Новий суспільний договір: фантазії на тему

271 перегляд
Вівторок, 26 серпня 2014, 22:19
Валерій Пекар
співзасновник Громадянської платформи "Нова країна"

Останнім часом дуже багато розмов про "новий суспільний договір". Під цим розуміють певні неписані правила гри, яких дотримуються влада, бізнес, громадяни. Адже старі правила гри пішли у небуття разом з режимом Януковича, а нові так і не були встановлені.

Пам’ятаю, як на початку березня, буквально через кілька днів після призначення нового уряду, на якійсь великій бізнесовій конференції про це відкритим текстом сказали новопризначеному прем’єрові представники ділових асоціацій, і він пообіцяв: будуть нові правила, дуже скоро. Дійсно, для бізнесу незмінні правила гри надзвичайно важливі, і будь-який момент невизначеності є критичним.

На жаль, нові правила так і не з’явилися, і ділове співтовариство потроху повернулося до старих правил часів Януковича, з певними змінами, які підказало саме життя.

Ми з колегами з Центру стратегій ГОШ вирішили пофантазувати на тему нового суспільного договору. Для початку свідомо обмежилися лише відносинами "держава — бізнес", залишаючи третю сторону трикутника — громадян — для опрацювання іншим разом.

Отже, як могли би виглядати у Новій Країні стосунки держави і бізнесу, якими могли би бути прийнятні й незмінні правила гри на цьому полі? Нижче наведені підсумки нашого моделювання.

Передумови:

  • Первинне накопичення капіталу завершилося. Настав час зберегти і примножити. Більше неможливо ділити радянський спадок (майже все вже поділено) і віднімати один у одного (ризикуємо спровокувати війну всіх проти всіх в умовах зовнішньої загрози).
  • Енергія мас ризикує викликати соціальний вибух, якщо його не погасити. Народ переміг Януковича, пройшов війну на Сході, озброєний і злий.
  • Будь-яка наша слабкість — шанс для Росії розірвати нас на частини.
  • Євроінтеграція накладає зобов'язання та відкриває можливості.

Суть нового суспільного договору — припинення взаємної брехні влади, бізнесу і народу, спільні зусилля з примноження багатства нації (а значить, в першу чергу бізнесу).

  • Держава бере на себе зобов'язання захищати бізнес і сприяти примноженню його багатства.
  • Бізнес бере на себе зобов'язання підтримувати, захищати і розвивати державу.

Новий суспільний договір "12 на 12"

Основні зобов'язання БІЗНЕСУ:

  1. Реінвестувати прибуток у розвиток бізнесу.
  2. Підвищувати конкурентоспроможність, розвивати експорт та імпортозаміщення.
  3. Платити справедливу ціну за використання надр.
  4. Погодитися з обмеженою рентабельністю у сфері природних монополій.
  5. Сплачувати податки в повній мірі (після зниження податкового навантаження).
  6. Збільшити оплату праці, забезпечити працівників медичним і пенсійним страхуванням.
  7. Розвивати людський капітал та місцеву інфраструктуру.
  8. Приймати активну участь у розвитку української армії.
  9. Забезпечувати задекларовану якість товарів і послуг.
  10. Знизити енергоспоживання за рахунок модернізації та впровадження проектів енергоефективності.
  11. Звільнити активи, які за законом перебувають у виключній власності держави (берегова лінія і т.п.).
  12. Фінансувати політичні партії виключно в рамках нової прозорої системи.

Основні зобов'язання ДЕРЖАВИ:

  1. Захистити бізнес від реприватизації / націоналізації (окрім скасування вимушених угод останніх років в інтересах найближчого оточення Януковича).
  2. Забезпечити недоторканність власності та захист прав, усунути рейдерство, забезпечити справедливе врегулювання суперечок і незалежний суд.
  3. Прибрати адміністративні бар'єри і спростити регуляторну політику.
  4. Знизити податкове навантаження на бізнес і збалансувати відносини платника податків з державою.
  5. Знищити корупцію на митниці, в дозвільній сфері та в державних закупівлях.
  6. Підтримувати український бізнес на внутрішньому і зовнішніх ринках, забезпечити стабільність цін на ринку палива та енергетики.
  7. Забезпечувати державне замовлення на оборону і розвиток інфраструктури, справедливий розподіл цього замовлення, пріоритет вітчизняного виробника.
  8. Інвестувати кошти держави в розвиток інфраструктури, побудувати дороги.
  9. Інвестувати кошти держави у відтворення та розвиток людського капіталу в інтересах бізнесу.
  10. Частково компенсувати витрати бізнесу на модернізацію і зниження енергоспоживання.
  11. Провести лібералізацію політики зайнятості в інтересах роботодавців.
  12. Забезпечити прозорість і стабільність правил гри.

powered by lun.ua
powered by lun.ua
Україна відсутня на радарах закордонних інвесторів
Українські проекти не цікавлять закордонних інвестиційних менеджерів. Основні причини незмінні: політичні ризики, відсутність реформ, корупція, військові дії на сході. (рос.)
"Може найдем йому дєвачку?", або Де опиняються мами і тата, які ще вчора були гомофобними
Історія ТЕРГО, це історія, як на реальній проблемі дітей і батьків виник рух, що допомагає їм повертати один одного.
Як стабілізувати тарифи в енергетиці
У паливно-енергетичному комплексі домінує політична складова. Як результат, галузь працює з тарифами, непорівнянними з платоспроможністю споживачів. Потрібні зміни.
Геть бюрократію. Чому Кримінальний процесуальний кодекс потребує негайних змін?
Навряд чи хто проти зменшення бюрократії у правоохоронних органах, особливо якщо це підвищить ефективність їхньої роботи і не поставить під загрозу право на захист. Найскладніше — реалізувати це на практиці.
Кохання чи меркантильність: навіщо потрібно укладати шлюбні контракти
Кохання – це добре, але водночас і хотілося б зберегти власне майно після можливого розриву стосунків.
Послуги онлайн: що означає приєднання України до цифрового ринку ЄС
Взаємне визнання сертифікатів електронних цифрових підписів Україною та країнами ЄС розширює горизонти для українських компаній та відкриває нові перспективні напрямки та ринки збуту.
Труднощі працевлаштування: що робити іноземцям в Україні
Як насправді виглядає працевлаштування іноземців в Україні? (рос.)