Як повернути довіру до суддів?

П'ятниця, 02 квітня 2021, 13:00

Весна вкотре прийшла, а правосуддя за рогом все не видно. Президент, сповнений патетики та піднесення, одного дня проголошує критичну необхідність проведення судової реформи, а іншого – погоджує прийняття законопроєкту, який цю реформу успішно блокує.

Про що мова? Законопроєкт 3711-д. А точніше вже третя його версія, яка створює враження намагання вирішити проблему із непрацюючою Вищою кваліфікаційною комісією суддів (ВККС).

ВККС – це орган суддівського врядування, який проводить добір та оцінювання суддів; відповідно без нього неможливо ні провести добір на вакантні посади у судовій системі, ні призначити осіб, які вже почали проходити конкурсні процедури.

Орган не працює вже понад півтора роки – знесений однією з попередніх спроб "реформи" від Зеленського. І замість того, щоб оперативно провести його формування за прозорими і відкритими процедурами –  влада намагається домовитись із суддівськими кланами щодо того, хто контролюватиме які процеси.

3 березня парламент прийняв у першому читанні законопроєкт 3711-д, який нарешті формує Вищу кваліфкомісію суддів…і віддає цей процес у руки старій нереформованій ВРП. Вона контролюватиме і сам відбір, і регламент за яким він відбуватиметься і прийматиме фінальне рішення. 

Читайте також: Чергова "судова реформа" Зеленського: імітація і консервування проблем 

Роль конкурсної комісії зводиться виключно до рекомендацій, які можуть бути проігноровані при прийнятті кінцевого рішення.

Нагадуємо, що це саме та ВРП, яка; 

  • незаконно призначала суддів на посади; 
  • покривала вовче правосуддя в ОАСКу
  • здійснювали тиск на суддів антикорсуду; 
  • тримає на посадах суддів Майдану; 
  • відмовляється притягати до відповідальності корумпованих служителів Феміди.

Читайте також: Хто рветься до Вищої ради правосуддя

Питання нормального функціонування судової системи та відновлення довіри до неї є пріоритетом теперішнього українського суспільства. 

Саме тому я (Ярослав Юрчишин, один із авторів колонки – ред.) подав поправки до законопроєкту 3711-д, які забезпечать формування справді доброчесного та професійного складу Вищої кваліфкомісії суддів.

Це стане першим етапом очищення органів суддівської влади та переходом до реальної роботи за принципом верховенства права.

По-перше, ми розширюємо перелік ймовірних кандидатів на посади членів ВККС, для того, щоб доброчесні правники, які зарекомендували себе у професії та мають суспільний авторитет, змогли взяти участь у конкурсі.

По-друге, усім колишнім членам Вищої кваліфкомісії суддів, Вищої ради юстиції та Вищої ради правосуддя буде заборонено брати участь у конкурсі. Це забезпечить прихід незаплямованих професіоналів, а не таких осіб як Павло Гречківський, який повторно, в порушення закону, був обраний до складу ВРП.

По-третє, конкурс проводитиме не ВРП, а реальна конкурсна комісія, яка отримає реальні інструменти добору кандидатів: затвердження власного положення, відбір на основі критеріїв доброчесності, професійної етики та компетентності, ресурсні можливості.

Реклама:

По-четверте, сама комісія формуватиметься із 6 осіб, 3 з яких будуть номіновані міжнародними партнерами, які останні роки підтримують інституційно та фінансово українські реформи у секторі верховенства права та антикорупції. Це забезпечить довіру до конкурсу та прозорість самої процедури.

І по-п’яте, усі засідання Конкурсної комісії відбуватимуться відкрито, з прямими трансляціями, а за співбесідами із кандидатами зможуть спостерігати усі охочі. Комісія відбере 16 найкращих кандидатів, що відповідатимуть критеріям доброчесності, професійної етики та компетентності, які і будуть призначені до складу ВККС.

Прийняття таких поправок забезпечить формування доброчесної та професійної Вищої кваліфкомісії суддів, яка візьметься за проведення добору у суддівській системі.

Це стане першим кроком на шляху до відновлення довіри до судів. Наступним буде оновлення самої ВРП. 

І як би не противились цьому старі суддівські клани, справделивість обов’язково переможе.

Ярослав Юрчишин, народний депутат України, перший заступник голови Комітету ВРУ з питань антикорупційної політики.

Максим Костецький, адвокат, екперт з питань правової політики.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Убивчий популізм: що не так з тарифною політикою у водопровідній галузі

Як Данія інвестує в успіх України

Наслідки "яєчного скандалу": як минув перший рік роботи Антикорупційної ради при Міноборони

ДІЯ на експорт. Чим український GovTech приваблює закордонних партнерів

Справедливість, що шкодить. Які наслідки матиме рішення про "покарання" українців за кордоном

Коли запрацює еАкциз в Україні