Запуск Антикорсуду: що робити після призначення суддів?

Понеділок, 25 березня 2019, 16:15

Українці понад півроку спостерігали за конкурсним відбором суддів до Антикорупційного суду і вже 18 березня Вища рада правосуддя внесла подання президентові про призначення 35 суддів.

Тепер у Глави держави є 30 днів на видання указу про їхнє призначення. Утім навіть підпису президента для безпосереднього запуску Вищого Антикорсуду (ВАС) недостатньо.

Хто і що має зробити, аби детективи НАБУ і прокурори САП почали нарешті надсилати клопотання та обвинувальні акти до новоствореної інституції?

Судді та їхні перші завдання на посадах

Після призначення на посади судді зберуться на загальні збори і оберуть шляхом таємного голосування голів Вищого антикорупційного суду та голову Апеляційної палати.

Саме голова суду контролює ефективність апарату суду, погоджує призначення керівника та заступника керівника апарату, вносить подання про заохочення чи застосування дисциплінарного стягнення.

Конкурс на керівника апарату розпочнеться 13 травня. Саме він, власне, потім і призначає працівників канцелярії, секретарів судового засідання, наукових консультантів і судових розпорядників.

Добір таких працівників здійснюється як на конкурсній основі, так і в порядку переведення державних службовців. Саме від цих держслужбовців залежатиме щоденна робота суду.

До загальних зборів суддів діє тимчасове положення про апарат, затверджене тимчасово виконуючим обов'язки керівника апарату. 19 лютого 2019 року Наказом Державної судової адміністрації (ДСА) таким було призначено Олексія Жукова. Тобто саме він відповідає за, наприклад, реєстрацію юридичної особи, прийняття в управління приміщення та інше.

Також судді ВАС та Апеляційної палати на зборах затверджують положення про апарат і мають проголосувати за День початку роботи Вищого антикорупційного суду. Саме з цієї дати НАБУ та САП зможуть спрямовувати клопотання та обвинувальні акти до Антикорсуду.

Реклама:
Паралельно з конкурсом для держслужбовців в апарат, судді особисто шукатимуть для себе помічників.

Примітно, що посади помічників суддів належать до Патронатної служби, на які не поширюється дія закону України "Про державну службу", крім статті 92. Тобто вони не подають декларацій, не проходять відкритих доборів на посади і можуть бути призначені на підставі письмового подання судді наказом керівника апарату. Необхідні вимоги: вища юридична освіта та вільне володіння державною мовою

Процес формування апарату суду – надзвичайно важливий в контексті незалежної та професійної роботи новоствореного судового органу. Адже саме через помічників суддів та інших працівників дуже часто відбувається злив інформації про справи, передача неправомірної вигоди чи комунікація з метою впливу на рішення.

Саме тому відбір на усі посади в апараті повинен відбутися на конкурсній основі з забезпеченням чітких і зрозумілих критеріїв відбору.

 
ІнфографІка надана автором

Завдання органів державної влади

Водночас низка держорганів також повинна долучитися до фінального етапу запуску Антикорсуду. Зокрема, Державна судова адміністрація має ухвалити технічне рішення про розміщення суду в конкретних будівлях.

Нагадаємо, що Кабмін виділив Антикорсуду два приміщення в Солом'янському районі неподалік НАБУ та ВККС. Судові палати ВАС будуть розміщені в Адміністративно-лабораторному корпусі №2 на вулиці Максима Кривоноса, 2А, і в сусідньому Лабораторному корпусі №1 на вулиці Преображенській; наразі в будівлях відбувається ремонт.

Зрештою ДСА зобов'язана забезпечити ВАС необхідними меблями, обладнанням і технікою, ІТ-підтримкою, а також проектно-ремонтними роботами над інфраструктурою.

Важливим для початку роботи ВАС є питання безпеки суддів, їхніх родин, будинків і приміщень.

За державний захист суддів відповідальна Служба судової охорони. Але до початку її повного функціонування цю місію покладено на Міністерство внутрішніх справ. МВС має ухвалити рішення про виконання вказаних гарантій безпеки шляхом залучення підрозділів Національної поліції України і Національної гвардії України.

Документообіг

Управління рухом справ у суді є настільки ж важливим, як і відбір працівників апарату.

Адже навіть найчесніші та найпрофесійніші канцеляристи не забезпечать повну конфіденційність документів, якщо система дозволятиме зовнішні втручання та можливості маніпуляцій із процесуальними документами.

Проблему зможе вирішити окрема внутрішня система документообігу, яка дозволить встановити запобіжники від втручання та захистить матеріали справ. Вона також сприятиме регулярному моніторингу та оцінці діяльності ВАС.

Врешті-решт, якісне правосуддя потребує уваги до деталей і скрупульозної роботи усіх зацікавлених сторін.

Отож, тримаємо руку на пульсі. Призначення суддів відбудеться вже зовсім скоро, а запуск такої довгоочікуваної інституції потребуватиме уваги громадськості та правничої спільноти.

Максим Костецький, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Які українські товари найбільше цікавлять іноземних покупців?

Складне навчання, ПТСР і відчуття щастя. Що відбувається з українськими дітьми?

Повертаємо учнів у школи: чому важливо робити укриття і що для цього робить держава

Як звати невідомого солдата?

Реформа БЕБ: чи зможе бізнес ефективніше захищатися від свавілля в судах?

"Мобілізаційний" закон: зміни для бізнесу та військовозобов'язаних осіб