Дело "скорых" для МЧС: торжество теории заговоров и очередное пятно на репутации власти

Среда, 23 февраля 2011, 11:39

"Українська правда" отримала від колишнього міністра надзвичайних ситуацій Володимира Шандри статтю, яка є відповіддю на публікацію "Ще один епізод аудиту Тимошенко: "швидкі" від хорватів" про закупівлю реанімобілів для МНС, що зараз є предметом кримінальної справи.

Про закупівлі урядом Тимошенко технічно неправильних, невиправдано дорогих реанімобілів влада говорила багато, так само багато про це писала преса.

Ефективність закупівель реанімобілів можна відстежити в один єдиний спосіб: перевірити чи є вони в лікарнях, та провести на всіх закуплених урядом Тимошенко "швидких" добу-дві на чергуванні.

А законність придбання та виявлення винуватців, уся ця "кабінетна" робота, висновки слідчих та аудиту Trout Cacheris (його називають аудит "від Монікі") – справа, в якій правда та брехня переплелися так щільно, що відрізнити одну від іншої за сучасного стану вітчизняного правосуддя вкрай важко.

Кажуть, що до кількох столичних видань звернулися повноважні органи з проханням зробити "журналістське розслідування чергового епізоду аудиту, з гарантуванням належної оплати".

У нас з’явилася нагода перевірити один з таких епізодів аудиту. А саме – закупівлю Міністерством надзвичайних ситуацій автомобілів Renault Master (далі – Рено-Мастер). Саме за цією справою вже затримано працівника МНС.

Отже, в листопаді 2009 року Міністерство надзвичайних ситуацій уклало контракт з компанією Лакшмі-Авто на закупівлю 27 автомобілів марки Renault Master.

Це стало предметом дослідження аудиту. За результатами якого визнавалося, що "транспортні заходи закуповувалися за завищеною вартістю, компанія, яка виграла тендер на поставку техніки, змогла вказати суму, ідентичну конфіденційним розрахункам МНС. Це була фіктивна оборудка, метою якої було збагачення приватних осіб. Купівля автомобілів стала шахрайською справою із використаннях класичних міжнародних схем відмивання коштів, що призвело до розтрати державних коштів та зловживання".  

ЧОМУ КУПУЮТЬСЯ РЕАНІМОБИЛІ ТА В ЯКІЙ СПОСІБ ПРОВОДИТЬСЯ ТЕНДЕР

МНС виконувала Державну цільову соціальну програму розвитку цивільного захисту на 2009-2013 роки, прийняту Постановою Кабінету Міністрів України № 156 в лютому 2009 року.

Програмою передбачалося поетапне придбання 77 реанімобілів. Можна довго сперечатися про управлінську логіку створення таких програм та закупівлі, втім, саме така етапність існувала в Україні завжди. Приймається держпрограма, де зазначається, що слід купити, потім відбувається тендер, потім безпосередньо закупівлі.

Чи потрібні Міністерству надзвичайних ситуацій медично обладнані машини? Працівники МНС переконані, що потрібні. У коментарі нам перераховували, що в усіх великих надзвичайних подіях, починаючи від вибухів на шахті, розмінувань та знешкодженні вибухонебезпечних предметів часів Великої Вітчизняної війни (а їх буває до 100 000 випадків на рік) та серйозних ДТП, де є людські жертви, такі санітарні машини потрібні.

Ті, хто серйозно думав над тим, як реформувати МНС, теж стверджують про необхідність мати медично обладнаної машини.

МНС, виконуючи Державну цільову соціальну програму   розвитку цивільного захисту на 2009-2013 роки, вирішило першою закупівлею забезпечити необхідними реанімаційними автомобілями всі 27 регіонів України (24 області, АР Крим та міста Київ і Севастополь).

Дана програма погоджена практично всіма міністерствами та керівництвом всіх регіонів України, оскільки вона стосувалась всіх органів як центральної, так і регіональної влади.

Хронологія події така. 12 жовтня 2009 року Міністерством було оголошено тендер на закупівлю реанімобілів.

Згідно Реєстру тендерних документацій, Міністерством було надано 19 комплектів тендерної документації суб’єктам господарювання, які виявили бажання прийняти участь у тендері.

В результаті участь у тендері брали 3 компанії.

