Публичный бюджет - эффективный инструмент борьбы с коррупцией

608 просмотров
Вторник, 20 декабря 2016, 11:25
Никита Самбожук
Член Национального совета по вопросам антикоррупционной политики при Президенте Украины, член Международного комитета защиты прав человека

Наближається до свого логічного завершення бюджетна епопея 2016 року. Ще трохи – і ми побачимо фінансові апетити України на наступний рік у вигляді затвердженого документа.

Як і будь-який бюджет він, напевно, буде недосконалий, у ньому буде не стільки грошей, скільки хотілося б.

Проте не буває досконалих бюджетів. Це завжди компроміс між бажаннями і можливостями.

Але в цій статті будемо акцентувати увагу не на цифрах. Хотілося б поговорити про такий аспект, як прозорість та контрольованість публічних фінансів з боку суспільства і громадянина.

Публічний бюджет: що, як, навіщо?

За своєю суттю державний бюджет – це документ, що розподіляє блага, які заробили усі жителі України. Це наші спільні гроші.

Тому цілком природним є прагнення знати, хто, скільки і як їх витрачає. Одним словом, бажання контролювати наші спільні витрати – це таке ж фундаментальне право, як право голосу, свобода слова тощо.

Це питання набуває все більшої актуальності в контексті боротьби з корупцією. Ні для кого не секрет, що саме в сфері витрачання бюджетних коштів "живе" величезна кількість зловживань, корупційних дій. І дуже часто це відбувається саме через кулуарність.

Як зараз виглядає видаткова частина бюджету України?

Це таблиця, де просто вказано назву розпорядника коштів, зазначена сума, яку планується витратити, котра, у свою чергу, розбита на кілька (вісім) складових.

Цього достатньо, аби розуміти апетити конкретного відомства чи органу влади – але мало для того, щоб контролювати адекватність і прозорість витрачання коштів.

Для більшої прозорості бюджету, як мінімум в частині витрат, повинна бути можливість бачити більш деталізовано, під які проекти і статті розподілені кошти, що виділяються.

Я все-таки вірю, що в бюджетній сфері витрати – планують, тому таке розуміння обов'язково повинно бути присутнім.

Видаткова частина бюджету повинна перетворитися в інформаційну систему, розбиту на статті з оборотами, інформацією про контрагентів, ПІБ одержувачів коштів.

Кожне списання коштів з статті бюджету має супроводжуватися прикріпленим до нього договором (додатками, доповненнями тощо) про закупівлю, умовами та результатами тендерів, актами, рахунками. Відображення цих операцій має бути у вільному доступі для всіх громадян через інтернет.

Чому це важливо? Тільки розуміючи, на рівні конкретного договору або фінансової операції, як і на що були витрачені кошти, можна судити про чесність, адекватність та відкритість витрат. Зараз, дивлячись на бюджет, це зрозуміти неможливо. А, перефразовуючи відоме прислів'я, – "диявол криється саме в фінансових деталях".

Тому бюджетні витрати мають бути абсолютно прозорими.

Будь-який житель України, при бажанні, повинен мати можливість стати "ревізором" витрачання коштів держбюджету.

"Домовитися" з одним-двома ревізорами можна. Але якщо ревізорів буде кілька мільйонів, то приховати факти нецільового використання та корупції буде неможливо.

Публічні фінанси. Що зроблено?

Не можна сказати, що в цьому напрямку нічого не зроблено. За останні два роки Україна значною мірою просунулася в питанні створення публічного бюджету. Як мінімум, політична воля в цьому питанні є.

Так, в 2015 році був прийнятий закон "Про відкритість використання публічних коштів". У ньому прописані умови створення та роботи публічного бюджету. Вони, якщо порівнювати з ситуацією кількарічної давності, дуже прогресивні.

У законі прямо вказується на необхідність створення "Єдиного веб-порталу використання публічних коштів".

Цей портал вже навіть створений – spending.gov.ua. Щоправда, працює він поки що тільки в тестовому режимі. Інформація на ньому не дозволяє в повній мірі деталізувати витрати держави, державних та комунальних підприємств.

Зволікання з реальним стартом роботи публічного бюджету стали можливі через те, що сам закон містить ряд моментів, які дозволяють затягувати його втілення у життя. Особливо це стосується частини відповідальності за порушення, де максимально можливе покарання – штраф розміром у 850 гривень.

Для стимулювання більш оперативної реалізації проекту публічного бюджету, необхідно внести зміни до закону. Наприклад, заборонити списання бюджетних коштів з рахунків без відображення цих операцій на "Єдиному веб-порталі використання публічних коштів".

Думаю, більш ефективного інструменту наповнити портал інформацією придумати не можна.

Природно, що неможливо реалізувати ідею публічного бюджету абсолютно у всіх сферах суспільних фінансів. Особливо це стосується галузі національної безпеки й оборони.

Але там, де це можливо – це повинно бути застосовано в повній мірі.

Хіба ми не в праві знати, скільки заробляє директор (та й будь-який співробітник) казенного заводу, комунального підприємства, суду тощо? За якою ціною було закуплено сировину або послугу, чи були там дотримані тендерні процедури?

Маємо повне право. Тому що ми – громадяни цієї держави, і це наше спільне майно та фінанси!

Проекти, які відкривають доступ до публічних фінансів, повинні бути максимально реалізовані.

Тільки включаючи "світло публічності", ми створюємо умови для ефективної боротьби з корупцією.

Нікіта Самбожук, член Національної ради з питань антикорупційної політики при президенті України, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)