Постмодернизм: как не попасть в ловушку

75 просмотров
Вторник, 15 июня 2010, 09:37
Валентин Ткач
для УП

Для визначення термінів, я розглядаю постмодернізм у окремому економічному сенсі, як еклектичну суміш супероснов: капіталів, капіталістів і споживачів.

В умовах модерну координація зазначених супероснов відбувається у рамках економічної формули, яка визначається капіталами. Тобто, те, як власність відображається у економічному уявленні про неї, як власність, що закріплена в системі прав, перетворюється в капітали, визначає спосіб поведінки і капіталістів і споживачів.

Якщо погодитися з тим, що економіка є сукупність мети, засобів і способів досягнення мети, то можна відповідально вказати роль кожної з супероснов у створенні існуючої економічної картини.

У товарообмінних суспільствах мета суб'єктів економіки визначається по-різному.

Для споживачів мета економіки різна, але вона може мати якесь загальне інтегральне представлення - це задоволення потреб: фізіологічних, естетичних, моральних і духовних, з різними їх варіаціями. При цьому споживача мало цікавить спосіб отримання цих благ.

Капіталістів також по-різному приваблює економіка. Для когось величина прибутку визначає сенс витрачених зусиль, а для когось важливий сам процес організації спільних зусиль, рішення самого завдання є для них цінністю більшою, ніж бухгалтерська кількісна оцінка.

А є такі, для яких успіх безпосередньо пов'язаний лише з цифрою. І не важливо де: в балансі, на рахунку чи "на кишені".

Капітали цікавить лише одне - власне існування, тобто, адекватне відображення власності в системі прав щодо цієї власності. Вони є матеріальний, але неодухотворений учасник діалогу, який формує правила поведінки і капіталістів, і споживачів.

При цьому капітали жорстко реагують на порушення цих правил - економічної формули - як одними, так і іншими.

Законодавець (правитель, парламент, традиція і так далі) встановлюють спосіб відображення власності в системі прав (капіталізація). Після цього починає виразно працювати економічна формула. Разом із засобами і сформульованою споживачами та капіталістами метою, вони і складуть економіку.

Зрозуміло, що якщо уява про мету у капіталістів і споживачів різні, то суспільний договір закріпить конфлікт. Конфлікт, існує завжди і нівелюється системою діалогу.

У чому особливість і причини, які призвали до формування цілей економіки у постмодерністські установки, я проілюстрував раніше.

Ці, прийнятні для капіталістів, але помилкові для споживачів і капіталів цілі були майстерно нав'язані споживачам через ЗМІ, філософські новації, вони знайшли своє талановите відображення в творах мистецтва.

Але я стверджую, що прояви постмодернізму в філософії, мистецтві, літературі тощо є суть індуковані стани проявів постмодернізму в економіці.

Коли в системі прав, що відображає власність і перетворює її в капітали, починають з'являтися активи, які нічого спільного з фізичними об'єктами і виробництвом не мають, це миттєво кореспондується з моральним світом. Це так тому, що порушується фундаментальна домовленість щодо прав.

Ми спостерігаємо в ЗМІ, що важливим стає не сам факт, а повідомлення про факт. І апофеозом постмодернізму стає "повідомлення без факту". Ми опиняємося в світі тотальних репрезентацій і слідом за Бодрійяром ставимо запитання: "А чи була війна в Іраку?".

Але капіталістам, що підкорились спокусі могутніх інструментів маніпуляції ЗМІ, слід не забувати, що цілком природним стане наступне запитання: "А чи був капітал?".

Визначаючи помилкову мету, нав'язуючи її споживачам, капіталісти, можливо, і створять майже відчутні капітали. Але вони можуть знищити основу: згоду навколо прав власності та довіру до них. Ось тоді капітали зваляться в одночас.

У постмодерністському мистецтві ми, на відміну від модерну, обговорюємо не відчуття реальності і навіть не чуттєве відображення реальності. Ми обговорюємо чиєсь уявлення про реальність. І, як результат, перестаємо розуміти, а що є реальність взагалі.

У трикутнику Бог-автор-людина, постмодернізм ігнорує і Бога, і людину.

Автор стає для нього центром. Доводячи такі настанови до абсолюту, я б запропонував як найвидатніші твори: чисте полотно, чистий аркуш і партитуру без нот.

Все це - геніальні картина, вірш і музика; просто вони написані в невидимому вам ультрафіолеті, незрозумілими вам літерами й недоступними вам нотами.

З гарним підходом, не виключено, що все це вдасться продати. А за виручені гроші виїхати на екзотичний острів і там спостерігати захід, читати Елюара і слухати Брамса.

Тільки от невдача. По дорозі в цей рай якийсь технік в баки літака замість гасу може налити сік, тому що йому здасться, що це дуже "кльово і прикольно" назвати переліт на острови "манговий рейс".

Якщо б самі капіталісти не допустили формування постмодернової конструкції "капітал без капіталу", то позначені тренди в ЗМІ та мистецтві ніколи б не стали домінуючими, тому що є прямою загрозою договору про власність.

А доказом цього є простий аналіз: і "повідомлення без факту", і абстрактне моделювання реальності були завжди. Але вони ніколи не були так затребувані, як в умовах економічного постмодернізму.

Але капіталісти не просто нав'язали споживачеві своє уявлення про помилкові цілі. Вони грубо проігнорували при цьому економічну формулу. В результаті економіка, як сукупність формули, засобів і мети звалилась на цивілізацію кризою.

Я абсолютно не оцінюю: постмодернізм - це погано, чи добре?. Але я стверджую, що для визначення мети, способів і засобів - економіки країни - ми повинні про це знати і враховувати це, щоб вибрати своє гідне місце у світовій цивілізації. Щоб прийдешній інформаційний світ читався нами, а не "читав нас".

Нова мета, сформульована в широкому діалозі капіталістів і споживачів, відповідально адаптована до економічної формули, може і повинна стати інструментом виходу цивілізації з кризи.

Тільки такий підхід зможе забезпечити стійкий розвиток капіталів, а моральний закон вбереже від розпаду.

Валентин Ткач, Чернівці, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)