Предложения по урегулированию Крымской катастрофы 2014 года

46 просмотров
Понедельник, 10 августа 2015, 09:07
Тарас Возняк
политолог, главный редактор журнала Ї

Пройшло півтора року після окупації Російською Федерацією частини української суверенної території Крим. Пройшов шок. Час тверезо оцінити те, що сталося, і перспективи подальшого розвитку ситуації.

Однак спочатку кілька необхідних банальностей:

1. Світова спільнота не визнала законності цієї окупації, і формально Крим залишається українською суверенною територією.

2. Режим функціонування Криму як господарчого комплексу різко змінився не в кращий бік.

3. Росія зацікавлена в Криму не як у рекреаційній зоні – а як у непотоплюваному авіаносці у чорноморсько-середземноморському басейні.

4. Окупація Криму буде тривалою.

5. Сьогоднішня влада України не має плану повернення Криму в українську юрисдикцію.

6. Окупація Криму 2014 року призвела до третьої національної катастрофи корінного народу Криму – киримли (кримських татар) – після депортацій Катерини ІІ (1770-1795 – 300 тисяч осіб), Кримської війни ( 1850-1864 – 150 тисяч осіб) і Сталіна (1944 – 218 тисяч осіб).

7. (Ризикований пункт): окупація Криму рано чи пізно у довгостроковій перспективі завершиться не на користь Росії. Звертаю увагу на формулювання – "не на користь Росії".

Виходячи з цього, прийшов час не лише оцінити ситуацію, але й спробувати накидати хоча б штрихи майбутнього плану повернення Криму до певного правового стану, який буде прийнятним для всіх зацікавлених сторін.

А які це сторони?

Очевидно, що держава Україна.
Очевидно, що світова спільнота – а головно ЄС та США.
Очевидно, що особливо зацікавлена у цьому врегулюванні Турецька Республіка.
Ну й, Російська Федерація – напевно, після відходу від влади Путіна – подобається це нам, чи ні.
І, звичайно ж, автохтони Криму – народ киримли. Попри те, що я згадав їх останніми – їхня роль не остання і може стати визначальною.

При цьому ми маємо усвідомити, що план повернення Криму в правове русло так чи інакше будуть складати для себе всі ці сторони конфлікту. Включно з Російською Федерацією, яка вдає, що конфлікт вже вичерпано, і вона має повний суверенітет над Кримом. Та все це вдавання не більше ніж гра. Тверезо мислячі російські політики все добре розуміють.

Ці плани різних політичних гравців, звісно ж, не співпадатимуть. І завданням наступних генерацій політиків та дипломатів – радше всього після Путіна чи при його гальванізації – буде пошук компромісів і складення прийнятного для всіх сторін плану врегулювання казусу Криму.

Для різних гравців тут відкриваються різні перспективи. Не завжди найгірші.

Однак для початку ми маємо окреслити дві позиції: ортодоксальну позицію держави Україна і таку ж ортодоксальну позицію Російської Федерації, які навряд чи будуть реалізовані при майбутньому врегулюванні у Криму.

Отож, перша це ортодоксальна позиція України: Крим – наша суверенна територія, і в майбутньому можливе тільки строге повернення до status quo 2013 року.

Не переконаний, що це можливе. З кількох міркувань.

По-перше, тому що українська політика у Криму з фактичною російською автономією, яка значною мірою контролювалася з Кремля, – Автономною республікою Крим – був не найкращою формою здійснення суверенітету України у Криму. І тому Україна, насправді, не мала б бути зацікавлена в поверненні цього status quo.

По-друге, тому що ця форма здійснення суверенітету України у Криму впродовж 23 років послідовно ігнорувала природні права автохтонів Криму – киримли. Незалежна Україна не сприяла належним чином його репатріації, тому досі значна частина киримли ще на шляху до батьківщини; не готувала народ киримли до реалізації своїх політичних прав у формі державницьких інституцій – ну, не можемо ж ми вважати Меджліс державною чи крипто державною інституцією.

Таким чином держава Україна в особі її недалекоглядних очільників – усіх без винятку – має безсумнівну вину перед народом киримли – і врешті ця недалекоглядність і призвела до кримської катастрофи.

З 18 березня 2014 року зафіксовано таку саму ортодоксальну позицію Російської Федерації: Крим є суверенною територією Росії. Крапка.

Цю позицію теж утримати не вдасться. Навіть розв'язавши подальшу масовану агресію в континентальній Україні.

Як на мене, то Кримська катастрофа 2014 року не може бути розв'язана, якщо виходити з цих двох ортодоксальних позицій. У "поверненого Криму" буде зовсім інший статус, ніж був в Україні до 18 березня 2014 року чи є в Російській Федерації з 18 березня 2014 року.

