Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Голосування за Раду громадського контролю при ДБР: вибори після виборів

Субота, 30 травня 2020, 15:27

1 червня 2020 року, в понеділок, відбудеться Рейтингове інтернет-голосування з обрання кандидатів до складу Ради громадського контролю при ДБР. 

Взагалі тиждень рясніє інтернет-голосуваннями: 29 травня відбулося голосування за кандидатів до Ради громадського контролю при НАБУ, 3 червня буде аналогічне голосування за Громадську раду при НАЗК.

Але саме понеділкове голосування за РГК при ДБР може стати величезним кроком назад, і ось чому.

Новий порядок формування Ради громадського контролю при Державному бюро розслідувань підписано цьогоріч Андрієм Богданом і затверджено указом президента №42/2020.

Цей порядок передбачає не лише інтернет-голосування, яке вже стало звичним для громадських рад, але й додатковий конкурс після голосування.

Отже, після голосування громадян перші 30 кандидатів за рейтингом будуть писати есе, і саме суб’єктивна оцінка на нього буде визначати, хто сформує Раду громадського контролю.

Це все підштовхує до бачення майбутнього електронних виборів в державі, де після голосування людей окремо створена комісія, а не люди, які голосували, буде вирішувати, хто достойний представляти людей, а хто − не дуже.

Ви хочете такого майбутнього? Я − ні.

Читайте також: В.о. директора ДБР Соколов: На нас дивляться, як на мавпу з гранатою

Здавалося б, чому стільки уваги до Ради громадського контролю? Все через її повноваження, зокрема право делегувати представників до складу Дисциплінарної комісії Державного бюро розслідувань та вносити директорові ДБР подання про включення таких осіб до складу Дисциплінарної комісії. Це або дозволить "ховати під сукно" всі внутрішні розслідування та беззаконня, або навпаки стане дієвим інструментом громадського контролю за державним правоохоронним органом.

Та це ще не все. Останні п’ять років, протягом яких інтернет-голосування стали офіційним інструментом формування громадських рад, дозволили напрацювати принципи та засади, які стали певним "золотим стандартом", а згодом були затверджені постановами Кабінету Міністрів України №353 від 24 квітня 2019 р. та №952 від 20 листопада 2019 р. Ось ці принципи:

1) використання для голосування тільки системи з відкритим кодом, що дозволяє переконатись в механізмі роботи системи голосування та відсутності в ній шкідливого коду та програмних закладок;

2) наявність протягом всього часу голосування відкритого протоколу голосування (з закодованими або частково знеособленими даними), що дозволяє моніторити весь процес голосування та незалежно від конкурсної комісії чи будь яких інших уповноважених осіб, самостійно перевіряти результати голосування;

3) відсутність перешкод у процесі голосування, доступність голосування для всіх громадян, які проживають на території України, безоплатний доступ до голосування та відсутність інших перешкод, як, наприклад, необхідність бути клієнтом конкретного банку чи іншої установи.

На жаль, у вже згаданому порядку формування Ради громадського контролю при ДБР цілковито проігноровано цей досвід, а позиція Державного бюро розслідування полягає в тому, щоб залишити закритим все, що тільки можливо.

Так, ДБР відмовилось публікувати документи кандидатів, яким було відмовлено в участі в інтернет-голосуванні, отже ми ніколи не дізнаємось, наскільки (не)упередженою була комісія, коли "відфільтрувала" таких кандидатів. Варто відмітити, що конкурсна комісія була за публікацію всіх документів, а відмовило в цьому саме ДБР, що не додає прозорості конкурсу.

Так само досі невідомо, яка система голосування буде використана 1 червня, наскільки вона безпечна та відповідає принципам, напрацьованим за ці роки і закріпленим в чинному законодавстві.

Реклама:
Все це підводить нас до того, що таке голосування може стати кроком назад, а не вперед. І замість напрацьованих за роки після Революції гідності принципів відкритості та прозорості ми отримаємо закрите голосування на невідомій системі, після якого кандидатів ще раз додатково відфільтрують.

Це вже кінець? Вважаємо, що ні! Позитивний вихід ще можливий і полягає в наступному:

1) Державному бюро розслідувань слід негайно оприлюднити код системи голосування, забезпечити ведення відкритого протоколу під час голосування, що дозволяє незалежний моніторинг та аналіз голосування;

2) конкурсній комісії зважити на вибір людей під час голосування, та сформувати кінцевий склад Ради громадського контролю, не порушуючи діючий порядок, але у чіткій відповідності з рейтингом, сформованим за результатами голосування громадян.

Саме такий заклик був відправлений в офіційному листі від ГО "Електронна демократія" до Державного бюро розслідувань і, сподіваюсь, він буде почутий.

Володимир Фльонц, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Нафта лишиться в минулому? Як у світі виготовляють екологічне паливо для літаків, кораблів та авто

Україна має зустріти мир з твердими гарантіями від своїх союзників

Близько 80% економії

Відкуп, амністія чи застава для корупціонерів: про що насправді законопроєкт про угоди

Російсько-українська війна як війна перехідного періоду

Сьогодні кожен бізнес може стати ветеранським