Компанія

Загальна сума пропозиції

Вартість за одиницю грн

Вартість за одиницю євро (курс на 11.11.2009 р. - 11,95 грн/євро)

Запропоновані автомобілі

"ISS Україна"

28 215 000 грн

1 045 000

87 447

Volkswagen Crafter

Emergencia 2000

26 703 000 грн

989 000

82 761

Renault Master L2H2

Lakshmi Avto

17 000 000 грн

799 000

66 861

Renault Master L2H2

(Ми залишаємо за дужками детальний аналіз суб’єктів, причини, чому деякі пропозиції були відхилені, вимоги, які висувалися до компанії та повноваження тендерного комітету. Легітимність та чистоту процедури підтвердила Рада Науково-правових Експертиз при інституті Держави та права ім. Корецького НАН України, яка після висновків "аудиту Монікі" дала офіційні висновки щодо тендеру та законності дій тендерного комітету).

Якщо по-простому, то Лакшмі-Авто виграла тендер на постачання машин з двох причин. Її ціна на авто була найдешевша та вона була готова отримати гроші по факту поставки.

Справа в тім, що на той час діяло розпорядження уряду, що у зв’язку із кризою оплата за товар та послуги повинні відбуватися за фактом поставки. Лакшмі-Авто була згодна на такі умови.

Автомобілі були поставлені 20 грудня 2009 року, тоді ж Міністерство здійснило проплату. Одразу ж всі машини були передані в регіони. Оскільки в цей момент проходила президентська кампанія, то Міністерство вирішило не робити піар за рахунок державних коштів.

Передача відбувалась без пафосу, без участі високопосадовців та ЗМІ. Машини вже більше року працюють і виконують найважливішу роль в роботі МНС - рятуючи життя постраждалих під час надзвичайних ситуацій по всій Україні.

Щодо адекватності ціни на автомобілі, то найкращою ілюстрацією є таблиця закупівлі реанімобілів за 2008-2010 роки, яку ми наводимо нижче. Інформація взята з офіційного загальнодержавного вебпорталу "Державні закупівлі".

ДАТА

ЗАМОВНИК

ПРЕДМЕТ ТОРГІВ

ПЕРЕМОЖЕЦЬ ТОРГІВ

ВАРТІСТЬ

грн.(з ПДВ)

Курс євро, НБУ

Вартість в євро за 1 од.

15.07.2008

Управління охорони здоров’я Хмельницької облдержадміністрації

автомобіль: реанімобіль (автомобіль марки Фольксваген Т5 (транспортер 5-го покоління)) - 1 од.

МСП "Автохаус Київ"

515 000

7,67

67 144

10.07.2008

Головне управління економіки Дніпродзержинської міськради Дніпропетровської області

автомобіль спеціальний та спеціалізований: реанімаційний автомобіль "PEUGEOT Boxer Fourgon 333 L2H2 2/2HDI" - 1 од.

ДП "Астра-Мед"

739 748

7,6

97 335

25.11.2008

КЗ "Львівський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф"

автомобілі легкові (реанімобілі) - 5 од

ТОВ "AMZ-KUTNO"

413 207.5 євро

82 641,5

21.11.2008

Управління охорони здоров’я Хмельницької облдержадміністрації

автомобіль з реанімаційним обладнанням для новонароджених - 1 од.

МСП "Автохаус Київ"

640 000

7,52

85 106

30.10.2008

ВП "Рівненська АЕС" ДП "НАЕК "Енергоатом", ВП "Рівненська АЕС"

автомобілі спеціальні та спеціалізовані (автомобіль "Реанімобіль" із комплексним оснащенням) - 1 од.

ДП "Астра-Мед"

525202

7,35

71 456

03.09.2009

Служба безпеки України

автомобіль швидкої медичної допомоги (реанімобіль на базі Volkswagen Crafter) з медичним обладнанням - 1 од.

ТОВ "ІСС Україна"

1 198 900

11,35

105 630

11.11.2009

Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи

санітарний автомобіль - 27 од.

реанімобіль на базі Renault

ТОВ "Лакшмі-Авто"

21 573 000

11,95

66 861

24.11.2009

Луганська обласна клінічна лікарня

автомобілі спеціальні та спеціалізовані (реанімобіль з обладнанням щодо організації пересувного центру екстреної медичної допомоги) - 1 од.

ТОВ "Емансіс"

1 099 000

11,95

91 966

06.05.2010

КП "ОБЛІНВЕСТ-РЕСУРС" м.Одеси

санітарний транспорт - 1 од.

