Еще раз о проекте УПК: правосудие и авторские права

34 просмотра
Пятница, 23 марта 2012, 16:58
Владимир Сущенко
заслуженный юрист Украины, председатель правления ОО "Экспертный центр по правам человека"

Нажаль, усі публікації в "УП" щодо президентського проекту КПК не викликають жодної публічної реакції, як офіційного, так і приватного характеру, з боку можновладців усіх гілок влади та рівнів державного управління. А коментарі постійних читачів цього поважного та цікавого видання, часто-густо не вирізняються ні компетентністю, ні толерантністю, ні культурою в усіх її вимірах...

Не зважаючи на це, дозволю собі в черговий раз висловити власну думку, що її спровокували останні публікації-коментарі щодо проекту нового КПК України й, зокрема, стаття, присвячена суду присяжних.

Дозволю собі нагадати читачам відомий постулат древніх правників-мислителів: "Одна неправомірно засуджена особа не варта навіть 100 неправомірно виправданих осіб". Це означає лише одне: покаранню має бути піддана лише та особа, винуватість якої у вчиненні правопорушення безсумнівно доведена в суді.

Суспільства з найвищим на сьогодні (!) рівнем розвитку демократичних засад державного устрою та управління поки що не винайшли більш об'єктивного й відносно незалежного способу встановлення вини особи у вчиненому правопорушенні, ніж суд присяжних засідателів!

Читаючи статтю, спочатку складається враження, що автор цілком поділяє ці постулати й збирається лише піддати критиці запропонований у проекті КПК варіант "українського суду присяжних". Виявляється – ні?!

Усе з точністю до навпаки: спочатку розповідь про американські процедури та традиції функціонування суду присяжних, а потім розповідь прокурора –чомусь, не адвоката, не судді, не неправомірно покараної особи? – про прикрий випадок підкупу членів такого суду, який у США недаремно називається "журі присяжних"!

Складається враження, що за мету поставлено не лише поділитися своїми враженнями від екскурсії до американської Феміди, а й "вкинути" у суспільну свідомість певні сумніви щодо інституту присяжних: тих складнощів, що пов'язані з їх відбором, та ще на додаток із можливістю потрапити до складу нечесних, продажних, психічно неврівноважених тощо – громадян такої супер-демократичної країни як США.

Як на мене, така позиція виявляється слабко аргументованою й взагалі-то хибною.

Тепер щодо українського варіанту суду присяжних, запропонованого в проекті КПК.

Безумовно, цей варіант є сурогатним за своїм змістом, і не відповідає основному принципу діяльності суду присяжних: неупередженості, не зацікавленості та максимальної об'єктивності в оцінюванні події правопорушення та винуватості обвинуваченої особи в його вчиненні.

Мотивація авторів проекту щодо пропозиції такого варіанту суду присяжних лежить на поверхні: "Суспільство ще дозріло й не готово до запровадження повноцінного суду присяжних, у держави немає грошей на його повноцінне запровадження, люди в нас майже всі підкупні та підступні, судді в нас професіональні, і взагалі – полишати українське правосуддя на розсуд громади – це занадто сміливо... і не надає можливостей владі контролювати цей процес... А безконтрольність, у свою чергу, породжує свавілля та хаос у суспільстві і немає ніякої стабільності, якої всі так прагнуть!?"

Декілька слів щодо самого проекту КПК.

Проект за своєю ідеологією для України, безумовно, інноваційний і прогресивний. Питання в іншому: чи всі закладені в проекті ідеї знайшли своє чітке відображення у відповідних правових нормах і механізмах їх реалізації? Слід констатувати: далеко не всі!

У проекті міститься величезна кількість оціночних понять і категорій, що можуть неоднозначно тлумачитися сторонами та учасниками кримінально-процесуальних відносин, а також суддями. У кінцевому результаті це призводитиме до плутанини в тлумаченні правових норм, їх неоднаковому застосуванні та ухваленні неправосудних рішень, що порушуватиме конституційний принцип верховенства права.

До речі, в українських реаліях сьогодення принципи "верховенства права" і "законності" є несумісними, оскільки в нас існує величезна кількість "не правових законів та окремих правових норм". До того ж, вкрай низький рівень правової свідомості й правової культури на всіх рівнях суспільства й особливо – на найвищому.

По великому рахунку, проект треба було б детально продискувати в середовищі професіоналів, перш ніж вносити в сесійну залу ВР. Але в цьому випадку є небезпека – "забалакати" і вкотре отримати "нульовий варіант".

Тож, скоріш за все – треба ухвалювати, а потім латати й удосконалювати. Тому що жити за законами піввікової давнини – соромно й страшно!

У той же час вважаю, що КПК повинен бути введений у дію не раніше ніж з 1 січня 2013 року, щоб встигнути провести хоча б первинну перепідготовку працюючих суддів, адвокатів, прокурорів, слідчих та й суспільства в цілому, внести зміни до навчальних програм юридичних ВНЗ і почати викладати за новим КПК.

Крім того, неодмінно треба терміново ухвалити нові редакції законів про прокуратуру, про адвокатуру, про судоустрій, про СБУ, про міліцію тощо. І вводити в дію ці законодавчі акти пакетом одночасно.

Інакше... Не хочеться навіть уявляти, що "почнеться" на практиці...

Переконаний, що необхідно в нових редакціях зазначених законів передбачити звільнення з посад, без права поновлення будь-коли на роботі в судових і правозастосовних органах – тих суддів, прокурорів, слідчих, які навмисно або за наявності низького рівня своїх професійних знань, умінь і навичок припустилися відповідних помилок у застосуванні норм матеріального й процесуального права більш ніж у трьох випадках за весь період своєї професійної діяльності.

Такі помилки мають бути встановлені лише в судовому порядку. Інакше, нас чекатиме колапс діяльності органів правосуддя.

І наостанок, ще одне питання: чи дочекаємось ми того часу, коли під текстом закону, крім підпису ініціатора законодавчої ініціативи – нардепа, президента, уряду – будуть стояти всі підписи дійсних авторів тексту, науковців і експертів, які реально складали правові норми, що вносяться у Верховну Раду?

А то авторами законопроектів значаться часто-густо ті, хто не тільки не писав, але й не читав повністю документ, який вони підписали. Це напряму пов'язано з розв'язанням проблеми захисту авторських прав та інтелектуальної власності в нашій країні!

Стверджую цю думку, оскільки маю беззаперечні докази того, що основоположні ідеї, закладені в проекті КПК, та більшість правових норм були сформульовані та написані іншими людьми задовго до того, як його, так звані "теперішні автори", взагалі почали його "писати" та обіймати відповідні посади в АП і біля неї...

Володимир Сущенко, заслужений юрист України, доцент кафедри загальнотеоретичних і державно-правових наук Національного університету "Києво-Могилянська Академія", спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)