Запуск Антикорсуду: що робити після призначення суддів?

1893 перегляди
Понеділок, 25 березня 2019, 17:15
Максим КостецькийMaksym Kostetskyi
юридичний радник Трансперенсі Інтернешнл Україна

Українці понад півроку спостерігали за конкурсним відбором суддів до Антикорупційного суду і вже 18 березня Вища рада правосуддя внесла подання президентові про призначення 35 суддів.

Тепер у Глави держави є 30 днів на видання указу про їхнє призначення. Утім навіть підпису президента для безпосереднього запуску Вищого Антикорсуду (ВАС) недостатньо.

Хто і що має зробити, аби детективи НАБУ і прокурори САП почали нарешті надсилати клопотання та обвинувальні акти до новоствореної інституції?

Судді та їхні перші завдання на посадах

Після призначення на посади судді зберуться на загальні збори і оберуть шляхом таємного голосування голів Вищого антикорупційного суду та голову Апеляційної палати.

Саме голова суду контролює ефективність апарату суду, погоджує призначення керівника та заступника керівника апарату, вносить подання про заохочення чи застосування дисциплінарного стягнення.

Конкурс на керівника апарату розпочнеться 13 травня. Саме він, власне, потім і призначає працівників канцелярії, секретарів судового засідання, наукових консультантів і судових розпорядників.

Добір таких працівників здійснюється як на конкурсній основі, так і в порядку переведення державних службовців. Саме від цих держслужбовців залежатиме щоденна робота суду.

До загальних зборів суддів діє тимчасове положення про апарат, затверджене тимчасово виконуючим обов'язки керівника апарату. 19 лютого 2019 року Наказом Державної судової адміністрації (ДСА) таким було призначено Олексія Жукова. Тобто саме він відповідає за, наприклад, реєстрацію юридичної особи, прийняття в управління приміщення та інше.

Також судді ВАС та Апеляційної палати на зборах затверджують положення про апарат і мають проголосувати за День початку роботи Вищого антикорупційного суду. Саме з цієї дати НАБУ та САП зможуть спрямовувати клопотання та обвинувальні акти до Антикорсуду.

Loading...

Паралельно з конкурсом для держслужбовців в апарат, судді особисто шукатимуть для себе помічників.

Примітно, що посади помічників суддів належать до Патронатної служби, на які не поширюється дія закону України "Про державну службу", крім статті 92. Тобто вони не подають декларацій, не проходять відкритих доборів на посади і можуть бути призначені на підставі письмового подання судді наказом керівника апарату. Необхідні вимоги: вища юридична освіта та вільне володіння державною мовою

Процес формування апарату суду – надзвичайно важливий в контексті незалежної та професійної роботи новоствореного судового органу. Адже саме через помічників суддів та інших працівників дуже часто відбувається злив інформації про справи, передача неправомірної вигоди чи комунікація з метою впливу на рішення.

Саме тому відбір на усі посади в апараті повинен відбутися на конкурсній основі з забезпеченням чітких і зрозумілих критеріїв відбору.

 
ІнфографІка надана автором

Завдання органів державної влади

Водночас низка держорганів також повинна долучитися до фінального етапу запуску Антикорсуду. Зокрема, Державна судова адміністрація має ухвалити технічне рішення про розміщення суду в конкретних будівлях.

Нагадаємо, що Кабмін виділив Антикорсуду два приміщення в Солом'янському районі неподалік НАБУ та ВККС. Судові палати ВАС будуть розміщені в Адміністративно-лабораторному корпусі №2 на вулиці Максима Кривоноса, 2А, і в сусідньому Лабораторному корпусі №1 на вулиці Преображенській; наразі в будівлях відбувається ремонт.

Зрештою ДСА зобов'язана забезпечити ВАС необхідними меблями, обладнанням і технікою, ІТ-підтримкою, а також проектно-ремонтними роботами над інфраструктурою.

Важливим для початку роботи ВАС є питання безпеки суддів, їхніх родин, будинків і приміщень.

За державний захист суддів відповідальна Служба судової охорони. Але до початку її повного функціонування цю місію покладено на Міністерство внутрішніх справ. МВС має ухвалити рішення про виконання вказаних гарантій безпеки шляхом залучення підрозділів Національної поліції України і Національної гвардії України.

Документообіг

Управління рухом справ у суді є настільки ж важливим, як і відбір працівників апарату.

Адже навіть найчесніші та найпрофесійніші канцеляристи не забезпечать повну конфіденційність документів, якщо система дозволятиме зовнішні втручання та можливості маніпуляцій із процесуальними документами.

Проблему зможе вирішити окрема внутрішня система документообігу, яка дозволить встановити запобіжники від втручання та захистить матеріали справ. Вона також сприятиме регулярному моніторингу та оцінці діяльності ВАС.

Врешті-решт, якісне правосуддя потребує уваги до деталей і скрупульозної роботи усіх зацікавлених сторін.

Отож, тримаємо руку на пульсі. Призначення суддів відбудеться вже зовсім скоро, а запуск такої довгоочікуваної інституції потребуватиме уваги громадськості та правничої спільноти.

Максим Костецький, спеціально для УП



powered by lun.ua
Чому не варто обмежувати емоції та як їх контролювати
Проявляти емоції безпечно для себе і для оточуючих можна різними способами. Головне, робити це вчасно, не доходячи до критичної точки.
7 причин задуматися над тим, щоб всиновити старого битого пса
Дорослі собаки нічим не поступаються в дружбі та відданості молодим.
Чи вдарить штрафна система по нардепах-прогульниках?
Новий закон принципово змінює підхід до участі народних обранців в засіданнях парламенту та комітету Верховної Ради. А от чи подіє ця штрафна система в умовах сучасної політичної ситуації – невідомо.
Як задовольнити кадровий голод в агросекторі
До кінця 2019 року загальна кількість вакансій в агросекторі складе 14,5%. При цьому 12,9% серед усіх зареєстрованих безробітних в липні – з сільського господарства. Чому роботодавці та безробітні не можуть знайти один одного. (рос)
Адмінпослуги можуть бути зручними та доступними для всіх
6% відвідувачів центрів надання адміністративних послуг – люди з інвалідністю. І ми здатні зробити так, щоб усі без винятку отримували якісний сервіс.
Кому дістануться функції Держгеокадастру
Нова влада оголосила, що п'яте за величиною штату відомство країни припинить існування у нинішньому вигляді. Що далі?
Інспекція з будівництва корупції
Діяльність Державної архітектурно-будівельної інспекції — це історія про неефективність і корупцію, що породжує завищення вартості житла. Вирішити ці проблеми можна лише радикально реформувавши ДАБІ.