Тест на корупцію. Чому важливо підтримати зміни до Закону про держзакупівлі

280 переглядів
1
П'ятниця, 11 вересня 2015, 17:04
Андрій Андрушків
для УП

Реформа держзакупівель вигідна і уряду, і депутатам, і кожному, хто платить податки. Проти можуть бути лише корупціонери. Тож, чому однозначно позитивний проект досі не прийнятий Радою?

50 мільярдів гривень. Стільки може заощадити бюджет України щорічно внаслідок запровадження прозорих і більш ефективних держзакупівель. Ця астрономічна сума – наш внутрішній резерв, який можна спрямувати на будівництво доріг, чи житла, чи на виплати заробітної платні та пенсій.

Завдання реформи державних закупівель полягає саме в тому, щоб змінити саму систему, звести зловживання до мінімуму і повернути довіру до держави. І, щоб уже з 2016 року, бюджет міг заощадити мільярди гривень.

Від проведення цієї реформи виграють усі – і місцева влада, і центральна, і платники податків. Таким чином представники влади зможуть витрачати менше коштів на закупівлю товарів і послуг, а значить, отримають додатковий бюджет на інші важливі напрямки.

А платники податків отримають більш якісні послуги, більше гарних доріг, більше дитячих садків і так далі.

Перші кроки на шляху реформи вже зроблено. Серед іншого, в пілотному режимі працює система електронних закупівель ProZorro, яка вже дозволила заощадити понад 180 (!) мільйонів гривень.

Середня економія на електронному тендері складає 17%. Змінюються й самі принципи організації, й проведення державних закупівель. Прийшов час закріпити реформу на законодавчому рівні.

В першу чергу, привести наявне законодавство у сфері державних закупівель до європейського зразку і закрити шпарини для корупції.

Відповідний законопроект № 2087а Кабінет Міністрів зареєстрував ще в червні. Документ містить низку антикорупційних змін, таких, як вимога розкривати кінцевих власників компаній-учасниць тендеру, чи заборона вимагати від учасників довідки, які вже містяться у відкритих реєстрах.

 

Та й брати участь у тендерах стане простіше – тепер весь комплект необхідних документів потрібно буде подавати лише компанії-переможцю, а не всім учасникам, як було до раніше.

Крім того, у проекті закону № 2087а є суто технічні уточнення в законодавство про держзакупівлі. Навіщо вони потрібні?

Вони дозволяють Україні, в рамках Світової організації торгівлі (СОТ), приєднатися до "Угоди про державні закупівлі" – Agreement on Government Procurement, GPA. Це відкриє іноземні державні закупівлі для українських експортерів.

А мова йде про потенційний ринок обсягом у $1,7 трильйонів, що більш ніж у 30 разів перевищує грошовий еквівалент експорту України в 2014 році.

Український бізнес зможе брати участь у державних тендерах США, Кореї, Тайваню, Сінгапуру, Гонконгу чи Канади. Це – найпростіший шлях для експорту, бо взяти участь у міжнародному тендері в рази швидше, дешевше і простіше, ніж самостійно пробивати собі шлях на полицю в закордонному супермаркеті.

Не потрібно оформлювати офіс за кордоном, платити збори й проходити довгі процедури – всі вимоги до тендерів іноземні держави публікують в мережі Інтернет. Достатньо буде просто обрати відповідний тендер і оформити заявку.

Тобто, вигоди проекту закону № 2087а очевидні, як для українського бізнесу, так і для української держави. А що буде, якщо не прийняти документ?

По-перше, це негативно відіб’ється на міжнародній репутації України. Мусимо показати світовій спільноті, що можемо проводити реальні реформи, а не лише підтримувати їх на словах.

По-друге, затримка з прийняттям законопроекту призведе до затримки із наступним кроком реформи державних закупівель – затвердженням проекту про електронні держзакупівлі. А це вже поставить під питання успішність реформи у сфері держзакупівель як такої.

Та, не зважаючи на активну позицію уряду в цьому питанні, законопроект досі не прийнято. Документ уже двічі включали у порядок денний, але кожного разу для його розгляду в Раді не вистачало голосів.

Прикро, що самі народні депутати цей проект повністю підтримують. В особистих розмовах вони кажуть, що готові голосувати, просто багато інших проектів на розгляді та – дуже щільний графік. Просто, руки не доходять.

Парламентарі не бачать приводу для занепокоєння – мовляв, нічого страшного, ви почекали місяць, почекаєте й ще. Є у нас і більш актуальні проблеми на часі...

Так, безумовно, актуальних питань сьогодні багато. Але, для успішної реформи затягувати голосування по держзакупівлях не можна.

Не те що місяць, навіть, тиждень затримки для цього – забагато. Тому що після законопроекту № 2087а потрібно буде прийняти законопроект про електронні закупівлі, а після цього – розробити й затвердити відповідні нормативні акти.

Тоді вже з 1 січня 2016 року почала працювати нова система державних закупівель. Тобто те, що депутатський корпус вважає "звичайною затримкою", може обернутися критичними втратами для однієї із найважливіших структурних реформ в державі.

Наступний тиждень буде пленарним. Крім того, саме наступного тижня, 16 вересня у Женеві будуть розглядати питання приєднання України до угоди СОТ про державні закупівлі (GТA).

Сподіваюся, що парламентарі все ж таки дослухаються до здорового глузду і продемонструють усій країні, що вони готові підтримати реальні реформи. І, що вони проти корупції!

Байдужість у цьому питанні так само шкідлива, як і протидія. Бо, як відомо, для того, аби перемогло зло – добрим людям достатньо сидіти, склавши руки. Законопроект № 2087а – це своєрідний тест для депутатів, і дуже хотілося, щоб вони склали його успішно.

Андрій Андрушків, для УП

powered by lun.ua
Авторизуйтесь щоб писати коментарі
Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит. У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення
IP: 176.104.24.---Олексій Кузнецов..
Сделайте так, что б РПР зауважали - дайте детальный анализ, сколько из 50 млрд. по каким схемам утекло?! .....или...эта сумма названа по принципу три-П!!! никаких миллиардов нету? что ж вы за люди - получил гранд - хороший закон, не получил - плохой!!! Наймите эксперта, который разбирается в схемах!!!
Усі коментарі
Як цифрова економіка змінить Україну
Масштабна цифровізація всіх галузей економіки та базових сфер життєдіяльності, передусім освіти і медицини. Про те, як уряд планує розвивати цифрову економіку в Україні до 2020 року.
#justбізнес. Як поводитися з персоналом: 32 поради
Не беріть на роботу чужі команди. Всі їхні розповіді про клієнтів — блеф. Клієнти ні за ким, крім гінекологів і перукарів, не ходять. (рос.)
Якою є ситуація з кором в Україні, та як уберегтися від цієї недуги?
На фоні зростання захворюваності на кір в Україні почалась майже паніка. Чи все так погано з цією недугою в країні?
У вас у компанії крадуть? Так, не обманюйте себе
Сильна служба безпеки, спонтанні перевірки, виключення з обороту готівки – лише частина методів, нехтувати якими не варто. (рос.)
Хто такі "міленіали", і як навчати таких студентів
"Міленіали" виросли під пильною опікою батьків і змалку стали користуватися інтернетом та різноманітними девайсами. Як навчати таких студентів? Чи підходять до них принципи навчання "старої школи"?
Корпоративне урядування чи управління
Я розповім вам, що таке корпоративне урядування, і чому не лише завдяки якісному управлінню великі й малі компанії виживають та стають успішними.