Чем российские олигархи отличаются от украинских

35 просмотров
Четверг, 23 августа 2012, 15:53
Богдан Кушнир
Львов, для УП

Повернувся з Північного Кавказу, з олімпійських об'єктів Зимової Олімпіади-2014 в Сочі. Побачене вражає.

На околиці Адлера на колишньому болоті виросло прибережне Олімпійське селище. Імеретинську низовину осушили, і на палях, застосувавши надсучасні технології, спорудили 6 спортивних комплексів для зимових видів спорту.

З околиці Адлера до Красної поляни проклали сучасні дороги, залізничну та автомобільну. Відстань 48 кілометрів між прибережним і гірським кластерами швидкісні поїзди долатимуть за 26 хвилини. Високо в горах під час Олімпіади змагатимуться гірськолижники.

Красная поляна з гори Абіга 

У великому Сочі з'явився новий сегмент транспорту – залізничний. З будь-якої точки до центру можна буде дістатися за 15-20 хвилин.

У десятки нових спортивних споруд та інфраструктуру росіяни вбухали майже 18 мільярдів доларів. Лише на спорудження гірської дороги Адлер-Красная поляна піде 7,8 мільярда доларів. По 160 мільйонів доларів за кілометр.

Дорога на олімпійські об'єкти біля Красної поляни 

Росіяни відразу впіймали двох зайців. Оновили інфраструктуру Сочі та з'єднали морський і гірськолижний курорти. Досі готелі та пансіонати на березі Чорного моря працювали по 3-4 місяці на рік. Після відкриття гірськолижних комплексів у Красній поляні, які можуть приймати до 40 тисяч осіб, уся індустрія відпочинку працюватиме цілий рік.

Подорожі посеред мальовничих Кавказьких від Красної поляни до Сочі – це своєрідна екскурсія в казку. Закупили комфортабельні вагони, створені умови для перевезення лиж та велосипедів. Щось схоже можна побачити лише в Чилі, де теж з'єднали гірський та морський курорти.

Уранці катаєшся на лижах в у Красній поляні, а по обіді – 26 хвилин їзди, і загораєш на Чорному морі в Сочі. Казка!..

Мер Сочі Анатолій Пахомов у розмові з автори цих рядків не приховував: олімпійський проект став реальністю завдяки президенту Володимиру Путіну. Лідер Росії зумів поєднати державний і приватний капітали, попередивши всіх, що країна не має права тринькати кошти на бізнес-проекти: "Ми будемо тратити тільки на інфраструктуру, дороги".

Анатолій Пахомов каже, що приватний і державний капітал у Сочі порівно вклав по 700 мільярдів гривень.

Обов'язки між олігархами й владою розділили з першого дня після проголошення Сочі столицею Зимової Олімпіади-2014.

Головним будівничим виступила державна корпорація "Олімпбуд". Вона обслуговувала ділянки під забудову, підводила комунікації. А далі починали працювати приватні компанії. Російські олігархи на порожньому місці за свої кошти розбудовували чотири гірськолижні курорти.

Дорогу Адлер-Красная поляна проектували й наглядали за будівництвом – швейцарські спеціалісти. Таким чином, удалося мінімізувати систему відкатів, якою росіяни також зловживають. Якби свої проектували – скільки б чорних дір з'явилося. Дорога унікальна. Проходить через 18 кілометрів гірських тунелів, численні мости та насипи.

Найбільший гірськолижний комплекс "Роза хутор", де пройдуть основні змагання в гірському кластері, теж знаходиться в управлінні зарубіжних фахівців. Для чого видумувати велосипед? Із провідних гірськолижних курортів Європи запросили кращих менеджерів – бо рахують кожну копійку й хочуть отримувати прибутки.

У Сочі жоден із російських олігархів не захоплював спортивних чи відпочинкових об'єктів, не з'ясовував стосунків із конкурентами з допомогою поліції чи Генпрокуратури. Розбудовували олімпійські селища на колишньому болоті та в горах, де не було жодних комунікацій.

