Стань суддею антикорупційного суду!

2432 перегляди
Субота, 28 липня 2018, 11:00
Максим Костецький
експерт Антикорупційної групи РПР, керівник проектів та юридичний радник Transparency International Україна

Я не думаю, що в республіці можна знайти що-небудь більш негідне, ніж коли закон приймають і його не дотримуються, і вже тим більше, коли закону не дотримується сам його законодавець.

Нікколо Мак’явеллі, політичний діяч, мислитель

24 липня Вища кваліфікаційна комісія суддів України (ВККС) оголосила про початок реєстрації намірів щодо участі в конкурсі до Вищого антикорупційного суду.

Беручи до уваги відсутність такої юридичної категорії як "реєстрація намірів" у законі "Про судоустрій і статус суддів", багато хто сприйняв це як фактичний початок конкурсу з добору суддів до майбутнього судового органу.

Та насправді все виглядає дещо по-іншому.

Комісія, з її ж слів, використовує так звану реєстрацію намірів взяти участь у конкурсі з метою планування своєї роботи.

Адже враховуючи той факт, що створюється новий судовий орган, навколо якого існує значний суспільний резонанс, справді важко оцінити потенційну кількість охочих взяти участь у конкурсі.

Однак до ВККС є кілька зауважень.

По-перше, якщо справді хочуть оцінити потенційну кількість кандидатів, тому чому ж тоді строк – всього один тиждень? Вже 1 серпня так звана реєстрація намірів закінчиться. І навряд чи за кілька днів усі потенційні учасники конкурсу дізнаються та зареєструються на сайті Комісії.

По-друге, чи не стане це можливістю для ВККС обмежити участь у конкурсі кандидатів, які не встигнуть "зареєструвати свої наміри"?

На щастя, завдяки швидкій реакції громадськості, Комісія вже встигла офіційно заявити, що жодних обмежень можливості взяти участь у конкурсі кандидатам, які не зареєструють свої наміри, не буде.

Проте, незважаючи на ці декларації ВККС, слідкуємо за руками, а точніше за кожним кроком Комісії.

Адже враховуючи досвід добору суддів до Верховного суду України, експертна громадськість чудово розуміє, що наразі існують сильні загрози маніпуляцій і щодо процедур проведення конкурсу до Вищого антикорупційного суду України.

Тому конкурс потребує постійної уваги журналістів та суспільства.

Та повернімося до самого конкурсу. Жодної офіційної інформації про те, коли розпочнеться сам конкурс, скільки він триматиме та скільки днів буде відведено кандидатам на зібрання необхідних документів, немає.

Немає, за словами членів ВККС і проекту цього рішення, проте неофіційно члени Комісії натякають про те, що скоріш за все конкурс розпочнеться вже в першій половині серпня.

Саме так, у розпал літнього сезону, коли увага суспільства прикута до городів на дачах та кокосів на пальмах, а безліч правників перебуває у відпустках.

Безумовно, похвальним є бажання якнайшвидше закінчити процедури зі створення Вищого антикорупційного суду, проте добір суддів – це аж ніяк не той випадок, коли швидкість може переважати над якістю.

Набагато логічніше було б починати конкурс восени. Проте, навіть якщо він все ж таки буде оголошений у серпні, тривалість подання документів не може бути меншою, аніж 1,5 місяця.

За таких умов усі зацікавлені кандидати встигнуть підготувати та подати до Вищої кваліфікаційної комісії суддів необхідний пакет документів.

А хто ж у нас потенційні кандидати?

Згідно з частиною другою статті 7 закону "Про Вищий антикорупційний суд", на посаду судді Вищого антикорупційного суду може бути призначений громадянин України, якщо він, зокрема, відповідає одній із таких вимог:

1) має стаж роботи на посаді судді не менше п’яти років;

2) має науковий ступінь у сфері права та стаж наукової роботи у сфері права щонайменше сім років;

3) має досвід професійної діяльності адвоката, у тому числі щодо здійснення представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення щонайменше сім років;

4) має сукупний стаж (досвід) зазначеної в пунктах 1-3 цієї частини роботи (професійної діяльності) щонайменше сім років.

Судді, науковці та адвокати – саме ці три категорії правників можуть претендувати на зайняття посад суддів у майбутньому Вищому антикорупційному суді.

Пакет документів, які необхідно подати Комісії, визначений у частині 4 статті 81 та в частині 1 статті 71 закону "Про судоустрій і статус суддів" та складається з 14 елементів, а вимагання від кандидата будь-яких інших документів забороняється.

Довгоочікуваний старт роботи майбутнього антикорупційного суду не тільки запустить ланцюг новоствореної антикорупційної інфраструктури, а й підніме планку здійснення правосуддя для всієї судової системи України. Саме тому настільки важливо, щоб якнайбільша кількість чесних професіоналів взяла участь у конкурсі.

Судді, які мають амбіції власним прикладом довести, що правосуддя може і повинне бути справедливим для кожного, науковці, які все життя мріяли показати на практиці здобуті знання та вершити правосуддя іменем України, адвокати, які відчувають у собі сили та бажання стати представниками суддівської гілки влади та досягти найвищого й найбільш престижного статусу в кар’єрі будь-якого правника – статусу судді, – ЦЕ ВАШ ШАНС!

Не зволікайте та відкиньте сумніви. А громадськість зробить усе можливе, щоб скрупульозна увага суспільства та міжнародної спільноти була прикута до кожного найменшого етапу конкурсу.

Максим Костецький, експерт Антикорупційної групи РПР, керівник проектів та юридичний радник Transparency International Україна

Спеціально для УП

powered by lun.ua
powered by lun.ua
"Купуй квартиру – отримай в подарунок туберкульоз!"
Проблема туберкульозу в Україні залишається однією із глобальних проблем в охороні здоров'я.
Туреччину нагодували обіцянками: Ердоган оголосив завершення фінансової кризи
Президент Ердоган запевняє громадськість, що в Туреччині вже немає кризи. Втім, курс ліри та зростання ставки центробанку сигналізують про те, що економіка Туреччини досі хворіє.
Свобода слова для держслужбовців: чому ЕСПЛ не дає чиновникам права на критику
У демократичній державі правоохоронні органи повинні не сваритися між собою на публіці, а виконувати власні обов’язки та повідомляти громадськості про конкретні результати.
Нові можливості конвертації боргу в статутний капітал
Конвертація боргу в капітал може стати ефективним інструментом погашення внутрішньо групової заборгованості українських ТОВ перед інвесторами. (рос.)
Молода країна без молодих політиків: чому вибори нічого не змінюють
99% із них просто не хочуть іти в політику на тих умовах, які перед ними стоять. Адже для кожного це ризикує стати не вінцем кар’єри, а величезним і дуже дорогим сізіфовим каменем.
Раз, два, три – "ліки" від корупції прийми
Корупція в охороні здоров'я – багаторівнева проблема, яку не вирішують окремі ізольовані кроки.
29 годин зі Львова до Маріуполя: що заважає вийти з внутрішньої ізоляції
"Зшивання" країни зручним і доступним за ціною транспортним сполученням – одна з головних умов успішної реінтеграції. Все дуже просто – люди повинні мати можливість бачитися один з одним. (рос.)