ТОВ "Екомед"

799 949

10,24

78 120

13.10.2010

ОКЗ "База спеціального медичного постачання" Головного управління охорони здоров'я Дніпропетровської облдержадміністрації

автомобілі легкові спеціальні (автомобілі швидкої медичної допомоги - 2 найменування)

ТОВ "Горал"

1 998 000

10,94

91 316

09.11.2010

КЗ "Обласна лікарня - центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Черкаської облради, 02005585

автомобілі спеціальні та спеціалізовані (реанімобіль Mersedes Benz - 1 од.)

ТОВ "Центр Мед Технології"

1 179 000

11,01

107 084

10.11.2010

КУ "Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Запорізької облради

автомобілі спеціальні та спеціалізовані (автомобіль екстреної швидкої медичної допомоги-В-3/1 (Renault Master)-02 - 1 од.)

ТОВ "Прилуцький завод протипожежного і спеціального машинобудування "Пожспецмаш"

998 500

11,03

90 525

06.10.2010

КЗОЗ "Обласна клінічна лікарня - центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" м.Харкова

автомобілі легкові (автомобілі швидкої медичної допомоги - 2 од.)

ТОВ "Горал"

1 378 000

10,89

63 269

20.08.2010

Державне управління справами при Президенті України

Автомобілі Toyota Sequoia 4x4 SR5/7L V8 (швидка допомога) - 3 од.

Emmert Fahrzeuge, Innenausbau und Handel von Specialfahrzeugen

389 688 євро

129 896

Тут чітко видно, що з усіх тендерів на закупівлю реанімобілів такого класу протягом останніх трьох років (зазначимо, і вже в рік президентства Януковича) найекономніше провело закупівлі саме МНС.

Тобто, кожна машина обійшлася державі у 66 тисяч 527 євро. Для порівняння, минулого року, у самий розпал боротьби із опозицією, коли аудитори досліджували, а слідчі перевіряли закупівлі МНС періоду Тимошенко, Держуправління справами Президента придбало швидку, зроблену на базі машина Тойота, за 129 896 тисяч євро.

А Запорізький обласний центр екстреної швидкої допомоги вже при новій владі розжився ідентичною машиною Рено-Майстер за 90 525 тисяч євро.

Але під слідством перебувають чиновники Тимошенко, які купили санітарні машини, кожна з яких на 24 тисячі євро дешевше від таких же автомобілів, придбаних медичними чиновниками нинішньої влади.

При нескладних математичних підрахунках бачимо, що економія при покупці 27 реанімаційних автомобілів складає 648 000 євро, що за нинішнім курсом гривні до євро складає близько 7 000 000 гривень.

РЕЗУЛЬТАТ АУДИТУ ВДОВІЛЬНЯЄ ЛЮДЕЙ, ЧУТЛИВИХ ДО ТЕОРІЇ ЗМОВ?

Співрозмовники автора з числа колишніх працівників МНС переконують, що вищезгаданий тендер відбувався абсолютно прозоро і це підтверджується висновком Ради науково-правових експертиз при Інституті держави і права ім. В.М.Корецького НАН України.

Керівництво МНС прекрасно розуміло, що триває президентська виборча кампанія, і хто би не переміг, чи Тимошенко, чи Янукович, команда міністра, який на той час обіймав посаду в наступному уряді працювати не буде.

Причому всі їх дії будуть детально аналізувати наступниками. Звинувачення зараз - бажання влади "натягнути на кримінальну справу". Для цього до слідства залучається і контракт по ввезенню автомобілів в Україну, і їх розмитнення, хоча це не є питаннями тендерного комітету.

Колишні співробітники міністерства стверджують, що в постанові досудового слідства, за яким було затримано чиновника МНС, фігурує сума нібито переплати державних коштів 14 мільйонів гривень.

Але факт залишається фактом: серед реанімобілів такого класу це найдешевша, а отже і сама вигідна для держави закупівля. Машини реально закуплені, реально передані в регіони і благополучно працюють у всіх куточках країни.

Постскриптум. Автор цих рядків намагався додзвонитися до Голови тендерного комітету при МНС України Віктора Баранчука та його заступника Ігоря Бабуніча. Їх телефони не відповідають. Не виключено, що вони в таборі людей, які чекають на отримання політичного притулку, а може просто чекають на адекватне розслідування.

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Главное на Украинской правде