Осиная фабрика, или Почему в Украине не сработает кабинет технократов

1365 просмотров
Среда, 17 февраля 2016, 11:16
Леся ШевченкоЛеся Шевченко
президент фонда "Открытое общество"

Під Арсенієм Яценюком і його кабінетом усе стрімкіше ходять ходором крісла. Давно назріле в суспільстві питання відставки уряду – через корупцію, відсутність реформ, погіршення якості життя – все шукає своєї реалізації.

Ідеєю-фікс експертного співтовариства, як і українського сегмента фейсбук, є кабінет технократів, збори міністрів-професіоналів, позбавлених політичного впливу. Але й ця світла думка, сама по собі, навіть будучи втіленою – навряд чи спрацює.

І ось чому.

Перш за все, не варто забувати про те, що кабмін, як і вся вертикаль виконавчої влади – це не стільки формальні норми, а скоріше неформальні правила, які наповнюють букву закону сенсом.

В Україні, на жаль, цей зміст віддає пострадянським душком. Відповідно, щоб доповнити закони вчасною та корисною реалізацією – у першу чергу, потрібно міняти ці самі неформальні інститути: кумівство, зв'язок між патронами і клієнтами, негласний вплив бізнесу, кругову поруку тощо. Далі й самі можете продовжити.

І ось на перше місце цього осиного королівства приходить мураха – хороший, працьовитий, чесний професіонал, якому потрібно навчити ос жити по-мурашиному.

А жовто-смугастих чиновників – сотні. І це не тільки апарати міністерств, а й регіональні управлінці на низовому рівні, а там тисячі людей з десятками років стажу на держслужбі. І всім їм потрібно зламати звичний образ мислення, перевести їх із вигідного і комфортного шляху дрібної корупції – на провідні західні рейки відповідальності і прозорості.

Звучить, очевидно, фантастично.

До того ж, в ідеального міністра-технократа, крім реформ і наведення порядку в підзвітній сфері, буде щонайменше ще дві надцілі. Обидві пов'язані з інституціональною пам'яттю – грубо кажучи, тим, як бюрократична система сама себе відтворює, навчаючи "місцевих" правилам і звичкам нових людей.

Перше – це стерти стару пам'ять. Відформатувати чиновницький жорсткий диск, перевстановити їм операційну систему. Теоретично це вирішується "глибокою люстрацією" і переатестацію. Ну й, скороченням половини штату.

Друге завдання за складністю своєю ще менш реальніше за перше. Після "перезавантаження" всієї вертикалі, коли чиновник і в маленькому районному відомстві на Львівщині, і в харківській податковій не зможе блокувати реформи, однак буде достатньо компетентний, щоб їх впроваджувати – міністру-технократу доведеться будувати нову інституційну пам'ять.

Це потрібно для того, щоб вибудувана ним система роботи міністерства та підпорядкованих йому сфер не зламалася після приходу на його місце чергового популіста.

І тут ми повертаємося до важливості поділу політичних і управлінських посад в уряді. Так, теоретично ця ідея жива у сучасній українській владі. На практиці їй не вистачає втілення й успішного досвіду.

"Сферичний тандем у вакуумі" – міністр-політик і держсекретар-технократ – працюють таким чином:

Технократ займається управлінською стороною питань і організацією роботи вертикалі заради мети, яку закладає міністр-політик. Держсекретар курує розробку горезвісних реформ, тоді як їх пояснення широкій і не дуже громадськості, парламентське лобіювання – справа рук міністра-політика.

Такі собі Бетмен і його дворецький в корупційному Готемі.

Звичне поєднання в Україні в особі одного міністра двох "втілень" – і політика, і управлінця – призводить до спотворення масової свідомості. В очах суспільства винна в результаті всього одна людина, неважливо, мураха, жук або ж оса на чолі осиного королівства.

Українці звикли або, скоріше, за 25 років усе не відвикнуть ставити начальника на чільне місце. У світі вітчизняної бюрократії все інакше: начальники тимчасові, тоді як "дурні" – вічні. І сотні трутнів у вулику залишаються на місці, продовжуючи поглинати громадський мед.

Тому особливо важливою є публічність призначень і планів.

Ми звикли, що про склад майбутнього кабміну, як правило, дізнаємося на новинних сайтах за пару годин або днів до голосування, коли хтось "зливає" підготовлений в кулуарних боях список.

Ви коли-небудь бачили дебати кандидатів на пост міністра щодо пропонованої державної політики?

Презентації програм роботи в міністерства до призначення на посаду?

Адекватні обіцянки і конкурс кандидатів в залежності від професіоналізму, а не від лояльності політсилі?

Отож...

Отже, коротко, що країні потрібно для ефективної роботи уряду технократів.

Перше – потужна і всеосяжна реформа держслужби, аж до масштабних скорочень.

Друге – новий закон про Кабмін, який би розвів політичні та адміністративні посади.

Третє – відкритість дискусії про кандидатів на пост міністра і можливого держсекретаря. І як підсумок, скорочення контактів людини з державою і чиновником.

У поєднанні з активною просвітницькою роботою щодо прав громадянина, особливо в адміністративній сфері, це запустить перезавантаження виконавчої влади.

Просто розумниками-міністрами – на жаль, не обійтися.

Леся Шевченко, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)