Кожному олігарху виділили по горі – і будуй, але не відбирай міліцейську чи військову бази під виглядом підготовки до Олімпіади.

Олімпійські об'єкти починаються за 10 кілометрів від Красної поляни. Об'їзною дорогою добралися до "Горної каруселі", де в 2014 році в медіа-селищі на висоті 900 метрів розмістять журналістів. Поляна залишилася в стороні. Вулиці обнесли однотипною загорожею, побілили фасади.

Медіаселище біля Абіги 

За 23 долари сучасним витягом піднімаємося на гору Аігбу на висоту 2200 метрів. Ліворуч селище, а праворуч чотири гірськолижні курорти, як на долоні.

У центрі – "Лаура", дітище "Газпрому", у якому резиденція Володимира Путіна та інших високопоставлених чиновників. Далі – "Роза хутор" у вигляді залізничного вокзалу в Сочі, а ліворуч – Альпініка-сервіс".

Ресторан "Вершина" на висоті 2200 метрів 

Резиденція президента Білорусі знаходиться на околиці селища поряд із базами МНС та Міноборони. Олександр Лукашенко своїх чиновників і бізнесменів возить у Красную поляну, аби ті навчилися впроваджувати великі проекти з користю для держави.

Сочі – це нині чи не найбільша будова світу, де вся будівельна індустрія працює на Олімпіаду-2014. Більшість об'єктів здають вчасно й без серйозних недоліків. Попервах виникали непорозуміння. Хотіли запровадити кримінальну відповідальність за невчасно здані споруди, але обмежилися цивільно-правовим механізмом.

Російські олігархи відрізняються від українських тим, що визнають свого президента за лідера країни. Сказане ним сприймається як закон. Путін сказав – олігарх зробив.

Вони поставлені в такі умови, що змушені працювати на свою країну. Інакше – доля Ходорковського чи Березовського.

Можна багато говорити про авторитарний режим Путіна, про поліцейську державу, бо вночі пляжі в прикордонній зоні Сочі закриті для курортників, а без реєстрації в паспорті не купиш навіть телефонної карточки. Робітники з інших регіонів та країн мають право виходити в місто на відпочинок тільки із представниками фірм, у яких працюють. При вході до вокзалу чи аеропорту перевіряють усі речі.

Але це Росія, де про демократію не говорять – а лише питають, якого типу авторитарний режим далі існуватиме в країні.

Олігархам вигідний існуючий режим. Бо вони можуть користуватися безмежними ресурсами державних банків. Бо влада сприяє бізнесу й бездумно не пускає іноземні капітали в країну.

Нафтогазові російські долари працюють на Росію. Більшість кредиторів олімпійських об'єктів – державні банки.

Що важливо, вважають росіяни, – по-перше, кожен з олігархів знає своє місце й не лихоманить усю країну, якщо має на кілька мільярдів більше ніж конкуренти. По-друге, влада настійно вчить заможних людей патріотизму.

У Росії ніхто не подумає тягнути країну під чужий вплив – інакше перед ним закриють усі дороги.

Інша картина в Україні, де олігархи із прислужниками змагаються, хто майстерніше пригнеться перед північним сусідом. Пізніше ще продемонструють кадри, аби всі бачили, кому вони прислужують.

Звідси – неповага Москви до нашого президента, до нашої країни.

Звідси – газові пута та економічний тиск.

Українській владі та олігархам бракує не дешевого газу, а патріотизму. Лише після того, як ми всі відчуємо себе українцями, – нас почнуть поважати, з нами будуть рахуватися.

Поки що дешевше утримувати кілька десятків прислужників чи "агентів впливу", ніж налагоджувати нормальні стосунки з 46-мільйонною країною.

Фото олімпійських об'єктів Сочі-2014 – Петра Попіля та автора.

Богдан Кушнір, журналіст, Росія, Сочі – Красная поляна, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)