Високий ризик оборонної корупції: Що означає глобальний індекс GDI для України? 

Четвер, 10 грудня 2020, 20:00

У Міжнародний день боротьби з корупцією програма Трансперенсі Інтернешнл Оборона та безпека оприлюднила Індекс доброчесності в оборонному врядуванні (GDI) для Східної та Центральної Європи.

Це унікальний індекс, єдиний у світі, який оцінює, чи існує у країнах інституційний  контроль за корупційними ризиками в установах оборони та безпеки, і чи він ефективний.

Ключова мета індексу — підвищити доброчесність оборонних інституцій і  сектору оборони загалом.

У 2020 році Україна отримала 41 бал і загальну оцінку D.

Це означає наявність високих корупційних ризиків у секторі оборони.

Оцінку присуджують відповідно до індексу доброчесності за шкалою A (низький ризик / сильний інституційний контроль) до F (високий ризик / слабкий інституційний контроль).

У 2015-му — востаннє, коли випускали цей індекс — результат України також свідчив про високі корупційні ризики в обороні.

Кожну країну оцінюють за п'ятьма сферами ризику в секторі оборони, а саме: політичний, фінансовий, кадровий, ризик для військових операцій та закупівельний.

 
https://ti-defence.org/gdi/countries/ukraine/ 

Військові операції 

Найгірший показник в України — по військових операціях. Вони отримали лише 8 балів зі 100 можливих.

Це означає критично високий рівень корупційних ризиків, який, зокрема, погіршив і загальний показник країни в рамках індексу.

Нині українські війська широко залучені до місій НАТО та ООН на трьох континентах, а також стоять на захисті України у збройному конфлікті на Донбасі.

Враховуючи Євроатлантичні прагнення України, є висока вірогідність, що кількість і масштаби таких операцій зростатимуть. Утім, наразі бракує механізмів, які б стримували корупційні ризики, — вважають автори індексу.

Військова доктрина України не визнає корупцію як загрозу для успіху операцій і лише поверхнево згадує про такі ризики.

Також немає свідчень про те, що корупційні ризики беруться до уваги під час планування операцій. Це може відкривати шлях до корупції в операціях і навіть ставити під загрозу успіх місії. 

Фінанси

За фінансовими ризиками Україна отримала 40 балів зі 100. Найгірша ситуація у цій сфері — із засекреченими закупівлями та контролем за державною власністю. За цими критеріями Україна має високий ризик, тобто E. 

Так, Укроборонпром управляє 118 оборонними підприємствами, однак загальнодоступних даних про діяльність та фінанси підприємств — немає.

Також немає доказів того, що державні підприємства працювали згідно зі стандартами управління, зокрема, Керівними принципами ОЕСР щодо корпоративного управління.

Міністерство оборони управляє своїми державними підприємствами, і вони підлягають зовнішньому аудиту як Рахункової палати, так і Державної аудиторської служби України.

Утім, автори індексу мають підстави сумніватися у незалежності і неупередженості цих органів перевірки, а також якості проведення аудиту.

Читайте також: Подолання корупції в обороні – більше не пріоритет для уряду

Сім питань до Зеленського: корупція в оборонці після року нового президента

Революція в оборонних закупівлях: Чому новий закон має значення для кожного з нас

Є вагомі докази того, що окремі військовослужбовці ЗСУ, а також представники вищих органів сектору безпеки та оборони можуть бути причетними до незаконної торгівлі з окупованими територіями на сході України.

Крім того, є дані про те, що деякі співробітники Міноборони причетні до корупції у житловому та паливному секторах.

Чимало ризиків пов'язано з позабюджетними витратами, парламентським контролем за засекреченими бюджетними програмами, і приватними підприємствами, яких залучають фірми-підрядники після проведення тендерів.

Помірні ризики виявлено щодо питань доступу до інформації та оборонних витрат.

Закупівлі

Закупівлі тривалий час залишаються однією з ключових проблем у секторі оборони України. Тож у України — 41 бал зі 100 за цим показником.

Серед ключових проблем, на які звертають увагу автори індексу, — закупівлі через посередника, яким є концерн Укроборонпром, низька прозорість і зовнішній нагляд над оборонними закупівлями.

Так, станом на 2018, 45% закупівель були засекреченими і понад 38% закупівель відбувалися через єдиного постачальника, без конкурентної процедури.

Засекречені закупівлі перебувають під наглядом Державної аудиторської служби і Департаменту внутрішнього аудиту Міноборони, втім попри численні виявлені порушення, інформації про скасовані через їхні висновки контракти — немає, бо у цих органів немає для цього повноважень.

2019 і 2020 принесли позитивні зрушення, — вважають автори індексу. Зокрема, Україна приєдналася до Агентства НАТО з підтримки і постачання, що дозволяє країні закуповувати озброєння та інші товари для оборони напряму у постачальників без посередників.

Також улітку 2020 парламент прийняв закон про оборонні закупівлі, який має підвищити прозорість закупівельних процедур і посилити нагляд за всім процесом. Утім, справжній тест на прозорість і ефективність його закону — це його імплементація.

