ЗМІ розказали, як РФ таємно фінансує пропагандистські сайти в країнах Балтії

4362 перегляди
Четвер, 30 серпня 2018, 07:22

Російський уряд таємно фінансував групу, здавалося б, незалежних новинних веб-сайтів в Східній Європі, щоб публікувати те, що диктує Кремль.

Про це йдеться в публікації BuzzFeed News.

Російські державні ЗМІ створили секретні компанії для того, щоб фінансувати сайти в країнах Балтії.

Ця схема була виявлена з листування в Skype і документів кримінальної справи агента Москви в Естонії, які отримали BuzzFeed News, естонська видавнича компанія Postimees і центр журналістських розслідувань Re: Baltica.

Три сайти були створені в жовтні 2014 року в Латвії, Естонії та Литві громадянином РФ Олександром Корніловим, членом Координаційної ради російських співвітчизників в Естонії - організації, яка нібито займається захистом прав меншин, наприклад, на освіту російською мовою, але розглядається агентством контррозвідки Естонії як інструмент зовнішньої політики Кремля.

Олександр Корнілов
Олександр Корнілов
Sander Ilvest / Postimees

Всі сайти мають одне і те ж ім'я - Baltnews - тільки з різними кодами країн, щоб відрізняти їх доменні імена. Вони були представлені в якості незалежних медіа-сайтів для місцевого російськомовного населення кожної країни.

Корнілов стверджував, що ці сайти мають розважальну спрямованість, але з листування в Skype зрозуміло, що Корнілов отримав вказівку від Олександра Связіна, співробітника "Росії Сегодня", яка управляє веб-сайтом і інформаційним агентством "Спутник" і інформаційним агентством "РИА Новости", дотримуватися списку затверджених тем для висвітлення.

За дворічний період Корнілов і Связін обмінялися тисячами повідомлень з редакційних питань роботи сайту.

Це листування між Корніловим і Связіним вказує на підконтрольність веб-сайтів, які, як показують документи, є частиною пропагандистської операції, організованої, фінансованої і керованої компанією "Россия Сегодня".

Історію і істинний характер веб-сайтів було виявлено в результаті кримінального розслідування за фактом ухилення від сплати податків і підробки щодо 55-річного громадянина Росії Корнілова, описаного в публічних звітах естонського контррозвідувального агентства KAPO як російського пропагандиста.

Партнером по проекту в Естонії офіційно була неурядова організація Altmedia, яку Корнілов створив в 2010 році для представлення російськомовних в країні.

Перший контракт Altmedia, пов'язаний з веб-сайтами, був підписаний з групою Media Capital Holding BV, що базується в Нідерландах і належить через кілька інших компаній компании "Россия Сегодня", 18 серпня 2014 року, після чого Altmedia стала відповідальною за "створення і просування медіа-проектів в Естонії і країнах Балтії".

Згідно з податковим аудитом, Atlmedia отримала 91 400 євро (близько 107 000 доларів США) в цілому у вигляді п'яти окремих щомісячних платежів: чотири з Media Capital Holding і одна з компанії Barsolina Ventures, зареєстрованої на Кіпрі.

Altmedia відправляла в Barsolina Ventures щомісячні звіти про трафік, включаючи заголовки історій, які зібрали найбільше переглядів. В рамках угоди Barsolina Ventures платила компанії 11 400 євро на місяць.

Наступною компанією, яка уклала угоду з Altmedia, була компанія SPN Media Solutions DOO Beograd, зареєстрована в Сербії. Документи з сербського бізнес-реєстру показують, що вона була створена 31 березня 2015 року компанією "Медіа Капітал" - іншою компанією, що належить через посередників компанії "Россия сегодня".

Відповідно до фінансових звітів компанії, у неї немає співробітників, але в 2015, 2016 і 2017 роках її річний оборот становив близько 3,5 млн. Євро, при цьому всі доходи надходили з "зовнішніх ринків".

Згідно з даними сербського бізнес-реєстру, її менеджерами з моменту заснування компанії є громадяни Росії.

BuzzFeed News з'ясував, посилаючись на документи українського суду, що це та сама компанія, яка таємно фінансувала українське відділення РИА "Новости".

У 2016 році, після того, як як компанія зіткнулася з проблемами з податковими органами Естонії і поліцією, Корнілов поміняв неурядову організацію, яку він використовував для роботи Baltnews. Замість Altmedia він почав використовувати нову неурядову організацію Baltnewsmedia.

Згідно з фінансовими звітами Baltnewsmedia, вона отримала пожертвування на 136 800 євро в 2016 році. У звіті не вказується джерело пожертвувань, але вони складають рівно 11 400 євро на місяць - суму, яку Barsolina Ventures платила Altmedia. У 2017 році пожертвування збільшилися до 155 508 євро.

Корнілов уклав угоду з прокуратурою і уникнув засудження. Baltnews продовжує публікуться у всіх трьох країнах Балтії.

powered by lun.ua