Перестаралися: Чи здатне МВС підготувати якісні законопроекти без суспільства?

Вівторок, 19 травня 2015, 11:25

На початку квітня на засіданні Кабміну були схвалені та, перш ніж експерти змогли отримати тексти і проаналізувати їх, зареєстровані у Верховній Раді законопроекти щодо реформи МВС. Та й самі урядовці навряд могли справді розуміти, за що голосують, адже проекти законів були розроблені МВС і внесені на засідання уряду з голосу, без необхідної правової експертизи і погодження з іншими міністерствами.

Тому не дивно, що усі три зареєстровані урядом законопроекти мають суттєві недоліки і були вщент розкритиковані експертами громадянського суспільства та правозахисниками.

Оскільки відсутність громадського обговорення реформ в уряді на етапі їх підготовки вже почала входити в традицію, то експерти Реанімаційного пакету реформ вирішили власними силами цю ситуацію виправити. Сьомого травня громадськість сама організувала круглий стіл, щоб вислухати позицію Міністерства внутрішніх справ та представити висновки експертів. Мова йшла про про три законопроекти:

1) Про органи внутрішніх справ № 2561, яким передбачено врегулювання системи органів внутрішніх справ, яку складатимуть МВС, поліція, прикордонна служба, міграційна служба, служба надзвичайних ситуацій, Національна гвардія, центр надання послуг.

2) Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху № 2562, яким вносяться зміни до низки нормативних актів, серед яких Кодекс про адмінправопорушення, Кодекс адміністративного судочинства тощо.


3) Про сервісні послуги та сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України № 2567, яким передбачається створення мережі відомчих центрів з надання адміністративних послуг населенню.

Першим і найбільш очевидним результатом круглого столу стало те, що МВС зобов’язалось відкликати законопроект № 2561 про органи внутрішніх справ. Очевидно, що аргументи в тому числі і експертів РПР були переконливими, адже цей законопроект:

- залишає за міністром, як політичним суб'єктом, можливість безпосереднього керівництва всіма органами виконавчої влади в системі МВС, а від такого керівництва до політичного переслідування – один крок, всі ми добре пам’ятаємо гріхи Захарченка;

- закріплює радянську модель управління органами внутрішніх справ, адже залишає представництва міністерства в кожному регіоні, що окрім того ще й порушує умови коаліційної угоди;

- робить Міністерство внутрішніх справ оруеллівським "великим братом", який слідкує за кожним із нас, адже дає можливість МВС вести 40 баз даних з інформацією про кожного з нас, а також безперешкодний доступу до всіх існуючих державних реєстрів;

- нав’язує Україні досвід Білорусі, Киргизстану і Казахстану, адже в жодній країні Європи немає подібних законів, натомість питання структурної організації органів внутрішніх справ динамічне і вирішується урядом, а не цементується законом.

Докладніше про небезпеки цього законопроекту в матеріалі експерта робочої групи з реформування органів правопорядку РПР, представника Центру політико-правових реформ Олександра Банчука та в інфографіці.

 

Жорстко розкритикували експерти також законопроект про автоматичну фіксацію порушень правил дорожнього руху. Перш за все через те, що він змінює не лише підхід до покарань за порушення ПДД, а й весь Кодекс про адміністративні правопорушення. Найбільш одіозне положення про скасування презумпції невинуватості для усіх адмінправопорушень після проведення обговорення було вилучено з тексту. Однак в ньому залишається ще низка проблем.

Щоправда, вже під час круглого столу представники МВС визнали, що перестарались зі скасуванням презумпції невинуватості і обіцяли цю помилку виправити. Однак залишається ще низка запитань до цього законопроекту:

- можливий строк адмінзатримання збільшується з 3 до 24 годин, тож за суперечку з міліціонером (за КУпАПом – злісна непокора законній вимозі працівника міліції) або відмову розійтись з акції протесту, яка не подобається міліції, можна буде просидіти у відділку цілу добу;

- водія можуть позбавити права керування автомобілем на строк до 10 років за порушення і штраф, про існування яких він навіть не знатиме;

- до відповідальності мають притягатись власники транспортних засобів, якими часто є юридичні особи, однак КУпАП передбачає індивідуальну відповідальність за порушення ПДД, що у своєму рішенні підтвердив Конституційний суд України.

Чи будуть враховані та виправлені ці зауваження – учасники обговорення чіткої відповіді не отримали.

Докладніше про проблеми законопроекту №2562 в аналізі від Олександра Банчука і в інфографіці.

 

Третій законопроект, який був винесений на обговорення – це пропозиція створення сервісних центрів МВС паралельно з існуючою мережею центрів з надання адміністративних послуг (ЦНАП) та запровадження низки нових "послуг" від МВС. Експерти РПР запевняють, що законопроект порушує положення Коаліційної угоди і суперечить державній політиці щодо децентралізації, а також не відповідає закону про адміністративні послуги. Окрім того, його реалізація потребуватиме додаткових ресурсів. Адже МВС пропонує:


- нав’язати нам додаткові послуги, в яких зараз немає потреби, на кшталт: "разове користування тренувальною програмою, аналогічною програмою теоретичного іспиту на отримання права керування транспортним засобом"; "видача довідки про видачу посвідчення водія транспортного засобу" (до речі, для її видачі передбачають аж десять робочих днів), видача сумнозвісної довідки про несудимість та багато інших;

- дозволити МВС самому встановлювати ціни на ці послуги (Пам’ятаєте історію з закордонним паспортом за 170 грн.? То тепер МВС, а не суд вирішуватиме, скільки вам треба заплатити);

- замість дозволити нам отримувати необхідні послуги в ЦНАПах, яких зараз в Україні близько 660, зобов’язати користуватись лише сервісними центрами МВС, яких планується 60 (Куди буде зручніше добиратись жителям маленьких міст і сіл?).

Під час обговорення представники МВС наполягали на тому, що саме так і має працювати система надання відомчих послуг ще принаймні декілька років. Однак законопроект не тимчасовий, а запроваджує постійні зміни. Фактично буде створена держава в державі що призведе до величезного ризику корупції. Припустимо, що нинішні керівники МВС не корумповані і здатні працювати ефективно, але хто гарантує, що після них прийдуть такі ж чесні і не використають цього корупційного монстра "сервісних послуг" задля інших, менш благородних цілей.

Докладніше про недоліки законопроекту №2567 в аналізі від експерта Центру політико-правових реформ, представника робочої групи РПР з реформи публічної адміністрації Віктора Тимощука та в інфографіці.

 

Чи прислухається МВС до думки експертів, чи проводитиме в майбутньому консультації з професіоналами до, а не після реєстрації законопроектів? Чи може МВС і уряд, використовуючи тиск на коаліцію, таки пропхають законопроекти через ВР в цій, відверто шкідливій редакції? Про це дізнаємось вже за кілька днів, адже голосувати ці ініціативи ВРУ планує вже під час пленарних засідань 19-22 травня.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

"Мобілізаційний" закон: зміни для бізнесу та військовозобов'язаних осіб

Чому "Азов" досі не отримує західну зброю? 

Навіщо потрібен держреєстр осіб, які постраждали внаслідок агресії РФ

Чому бізнесу вигідно вкладати кошти в освіту та хто повинен контролювати ці інвестиції

Як нам звучати у світі? В продовження дискусії про класичну музику