Тільки після того, як буде прийнято вторинне законодавство, передбачене цим законом, і якщо воно відповідатиме найкращим світовим практикам, можна буде дійсно стверджувати, що ситуація із закупівлями в оборонці покращується.

Політичні ризики

Політичні ризики загалом мають середній рівень, 55 балів зі 100. Найвище дослідники оцінили антикорупційну політику, втім, над її впровадженням ще треба багато працювати, — відзначають експерти.

Водночас, найбільші політичні ризики в України — це лобізм, експортний контроль, кадрова політика розвідувальних органів, виконання Конвенції ООН проти корупції та конвенції ОЕСР.

Робота парламентського комітету отримала оцінку D (високий ризик), а його найслабшим місцем став довгостроковий нагляд за сектором.

Дослідники наголошують, що не знайшли свідчень того, щоб комітет протягом останніх років ініціював розслідування якоїсь діяльності в сфері оборони.

У тих рідкісних випадках, коли комітет надавав рекомендацію Міноборони, дедлайни не зазначалися, а механізми контролю за виконанням не було застосовано.

Також аудиторські звіти Департаменту внутрішнього аудиту Міноборони і Рахункової Палати не були належним чином опрацьовані парламентом.

Кадри

Найкращу оцінку в рамках індексу Україна отримала за ризики щодо кадрових призначень — 62 зі 100 можливих. Зокрема, автори індексу вважають, що ризики підкупу, щоб отримати бажану посаду чи уникнути призову на військову службу, — середні або невисокі.

Утім, дослідники зазначають, що оцінювали кадрові ризики відповідно до відкритих даних, тобто з точки зору законодавства та спираючись на інформацію, наявну в публічному доступі.

Реклама:
Наприклад, Кримінальний Кодекс та Кодекс про адміністративні правопорушення чітко забороняє хабарництво і визначає санкції у разі порушення.

Водночас, команда НАКО неодноразово отримувала повідомлення, що необхідно заплатити хабар для того, щоб, наприклад, поїхати у міжнародні операції.

Однак такі скарги публічно в Україні ніхто не озвучує, тому спиратися на них в рамках індексу не видається можливим. Ефективної системи підтримки викривачів і гарантії їхньої безпеки, зокрема, в оборонному секторі, — немає, отже й таких повідомлень фіксується надзвичайно мало.

Доступ до інформації

Окремим пунктом автори індексу звернули увагу на те, що політика України щодо доступу до інформації у сфері безпеки і оборони непрозора.

Законом "Про державну таємницю" засекретили велику кількість інформації, тоді як законодавство у сфері доступу до інформації де-факто не виконується належним чином.

Тому чимало інформації у секторі безпеки і оборони або не було розсекречено вчасно, або кінцевий термін її розсекречення продовжено на невизначений час.

А що в інших країнах?

Хоч індекс і передбачає аналіз багатьох країн світу, інформацію оприлюднюють частинами, як от цього разу оголосили інформацію для 15 країн Центральної та Східної Європи.

Бачимо, що Україна — у "сумному тренді" регіону: більша частина цих країн стикається з високим ризиком корупції у своїх секторах безпеки і оборони.

Так, середня оцінка регіону складає 48/100. При цьому найгірший показник — в Азербайджану, у нього лише 15 балів, а найкращий — у Латвії зі 67 балами. 

Що далі? 

За методологією Індексу, перш ніж його оприлюднювати, Transparency International Оборона та Безпека надсилають свою оцінку для ознайомлення та конструктивного фідбеку в оборонні інституції країн, які оцінюються.

Зокрема, у випадку України це були Міністерство оборони та РНБО.

Тепер, коли індекс оприлюднили, ми сподіваємося, що ключові зацікавлені сторони, від яких залежать зміни в оборонному секторі, дослухаються до зауважень і рекомендацій, озвучених авторами міжнародного рейтингу.

Такими є поради міжнародних експертів спрямовані до Комітету ВРУ з нацбезпеки, Міноборони, Мінстратегпрому і РНБО.

До речі, автори індексу позитивно висвітлюють той факт, що переважна більшість депутатів налаштовані на продуктивну і реформаторську роботу, що говорить про потенційне покращення ефективності роботи Верховної Ради і Комітету з нацбезпеки.  

Значні покращення можна отримати вже дуже швидко: для цього необхідно якісно імплементувати закон про оборонні закупівлі, здійснити реформу оборонно-промислового сектору згідно стандартів ОЕСР, зокрема, прийняти законопроєкт №3822, і покращити ефективність парламентського контролю за оборонним і безпековим сектором.

Емілія Дєнєжна, для УП

Колонка — матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Коли державні банки зможуть продавати проблемні кредити без проблем?

Скільки коштує створити сучасну оперу та за рахунок чого існують незалежні театри?

Росія заплатить за війну: як США зробили важливий крок до конфіскації $300 млрд  російських активів

Чому міста не зацікавлені будувати власні електростанції на своїх територіях?

Чому росте тіньовий ринок тютюнових виробів

Як Україна допомагає удосконалювати американські стандарти тактичної медицини