пообіцяв: будуть нові правила, дуже скоро. Дійсно, для бізнесу незмінні правила гри надзвичайно важливі, і будь-який момент невизначеності є критичним.

На жаль, нові правила так і не з’явилися, і ділове співтовариство потроху повернулося до старих правил часів Януковича, з певними змінами, які підказало саме життя.

Ми з колегами з Центру стратегій ГОШ вирішили пофантазувати на тему нового суспільного договору. Для початку свідомо обмежилися лише відносинами "держава — бізнес", залишаючи третю сторону трикутника — громадян — для опрацювання іншим разом.

Отже, як могли би виглядати у Новій Країні стосунки держави і бізнесу, якими могли би бути прийнятні й незмінні правила гри на цьому полі? Нижче наведені підсумки нашого моделювання.

Передумови:

  • Первинне накопичення капіталу завершилося. Настав час зберегти і примножити. Більше неможливо ділити радянський спадок (майже все вже поділено) і віднімати один у одного (ризикуємо спровокувати війну всіх проти всіх в умовах зовнішньої загрози).
  • Енергія мас ризикує викликати соціальний вибух, якщо його не погасити. Народ переміг Януковича, пройшов війну на Сході, озброєний і злий.
  • Будь-яка наша слабкість — шанс для Росії розірвати нас на частини.
  • Євроінтеграція накладає зобов'язання та відкриває можливості.

Суть нового суспільного договору — припинення взаємної брехні влади, бізнесу і народу, спільні зусилля з примноження багатства нації (а значить, в першу чергу бізнесу).

  • Держава бере на себе зобов'язання захищати бізнес і сприяти примноженню його багатства.
  • Бізнес бере на себе зобов'язання підтримувати, захищати і розвивати державу.

Новий суспільний договір "12 на 12"

Основні зобов'язання БІЗНЕСУ:

  1. Реінвестувати прибуток у розвиток бізнесу.
  2. Підвищувати конкурентоспроможність, розвивати експорт та імпортозаміщення.
  3. Платити справедливу ціну за використання надр.
  4. Погодитися з обмеженою рентабельністю у сфері природних монополій.
  5. Сплачувати податки в повній мірі (після зниження податкового навантаження).
  6. Збільшити оплату праці, забезпечити працівників медичним і пенсійним страхуванням.
  7. Розвивати людський капітал та місцеву інфраструктуру.
  8. Приймати активну участь у розвитку української армії.
  9. Забезпечувати задекларовану якість товарів і послуг.
  10. Знизити енергоспоживання за рахунок модернізації та впровадження проектів енергоефективності.
  11. Звільнити активи, які за законом перебувають у виключній власності держави (берегова лінія і т.п.).
  12. Фінансувати політичні партії виключно в рамках нової прозорої системи.

Основні зобов'язання ДЕРЖАВИ:

  1. Захистити бізнес від реприватизації / націоналізації (окрім скасування вимушених угод останніх років в інтересах найближчого оточення Януковича).
  2. Забезпечити недоторканність власності та захист прав, усунути рейдерство, забезпечити справедливе врегулювання суперечок і незалежний суд.
  3. Прибрати адміністративні бар'єри і спростити регуляторну політику.
  4. Знизити податкове навантаження на бізнес і збалансувати відносини платника податків з державою.
  5. Знищити корупцію на митниці, в дозвільній сфері та в державних закупівлях.
  6. Підтримувати український бізнес на внутрішньому і зовнішніх ринках, забезпечити стабільність цін на ринку палива та енергетики.
  7. Забезпечувати державне замовлення на оборону і розвиток інфраструктури, справедливий розподіл цього замовлення, пріоритет вітчизняного виробника.
  8. Інвестувати кошти держави в розвиток інфраструктури, побудувати дороги.
  9. Інвестувати кошти держави у відтворення та розвиток людського капіталу в інтересах бізнесу.
  10. Частково компенсувати витрати бізнесу на модернізацію і зниження енергоспоживання.
  11. Провести лібералізацію політики зайнятості в інтересах роботодавців.
  12. Забезпечити прозорість і стабільність правил гри.



powered by lun.ua
Гра на "посилення": що насправді ховається за президентськими змінами до Конституції
Законопроекти від Зе справляють двояке враження. З одного боку, вони прагнуть задовольнити очікування суспільства, проте з іншого – намагаються посилити президентську владу та послабити роль парламенту.
Червоні лінії переговорів щодо транзиту газу, або Як не потрапити в пастку "Газпрому"
Тривають переговори між Росією та Україною щодо укладання угоди про транзит газу. Якими повинні бути стратегія і тактика Києва?
Президенти змінюються. Струковщина в судах forever?
Гарантовано увійде в історію України тільки той державний діяч, який усвідомить: країні потрібен не слухняний владі суд, не інструмент для вирішення поточних проблем, а суд незалежний, що керується виключно Законом.
Чи можна навести порядок у хаотичному русі бюджетних потоків
Закон про державну допомогу в країні почав працювати, проте без внесення змін до нього ефективного регулювання сектору не буде.
Лондонське піке Ігоря Коломойського у справі Приватбанку
Рішення Апеляційного суду Лондона і Уельсу підтвердило, що англійський суд має юрисдикцію для розгляду позову ПриватБанку щодо шахрайства з боку Ігоря Коломойського і Геннадія Боголюбова. Чому це важливо? (рос.)
Якби в опері співали українською, я б до неї ходив би
З колись демократичного жанру опера стає вузько елітистським. Для більшості сьогоднішніх молодих людей імена Россіні, Доніцетті, Верді та Вагнера вже не промовляють нічого, чи майже нічого.
Викривачі корупції: На старт! Увага! Руш!
Важливо почати з чогось конкретного, в даному випадку саме з викривачів корупції, і довести ці законодавчі ініціативи до гарних показових результатів, а вже потім братися за більш масштабні і, безумовно, дуже правильні речі, такі як захист всіх викривачів.