Звичайно, навряд чи можна відійти від принципу українського суверенітету – врегулювання можна буде вважати завершеним, коли Крим повернеться під суверенітет держави Україна.

Але здійснення суверенітету може відбуватися в різний спосіб. І цю форму здійснення українського суверенітету у Криму й шукатимуть майбутні перемовники.

Хто братиме реальну участь у цьому процесі? Звісно Україна, післяпутинська Росія, ЄС, США та Туреччина, можливо інші країни чорноморського басейну.

Однак, дуже важливо, щоб у процесі нормалізації ситуації у Криму брав участь і народ киримли.

Але в якій формі? Знову як представники Меджлісу чи Курултаю? На якомусь етапі ці інституції були і є дуже ефективними. Однак, як на мене, саме тепер і для народу киримли, і для України, і для ЄС, США та Туреччини є унікальна нагода зробити ще один крок вперед у розбудову національних прав киримли – закласти основи державницьких інституцій народу киримли.

В майбутньому ці зародки справжньої кримської (киримли) автономії у Криму можуть стати тим інструментом, який можна ефективно використати при поверненні Криму у вже нове правове поле.

А як щодо в більшості російського населення Криму?

Змушений повторити – повернення до російської автономії Республіки Крим не має ніякого сенсу, бо не розв'яже конфлікту і далі залишить у Криму міну сповільненої дії. Хоча, звісно, демократичні інструменти мають по максимуму забезпечити російському населенню і російськомовним громадам їхні права.

Отож:

Висновок перший: у разі врегулювання конфлікту у Криму, статус Криму буде іншим, ніж він був до 18 березня 2014 року.

Висновок другий: уже сьогодні слід починати формувати основи майбутнього статусу Криму.

Висновок третій: майбутній статус Криму може відкрити вікно можливостей майже для всіх учасників переговорного процесу – навіть для ортодоксально-української сторони, яка має усвідомити, що новий статус Криму більше відповідатиме українським інтересам, ніж імітація здійснення українського суверенітету в Криму, яку ми мали впродовж 23 попередніх років.

Висновок четвертий: майбутній статус Криму відкриває вікно можливостей для здійснення державницьких прав народу киримли – у рамках українського суверенітету, звісно.

Висновок п'ятий: майбутній статус Криму може дати шанс Російській Федерації врешті вийти з цього клінчу.

Висновок шостий: майбутній статус Криму відкриває вікно можливостей для всієї Чорноморської спільноти держав, які теж можна залучати для врегулювання цього конфлікту, зокрема і особливо для Туреччини.

Тому вже сьогодні Україна повинна готуватися до відновлення свого суверенітету в Криму. Навіть, якщо реально відновлення цього суверенітету відбудеться через 50 чи 150 років.

А тому:

По-перше, потрібно окреслити як політичну пропозицію новий статус Криму.

По-друге, розпочати консультації з цього питання з ймовірними учасниками майбутнього мирного врегулювання – крім Росії Путіна, звісно. Що не означає, що не з росіянами у ширшому сенсі слова.

По-третє, потрібно терміново розпочати на території не окупованої України створювати державницький центр народу киримли чи киримли автономії в Україні – назвіть його урядом в екзилі. Можливо, ближче до Криму створити автономний район киримли. Основою цього уряду в екзині може стати Меджліс.

Ну й, уже зовсім конкретно:

– Потрібно закріпити кілька місць у Верховній Раді за представниками автономії киримли в Україні, яких вони можуть обирати по загальнонаціональному виборчому округу, щоб вони не заглядали в очі черговим нашим політичним лідерам з тим, щоб їх включили у список тієї чи іншої політичної партії;

– Потрібно сприяти репатріації решти народу киримли з місць вигнання на територію України, що врегулювати відповідним законом;

– Ні в якому випадку не стимулювати процес полишення Криму тими киримли, які в ньому залишилися;

– Перевести суспільну активність киримли в Криму в культурницьке русло – з поверненням мови, традицій, релігійної практики;

– Максимально розвивати родинні цінності киримли;

– Протистояти асиміляційним процесам – в тому числі і з боку волзьких татар як путінського "троянськог коня" у національному русі киримли;

– Прийняти закон про легалізацію земельних ділянок та будівель киримли – навіть якщо вони отримуватимуть документ про цю віртуальну легалізацію заднім числом і на території України;

– Знайти спосіб трансляції радіо та телебачення мовою киримли на територію Криму;

– Створювати національні військові формування киримли – хоча б для несення прикордонної служби з окупованим Кримом.

Перелік заходів можна продовжувати.

Мені здається, що проблиски розуміння, що йти потрібно цим шляхом, здається, є.

В належний час, який рано чи пізно наступить, потрібно бути готовим – мати реальні пропозиції і реальні інституції та інструменти, які й оживлять новий Крим.

Тарас Возняк, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)