Як вивести країну з економічного піке?

Четвер, 11 лютого 2021, 17:00

Економіка України падає вже п’ять кварталів поспіль — січень-березень 21-го року, вже очевидно, не стане виключенням.

Утім, — як втішає нас Reuters, — якщо уряд дотримуватиметься поступового послаблення коронавірусних обмежень, то у другому кварталі цього року українська економіка має всі шанси повернутися до зростання.

І за результатами 2021 року вийти на прогнозований Нацбанком рівень близько 4%.

Прогнози НБУ базуються на припущенні, що українська економіка відновлюватиметься вслід за світовою, якщо уряд більше не запроваджуватиме жорстких карантинних обмежень та продовжуватиме співпрацю з Міжнародним валютним фондом.

Ці дві умови дають нам головне — можливість громадянам та бізнесу знову прогнозувати доходи й витрати, планувати діяльність та повернутися до звичного життя.

Ніби все просто. Проте Кабмін продовжує свою традицію й діє навмання, не маючи чіткої стратегії й послідовного плану дій.

Яким чином і в які терміни уряд збирається реалізовувати масштабну програму вакцинації населення від коронавірусу? Як і коли Кабмін буде виконувати вимоги МВФ із втілення ключових реформ у країні?

На ці питання нинішній "уряд господарників" ні суспільству, ні парламенту відповіді не дає ось уже рік.

Читайте також: Мінфін та МВФ хочуть звести бюджетний дефіцит до 3,5% у 2022 році

Мінфін очікує отримати всі 700 мільйонів від Світового банку після ухвалення "аграрних" законів 

Подолання COVID-19 так чи інакше залишається головним викликом, як і минулого року. І наше головне завдання — Україна має отримати вакцини. І не у 2023 році, як прогнозує The Economist, а вже у 2021-му.

Щеплення — за умови використання схваленої ВООЗ вакцини — допоможе не лише знизити кількість захворювань і смертей від коронавірусу. Але й дозволить економіці повноцінно працювати.

Тут ви можете зауважити, що й до пандемії вітчизняна економіка мала величезні системні проблеми й обмеження, і для швидкого відновлення, самого лише скасування карантинних обмежень замало. Ваша правда.

Український бізнес повинен мати чесні прозорі правила роботи на ринку, без тиску силовиків та бюрократів, але з правом на правосуддя. І тут насправді вже маємо певні успіхи.

Реклама:

У січні ми забрали в силовиків не характерні для них повноваження. Це справжня революція. Ми не лише ліквідували податкову міліцію та підрізали "корупційні крила" СБУ.

Ми дали старт створенню Бюро економічної безпеки та реформі Служби безпеки.

Максимум через пів року БЕБ залишиться єдиним органом, який може розслідувати економічні злочини. І коли СБУ нарешті зосередиться на своїх прямих функціях, ми підвищимо спроможність спецслужб в умовах війни та наблизимося до членства в НАТО.

Цього року ми також спростили створення ТОВок та ліквідували паперові трудові книжки. Що далі? Авжеж судова реформа, без якої нам не світить суттєве покращенням бізнес-клімату в країні.

Адже без чесних судів в нас не буде розвиватися економіка. Бо ніхто не буде готовий вкладати гроші в країні, де одним рішенням корумпованого суду можна відібрати бізнес.

Реальне, а не фейкове оновлення судів — це ще й вимога міжнародних партнерів.

Тому існує гостра потреба в поступовій зміні Конституційного суду через прозорі конкурси, у швидкій ліквідації Окружного суду та перезапуску Вищої ради правосуддя.

Якщо ж говорити про економічні інструменти, то для швидкого відновлення економічного життя необхідно також знизити податок на працю.

Це дозволить значну частину зарплат вивести із тіні. Також, щонайменше по 2% від ПДФО та ЄСВ мають направлятися на персональні пенсійні рахунки.

І якщо вже зачепили тему пенсій, то ми всі є свідками того, що солідарна пенсійна система вичерпала себе. Єдиним шляхом для українців отримати гідну старість — це відкладати на неї самостійно.

Тому має сенс поступовий перехід на накопичувальну пенсійну систему. І розпочати цю реформу можна вже цьогоріч.

Також у 2021-му цілком можливо дати старт державній програмі амністії капіталів. Бізнес, який виводив гроші в офшори, повинен отримати змогу легалізувати ці кошти.

Звичайно, сплативши відповідний податок. Звісно, цим законом не зможуть "відбілюватися" чиновники-корупціонери та криміналітет.

Це те, що влада може робити вже зараз, об’єднавши сили й ресурси з проєвропейськими опозиційними силами.

Це те, без чого економічного зростання ми не побачимо навіть на рівні прогнозованих 4%, не кажучи вже про такі необхідні нашій країні 7% зростання ВВП.

Усі ці речі уряд мусить реалізувати. І насправді питання лише в тому, буде все перелічене вище втілювати нинішній склад Кабміну, чи вже наступний уряд?

Кіра Рудик, для УП

Колонка — матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Трансплантація органів та рак шкіри: про що мають знати пацієнти

ПДВ для страхових агентів: нерівні умови та невизначений економічний ефект

Фонд культурних/пропагандистських ініціатив: як Росія використовує культуру для війни

Від локального до універсального: як українській культурі стати помітною у світі

Чому Україні необхідний спеціальний банк для відбудови

Тренер, який не встигає, та збірні з міцним захистом: 6 фактів про суперників України на Євро-2024