Швидко і комфортно: Open Space як європейська альтернатива радянським РАЦСам

957 переглядів
Неділя, 30 вересня 2018, 13:00
Олексій Шевченко
начальник Головного територіального управління юстиції в Київській області

Серед усього багатоманіття адміністративних послуг, які надає держава, одними з найбільш затребуваних серед населення є послуги у сфері державної реєстрації актів цивільного стану.

Мільйони громадян, наприклад, отримують свідоцтва про народження своїх дітей, реєструють шлюб, засвідчують дійсність документів тощо.

І в кожному випадку шлях до послуги пролягає через старий добрий РАЦС з усіма його невід’ємними атрибутами у вигляді черг, стосів квитанцій і заяв, тривалих строків…

Відтак для того, аби найпопулярніші послуги надавалися в найоптимальніший для населення спосіб, Мін’юст ініціював відкриття мережі сучасних офісів Open Space – сервісів, котрі працюють за європейськими стандартами обслуговування громадян.

Перший такий офіс було відкрито в Києві в листопаді 2017 року, тоді як нині на території країни розпочав роботу вже 16-й Open Space. За кілька місяців сервіси нового формату мають з’явитися в усіх регіонах, причому не лише в обласних центрах, а й у порівняно невеликих містах і містечках.

У чому ж полягає принципова відмінність офісів Open Space від традиційних РАЦСів?

Передусім, ідеться про якісно іншу функціональну ефективність реєстратора. Якщо в РАЦСі, скажімо, для зміни імені вам необхідно звернутися до трьох співробітників відділу, які перебувають у різних підрозділах, оплатити квитанцію в банку, а після всього чекати щонайменше кілька днів, то в Open Space вся процедура займе півгодини вашого часу.

При цьому ви контактуєте лише з одним оператором, який прийме ваші документи, надасть консультацію й одночасно внесе нову інформацію до реєстру актів цивільного стану через електронний кабінет.

Видача готових документів та оплата послуг здійснюються на місці, а вартість останніх абсолютно не відрізняється від тарифів у звичайних відділах РАЦС.

Станом на сьогодні офіси нового формату надають 14 послуг, перелік яких з часом буде розширено.

Зокрема, в Open Space ви можете зареєструвати народження дитини, отримавши відповідне свідоцтво, подати документи на реєстрацію чи розірвання шлюбу, змінити ім’я, внести інші зміни до актових записів цивільного стану, проставити апостиль (засвідчує дійсність підписів, печаток або правового статусу особи), а також отримати повторні свідоцтва та витяги з державного Реєстру актів цивільного стану.

Окремою перевагою кожного офісу Open Space є його комфортність. Електронні черги, зручні місця для очікування, куточки для дітей – все це ті дрібниці, відсутність яких у пострадянських РАЦСах коштує громадянам фізичних зручностей, спокою і нервів.

На фоні очевидної доцільності відкриття та розширення мережі Open Space в Україні постає також важливе питання про подальшу долю новітніх офісів у контексті реформи децентралізації влади.

Адже, на перший погляд, немає сенсу відкривати підвідомчі Мін’юсту структури, якщо, згідно з планом реалізації державної стратегії до 2020 року, функції з реєстрації актів цивільного стану мають відійти до місцевої влади.

У цьому контексті слід наголосити, що Мін’юст проводить цілковито послідовну політику в межах децентралізації, наразі вже передавши повноваження у сфері реєстрації бізнесу, нерухомості та громадських об’єднань органам місцевого самоврядування, нотаріусам та ЦНАПам відповідно.

Щодо послуг у сфері РАЦС, то нині розроблено законопроект, яким передбачено передачу на місця і цих функцій. Певна річ, разом з функціями місцева влада отримає і всю матеріальну, кадрову та організаційну інфраструктуру для їхньої реалізації.

Тобто в підсумку всі Open Space з налагодженою роботою опиняться в розпорядженні громад і наповнюватимуть місцеві бюджети.

А юстиція лише встановлюватиме і контролюватиме стандарти і якість надання відповідних послуг.

Таким чином, поки в країні відбувається тривалий процес передачі функцій на рівні стратегій і законів, українські громадяни вже мають можливість користуватися сучасними сервісами європейського зразка. І саме в цьому полягає кінцева мета будь-якої влади – і державної, і муніципальної.

Олексій Шевченко, спеціально для УП

powered by lun.ua
powered by lun.ua
Подвійне сито, або Чому потрібна двотурова мажоритарка
Яким бути новому українському парламентаризму – це питання фахової дискусії. Я схиляюся до двопалатного парламенту.
Третя спроба: чи стане перевірка транспорту в Україні схожою на європейську
Нова редакція урядового закону про перевірку транспортних засобів спирається на норми ЄС, але дещо дивно трактує частину з них. Запропоновані норми часто більш жорсткі, аніж ті, що діють в Євросоюзі.
Як розподіл газу став клондайком збитків
Виробничо-технологічні потреби вважають клондайком газорозподільних компаній. Насправді ж вони є головним джерелом збитків для всієї галузі впродовж останніх років.
Нас уперто не чують! Чому тисячі українців залишилися без доступу до життєвоважливих ліків
У країні досі немає реєстрів пацієнтів та списку необхідних їм ліків, немає електронних рецептів, а в самому Нацпереліку так і не з’явилися додаткові необхідні пацієнтам препарати.
Китай у фокусі української торговельної політики
Уряд докладає максимум зусиль до розвитку стосунків з Китаєм. У торговельній політиці цей ринок залишається у "фокусі".
Як голосувала Америка: репортаж із виборчої дільниці
Для американців важливо показати, що, незалежно від того, за кого саме вони віддали голос, вони виконали свій громадянський обов'язок. Цьогорічні вибори особливо важливі, адже це перша політична подія після президентських виборів.
Кінець Великої війни. Чи Європа і світ зробили висновки?
Хочеться задуматися, що сталося, а що таки не відбулося? Що ми як людство тоді зрозуміли? У якому нерозумінні перебували десятиліттями і може ще й досі не знайшли відповіді на деякі питання?