Як уряд об'єднуватиме територіальні громади

Середа, 04 лютого 2015, 15:26

Кабмін замість широко анонсованої децентралізації, з порушенням конституційних засад місцевого самоврядування, пропонує розробляти "плани" та "добровільно" об'єднувати територіальні громади. Для цього достатньо буде ініціативи сільського голови чи депутатів, подання місцевої держадміністрації й номінального "погодження", "схвалення" та "обговорення".

Урядовий законопроект №0915 про добровільне об'єднання територіальних громад, "успішно" пройшов підготовку до другого читання у Комітеті з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування. Цей законопроект називають "революційним" – одним із ключових під час реалізації реформи місцевого самоврядування, спрямованої на формування "дієздатних і спроможних" територіальних громад.

Однак концепція об'єднання територіальних громад у цьому проекті фактично перетворюється в "добровільно-примусову" формальність, без реальної участі в цьому процесі членів територіальних громад.

Існують значні ризики щодо застосування примусу "зверху", адміністративного впливу на всіх етапах об'єднавчих процесів громад. Адже в разі його прийняття, обласні державні адміністрації будуть розробляти перспективні плани об'єднання, які затверджуватимуться кабміном. Така "децентралізація" більше нагадує сумнозвісну "примусову колективізацію" – "ми вас об'єднаємо й без вас".

Фактично, ініціатори проекту пропонують замість передбаченого 6-ю статтею закону "Про місцеве самоврядування в Україні" місцевого референдуму з питань прийняття рішення про об'єднання територіальних громад – "забезпечувати" проведення "громадських обговорень".

Зважаючи загалом на негативну практику проведення громадських слухань, можна собі лише уявити масштаби, формат і наслідки таких обговорень.

Безумовно, рішення про об'єднання мають приймати виключно на місцевих референдумах.

Очевидно, що територіальні громади не повинні ставати в чергу за фінансовою чи технічною підтримкою від держави, а отримати реальні повноваження та ресурси для самостійного вирішення питань місцевого значення. У цьому полягає основне завдання децентралізації.

Водночас, варто погодитись із зауваженнями й висновками стосовно "помилкового уявлення" авторів про природу та порядок об'єднання територіальних громад, невідповідності низки положень Конституції, спроби звуження змісту й обсягу конституційних прав членів територіальних громад, порушення принципів правової визначеності, підміни обов'язковості законів "перспективними планами" та фактичного обрання сільських старост на місцевих виборах.

А чи з'ясовували урядовці ставлення сільських і селищних громад до можливості саме такого об'єднання? Складається враження, що зі службових кабінетів вони не відчувають реальності та проблем українських сіл і селищ.

На поспіх "зліплений" завідомо неконституційний і дискримінаційний законопроект є передчасним. Адже першочергово необхідно провести адміністративно-територіальну реформу, врегулювати питання місцевих референдумів та посилити спроможність місцевого самоврядування.

Отже, проект закону "Про добровільне об'єднання територіальних громад" має бути відхилений та відправлений на доопрацювання.

Андрій Лепак, Експерт ІПЦ "Наше право", спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Наріман Джелял: історія спротиву

Як оренда держмайна допомагає бізнесу розвиватися та наповнює держбюджет

Похмура річниця: Запорізька АЕС не повинна стати другим Чорнобилем

Убивчий популізм: що не так з тарифною політикою у водопровідній галузі

Як Данія інвестує в успіх України

Наслідки "яєчного скандалу": як минув перший рік роботи Антикорупційної ради при Міноборони