Как сделать народного депутата народным

Четверг, 15 октября 2009, 12:27

Закон про вибори народних депутатів України має бути змінено. Пропорційна система себе не виправдала. Народних депутатів України, обраних за цією системою, з дуже великою натяжкою можна назвати народними.

Саме завдяки введенню пропорційної системи, Україна відійшла від демократичної форми правління і перейшла до олігархічної. Загальновідомим є те, що у переважній більшості випадків особи, які отримали мандати народних депутатів, потрапили до Верховної Ради лише завдяки тому, що були включені до списку партій і блоків на чолі яких стояли харизматичні лідери.

Ні для кого не секрет, що люди голосували саме за цих лідерів, а не за список кандидатів від партій і блоків.

Враховуючи те, що, відповідно до статті 76 Конституції, 450 народних депутатів обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права, то легітимно обраними можна вважати лише тих, які стояли на чолі виборчих списків, яких люди знали і за яких голосували.

Через таку систему виборів, абсолютна більшість членів парламенту складається із людей випадкових, які через брак відповідного досвіду і знань не повинні представляти інтереси виборців.

Сьогодні в суспільстві вже складають легенди про те, що разом із лідерами фінансово-політичних груп до парламенту ідуть їхні водії, перукарі, секретарі та інший обслуговуючий персонал.

Очевидно, що обраний за такою системою парламент не може приймати закони в інтересах всього народу і здійснювати належний контроль за діями виконавчої влади.

У результаті запровадження системи виборів на пропорційній основі, в Україні встановилась олігархічна форма правління у класичному розумінні цього слова. Недемократично обрані депутати цілком і повністю є залежними від лідерів кількох фінансово-політичних угрупувань.

Сьогодні їх влада поширюється практично на всі сфери суспільного життя, а народ, який відповідно до Основного Закону є єдиним джерелом влади, фактично позбавлено можливості впливати на формування органів державної влади.

Виправити ситуацію можна або шляхом скорочення кількості народних депутатів, або шляхом зміни виборчої системи і обрання справжніх представників народу, які будуть відстоювати інтереси виборців, що делегували їх до вищого законодавчого органу країни.

Ідея про зменшення кількості народних депутатів, на перший погляд, може виглядати досить привабливою. Вона досить жваво обговорюється у суспільстві і є популярною, оскільки її реалізація дасть змогу заощадити бюджетні кошти, які можна буде направити на соціальні потреби.

Разом з тим, зменшення кількості народних депутатів має свої недоліки, оскільки це може призвести до того, що значна кількість громадян залишиться без свого представника у вищому законодавчому органі країни.

Крім того, у країні з майже 50 мільйонним населенням, маленький парламент буде фізично неспроможний приймати якісні закони та здійснювати належний контроль за діями виконавчої влади, що в кінцевому результаті може призвести до узурпації влади в країні і встановлення диктаторського режиму.

Очевидно, що для того, щоб забезпечити демократичний розвиток суспільства потрібно мати сильний парламент. Очевидним є і те, що сила парламенту напряму залежить від якісного складу народних обранців.

Лише компетентні політики можуть ухвалювати мудрі, виважені рішення, що, у свою чергу, буде сприяти розвиткові держави, збереженню миру і стабільності у суспільстві.

На думку автора, найбільш прийнятним було б повернення до мажоритарної системи виборів. За основу можна взяти закон про вибори народних депутатів України, в редакції від 18 жовтня 2001 року (№ 2766-ІІІ).

Очевидно, що цей закон вимагає суттєвого доопрацювання, оскільки у ньому було досить багато недоліків, які були виявлені під час проведення виборчої кампанії.

Але основна ідея мажоритарної системи виборів полягає в тому, що люди мають голосувати за конкретного кандидата, який буде представляти їх інтереси у вищому законодавчому органі країни.

Це забезпечить більш тісний зв’язок депутата з виборцями, що буде сприяти демократизації державного управління та знижувати рівень корупції в органах влади.

Досвід зарубіжних країн свідчить про те, що мажоритарна система виборів є досить ефективною. Один із найстаріших парламентів світу – парламент Великобританії, який виник в кінці ХІІІ століття, до цього часу обирають за мажоритарною системою виборів.

Консервативні англійці вважають, що не потрібно змінювати те, що і так добре працює. У Великобританії кандидатом у депутати може бути будь-яка особа, якій виповнився 21 рік. Обмеження встановлюється законом лише для осіб, які знаходяться в місцях позбавлення волі, є недієздатними, або займають державні посади, які є несумісними з політичною діяльністю.

Кандидатами можуть бути зареєстровані як члени партії, так і безпартійні громадяни. Число кандидатів в округах не обмежується.

У Канаді також діє мажоритарна система виборів. Право висувати свої кандидатури у мажоритарних округах мають всі повнолітні громадяни. Обмеження встановлюється лише для осіб позбавлених активного виборчого права, депутатів регіональних парламентів і державних службовців.

Така система виборів є і досить демократичною, оскільки вона дає можливість висувати як членів партій, так і безпартійних.

Повернення до мажоритарної системи в Україні надасть можливість вирішити проблему відсутності регіонального представництва в парламенті, оскільки депутат від мажоритарного округу буде одночасно представляти і громаду від якої його обрано і регіон.

У зв’язку з цим відпадає потреба у запровадженні в Україні двопалатного парламенту.

Наступне, враховуючи те, що народні депутати будуть обиратись в умовах жорсткої конкуренції, то це дає підстави вважати, що до парламенту будуть обрані кращі з кращих.

Можна сподіватися, що в результаті таких виборів народними депутатами стануть реальні лідери, які будуть гідно представляти свої округи, відстоювати як інтереси своїх виборців, так і інтереси держави в цілому.

Крім того, є всі підстави сподіватись на те, що серед регіональних лідерів, які отримають парламентську трибуну, з’являться загальнонаціональні лідери, серед яких можна буде обрати достойного кандидата на посаду президента.

Обрані в мажоритарних округах депутати будуть мати більший зв’язок з виборцями, що у свою чергу, сприятиме демократизації державного управління та органів державної влади.

Через свої представників у парламенті люди більш ефективно зможуть контролювати дії чиновників, що неодмінно має призвести до зниження рівня корупції в органах державної влади.

В кінцевому результаті, все це має сприяти підвищенню рівня довіри громадян до державної влади, зростання добробуту людей та зміцнення Української державності.

Олег Березюк, голова Українського юридичного товариства, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Главное на Украинской правде