Арешт Тимошенко вразив би соцмережі більше за Єфремова: Facebook-активність липня

Неділя, 14 серпня 2016, 10:28
голова аналітичного департаменту Центру контент-аналізу

Убивці Павла Шеремета та Генпрокуратура вирвали українців з байдужого відпочинку і змусили знову думати про політику.

Якщо в минулому місяці наш моніторинг показував цілковиту байдужість Facebook-аудиторії до політичних скандалів і навіть до власної кишені, то в липні ситуація змінилася.

Нагадаємо, наші огляди в рамках проекту "Медіа-розвідка" базуються на вимірюванні інтерактивного потенціалу суспільно важливих новин. Цей показник свідчить про реакцію аудиторії на певне повідомлення.

Хвилюючі персони

Перед тим, як розпочати традиційний огляд важливих тем, покажемо цікавинку.

Відомо, що прізвища деяких політиків у заголовку посилюють його вплив на читача. У липні ми виміряли інтерактивний потенціал таких повідомлень із прізвищами і помітили, що Юрій Луценко наразі затримує не тих політиків, згадка про яких найбільше хвилює соцмережі.

Максимальні значення ІП для новин з прізвищами політиків

У цьому суть інтерактивного потенціалу: він показує вплив якоїсь теми на користувача, навіть коли в ній ще нічого серйозного не відбувається – а отже, поширення новини невелике. Як бачимо, найбільше хвилюють народ Юлія Тимошенко та Василь Гацько. Ми не закликаємо когось із них арештовувати – навпаки, лише констатуємо, що саме про них аудиторія говорить найбільш охоче.

Цікаво, що Генпрокурор Юрій Луценко на третій сходинці цього міні-рейтингу: він ділить її з кандидатом у президенти США Дональдом Трампом, який вражає українців своїм популізмом.

А от Надія Савченко вже домоглася того, що вона майже нікого не хвилює.

Убивство, яке не можна пробачити

Упродовж усього липня в мережі було про що поговорити: це, в хронологічному порядку, затримання айдарівця "Баті", розширення "Демальянсу", подання на арешт Онищенка, дискусія у польському парламенті щодо подій на Волині під час Другої світової, Хресна хода Московського патріархату і, нарешті, затримання Єфремова.

Але найбільше Facebook-юзерів вразило убивство Павла Шеремета.

Величезне поширення отримував будь-який матеріал з цього приводу. І зараз, щойно з'явиться важливе повідомлення щодо цієї кримінальної справи, люди не залишаться байдужими.

Новинні "серіали" липня

Усі інші повідомлення, окрім теми Демальянсу, мали інтерактивний потенціал у приблизно однаковому діапазоні: 0,3 – 0,8, і скоріше розважали українців, даючи предмет для дискусій, ніж реально хвилювали.

У липні майже не було традиційних випадків, коли "популістські теми" перетягували на себе увагу від дійсно важливих рішень. Адже таких рішень приймалося мало. Хіба що 7 липня перейменування Московського проспекту на Бандери (ІП=0,79) стало майже удвічі більш впливовим за узурпаторські повноваження для Порошенка (ІП=0,49).

Увага до суспільних тем

Цікаво розподілялася увага між політикою, економікою, війною та суспільними темами. Останні, як і в минулому місяці, могли схвилювати людей найбільше, проте до кінця місяця вони вичерпалися: після завершення Хресної ходи 27 липня увагу привертали тільки політичні повідомлення.

Економіка та війна набридли аудиторії ще раніше: остання помітна новина датується дев'ятнадцятим липня і присвячена загибелі 7 бійців у зоні АТО.

Призма популізму

Тепер детальніше про кожну сферу.

Економічні новини сприймалися крізь призму популізму: людей набагато більше схвилювало "цікаве олігархознавство" – список найбільших платників податків в Україні, аніж новини про власну кишеню – новини про акцизи на авто, субсидії та повернення банками вкрадених грошей.

Увага до економіки

Та ж сама ситуація – з війною.

Майже всю цю тему займає "серіал" про "Батю", окрім нього увагу привернули лише дійсно великі втрати у зоні АТО. І це попри те, що в липні на Сході було досить гаряче. Однак суспільство вже потроху звикає відгороджуватися від цієї проблеми.

Увага до війни

Змінюємося на очах

Ми вже акцентували вище, що суспільні новини вичерпали кредит уваги за перші дві декади місяця. Але це якщо рахувати з тривалими скандалами. А остання з таких популярних у червні "рядових" суспільних тем вийшла 14 липня.

Повідомлення на зразок тих, що про паспорт без штампу про шлюб, скасування Міносвіти звань спеціалістів та кандидатів наук і вже згадане перейменування проспекту Бандери – у другій половині місяця людей не цікавили.

Увага до суспільних тем

Ну й повідомлення про політику майже вичерпно складалися з серіалів, про які ми вже написали вище.

Увага до політики

Але найяскравіше свідчить про зміни у нашому суспільстві рейтинг "Зради/перемоги".

Зрада/перемога

Він чітко показує, що до моменту вбивства Павла Шеремета аудиторія соціальних мереж була налаштована на позитивні новини.

Однак ця трагедія кардинально змінила українське суспільство.

Українці знову стали набагато критичнішим до влади.

Артем Захарченко, спеціально для УП