Идея государства и украинская ментальность

37 просмотров
Четверг, 24 декабря 2009, 15:25
Игорь Лубкивский
психолог, аналитик, коуч, город Тернополь

В попередній статті я вже розповідав про те, як сприймають ідею української державності наші політики. Ніяк, тобто. Вони - безідейні люди, що вірять тільки в гроші і не вміють аналізувати навіть власні помилки. Для них українська держава - лише дійна корова.

І подібними до себе вони намагаються зробити, а багато в чому вже і зробили, і усіх нас. Цілком природно, що це викликає лише відразу. Дивишся на усю цю нашу недолугу українську політику і пригадуєш слова Макіавеллі.

Той стверджував, що народ в масі своїй завжди розумніший за своїх правителів.

Так у нас і є. Проте й з себе відповідальність знімати теж не хочеться. Бо є в ментальності нашого народу декілька важливих речей, які дуже добре можуть пояснити те, що з нами усіма відбувається.

По-перше, всі українці добрі і справедливі до тих пір, поки самі не стають начальниками. Хоча б найменшими. А тоді вже немає для нас нічого приємнішого, ніж почати гнобити своїх колишніх друзів і товаришів.

Про це знає кожен, кому по віку ще "пощастило" служити в радянській армії - не було нічого гіршого, ніж потрапити в підлеглі до свого ж земляка-українця.

Росіяни в цьому плані не такі - чого-чого, а щирості і відвертості душі в них таки не відбереш. Не кажучи, правда, про те, чим саме така щирість може іноді закінчитися на державному рівні - але це питання вже зовсім іншої розмови.

По-друге, не все так просто. Не було б такого зверхнього ставлення у наших начальників, якби ми самі не потурали б їм у цьому. Ба, навіть більше того - якби саме за це їх і не любили.

Вже скільки помилок і дурниць наробив Віктор Ющенко за часи свого президентства - а ще й досі знаю людей, готових за нього голову покласти. Тому що вірять - так і треба!

Тому що надіються, що за такої системи влади і їм самим теж рано чи пізно пощастить хоч кудись викараскатися. А тоді вже вони, як отой нещасний "дєд" - сержант радянської армії, за все своє приниження і помстяться.

От і терплять недолугих начальників, от і прагнуть самі до приниження, сподіваючись, що за нього їм колись сторицею "воздасться". Так і виникають ті комплекси, від яких ми усі, здається, вже який рік невиліковно страждаємо.

Подивіться, для прикладу, що твориться в Інтернеті. Ні один чех, поляк чи німець ніколи не скаже на свій народ "бидло". А наші можуть, наші повторюють - так ніби той, хто це повторює, сам чимось кращий за інших.

Та що там німець - зайдіть на російські форуми. Навіть наші "браття", з якими у нас спільне минуле, і то такого собі не дозволяють - так обзивати власний народ. А заодно - і себе, як його частину.

А українці - вони не такі, вони інакші. Їм можна! Одні - це ті політтехнологи, які запустили це слово в маси в 2004-му році. А інші - решта, яка радісно його підхопила і вже який рік носиться з ним по усіх усюдах, щосили себе ним обзиваючи. Ну чи не дурні?

І по-третє, що стосується вже не так поведінки, як суджень - того, що їй передує і чим вона й визначається. Марк Аврелій вважав категоричність суджень одним з найбільших недоліків людини. Не кажучи вже про політиків, хоча ті, в принципі, мали би бути взірцем для свого народу, а не навпаки - відображати найгірші його риси.

Кажу про нас з вами. В нас це стало нормою. Якщо не сказати більше - ознакою особливої доблесті. Здається чим більш категоричніше ти висловишся, чим більш вдало висмикнеш чи перекрутиш якусь фразу з чужих висловлювань - тим більш гідною людиною зможеш себе вважати. Але чи дійсно це так? А чи може таки навпаки?

***

Ну а щодо ідеї держави? Так тут фактично і так все зрозуміло. Голосували в 1991-му на референдумі за:

- здатність впливати на своє життя (створення демократичних механізмів впливу народу на владу);

- створення можливостей для власного вільного розвитку (захисту прав громадянина, і, в першу чергу, - забезпечення його права на вільний економічний розвиток, права самому заробляти на своє життя, не чекаючи милостей від держави);

- побудову незалежної держави, здатну забезпечити виконання усіх цих вимог. Держави, яка могла би зберегти все те, що вже було створене тоді, але яка могла й надати йому нового імпульсу розвитку.

Натомість отримали: маніпулятивну демократію, втрату навіть декларативного народовладдя, поглинання практично усіх ресурсів держави фінансово-промисловими корпораціями, обмеження розвитку простих громадян - без родича, кума чи свата нікуди ти не проб'єшся.

Ось це (перше) і мало би бути ідеєю держави, а не оте (друге), яке ми маємо зараз. Не закликаю проте до революційної боротьби - просто так усе відкинути навряд чи вдасться. Тим більше, що таке "відкидання" ми вже проходили у 1918-1922 роках - і ні до чого доброго воно так і не призвело.

Не закликаю знищувати усе без розбору, бо все-одно неможливо жити без минулого - і відкидаючи одне з нього, ми завжди натомість отримаємо інше.

Так сталося і з радянською владою - зневаживши і відкинувши своє християнське минуле, знищивши царську владу, ліквідувавши інтелігенцію, вона натомість отримала минуле єгипетське, китайське, язичеське і ще чорт зна яке (можливо, навіть й в прямому значенні цього слова).

Так і з'явилися в історії нашої попередньої держави язичеські ідоли, що ще й досі стоять по всій країні (однотипні пам'ятники Леніну), п'ятиконечні зірки (символ поклоніння людині, а чи таки Люциперу?), монументальні будови й пам'ятники, що мали перевершити велич єгипетських пірамід, червоні полотнища і тисячі й мільйони ув'язнених по всій країні, по суті - просто рабів.

Були навіть й своєрідні криваві людські жертвоприношення, як в давньому Вавилоні - масові страти і публічні судилища.

Так і у нашому випадку - відкидаючи одне своє минуле (комуністичне), або інше (вже майже 20-ти років незалежності) ми ризикуємо відродити все нові і нові комплекси підсвідомих уявлень, які можуть принести нам ще невідомо що.

Тому й кажу, що не треба нічого відкидати, не треба нікого принижувати і не треба принижуватися самому, не треба мислити категорично, а треба просто жити і мислити.

Треба вміти відділяти істинне від хибного, треба бути мудрим - іншого не дано. Знаю - це важко, бо надто довго ми жили не думаючи, надто довго були іграшкою незалежних від себе сил, надто сильно звикли до ролі тростинки, що коливається вітром.

Але вірю - можемо. Інші держави пройшли цей шлях - зможемо й ми... Не вчора ж народилися, мабуть, все-таки...

Ігор Лубківський, Тернопіль, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)