Игорь Князев: Комплексным решением должна стать термомодернизация зданий вместе с установкой индивидуального теплового пункта

10 2056 просмотров 565
Понедельник, 12 июня 2017, 14:40

З початком опалювального сезону всі міста взялися активніше турбуватися про забезпечення надійного опалення житлових масивів. Ряд міст України, таких як Черкаси, Луцьк, Львів, Тернопіль, Житомир та Івано-Франківськ, ще раніше долучились до програм кредитування Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР). Про те, як банк активно кредитує заходи з тепломодернізації житлових будинків та об’єктів соціальної сфери, а також бере участь в реформуванні всього сектору теплопостачання, розповів експерт департаменту муніципального фінансування ЄБРР Ігор Князєв.

Експерт департаменту муніципального фінансування ЄБРР Ігор Князєв
Експерт департаменту муніципального фінансування ЄБРР Ігор Князєв

Які програми ЄБРР для муніципалітетів у сфері енергопостачання вже реалізовані? Які переваги несуть такі проекти безпосередньо для міста і його жителів?

21c
3dd0

Стратегія банку наступна: енергоефективність від проекту і економія, яка буде досягнута,  має перекривати витрати на обслуговування кредиту. Наприклад, певне підприємство, що взяло кредит у ЄБРР, щороку фактично буде економити газ і електроенергію та інші ресурси на суму, яка буде перевищувати платежі по тілу кредиту та відсоткам. Це вкрай важливо для компаній та жителів, оскільки є позитивний вплив на тариф – його розмір не повинен збільшуватися. Ми перевіряємо всі проекти з цієї точки зору і якщо десь є заходи, які не дають такого високого ступеня ефективності, але вони потрібні з технічної точки зору, ми залучаємо пільгове кредитне фінансування і гранти з боку міжнародних фондів. В усіх вище перерахованих проектах та містах у нас є задіяними грантові кошти, наприклад, у проекті в Івано-Франківську ми використали грант від Шведського агентства міжнародної співпраці з розвитку (SIDA). Гранти, в основному, використовуються на реалізацію заходів пов'язаних з управлінням і використанням тепла в будинках. В першу чергу – це установка індивідуальних теплових пунктів (ІТП). Частково гранти використовуються для реалізації проектів, що пов'язані з переходом на альтернативні джерела при виробництві тепла.

Кожен з наших проектів передбачає три напрями: підвищення ефективності виробництва тепла, зменшення втрат при транспортуванні тепла по теплотрасам, за допомогою використання попередньо ізольованих труб, і забезпечення спрямування споживання тепла за рахунок встановлення ІТП.

Які програми у сфері енергопостачання необхідно реалізувати найближчим часом? Які норми законодавства допомагають або заважають впровадженню таких проектів?

Є цілий ряд законодавчих моментів, які суттєво і негативно впливають на існуючу ситуацію. Якщо ми подивимося на сектор централізованого теплопостачання як лікар, то ми побачимо, що у нашого "пацієнта" зараз серйозна криза. А виникла вона, тому що тривалий час тарифи на тепло були нижче рівня собівартості. Тоді, держава повинна була платити відповідну компенсацію у вигляді субвенцій на адресу теплопостачальним компаніям (теплокомуненерго). Ці субвенції надходили, але не повністю, часто із затримками, відповідно накопичувалася заборгованість теплокомуненерго перед "Нафтогазом України" і його дочірніми підприємствами. "Нафтогаз", як будь-яка інша організація, почав нараховувати пеню і штрафні санкції. Ця пеня і штрафи не могли бути закладені у тариф теплокомуненерго (тобто не могли бути відшкодовані компанії), що продовжувало погіршувати ситуацію.

Таким чином заборгованість перед "Нафтогазом" продовжувала рости і станом на початок 2016 року виникла ситуація, коли борги перед "Нафтогазом" і його дочірніми підприємствами в два рази перевищували борги всіх споживачів тепла перед теплокомуненерго. Цю ситуацію потрібно було якимось чином вирішувати, адже вийшов так званий "сніжний ком", який на якомусь етапі перетворився в лавину. Це сталося тоді, коли був введений спеціальний алгоритм розподілу платежів (до 90%), які надходили в теплокомуненерго, згідно постанови Кабінету міністрів № 217. За цим алгоритмом кошти автоматом перераховувалися "Нафтогазу". Останній також був змушений подати до суду для  стягнення старих заборгованостей, в результаті чого рахунки понад 100 із 170 компаній були заблоковані. Крім того ми всі знаємо, що в значній мірі зросли частки субсидій, а всі субсидії йдуть взаємозаліком через "Нафтогаз". У теплопостачальних компаній залишалися якісь крихти (якщо рахунки не були заблоковані), тоді вони могли бути використаними на заробітну плату, на термінові ремонти та ін. Але в реальності цих грошей часто не вистачало.

Для того, щоб вийти з цього замкненого кола, була створена спеціальна робоча група, на рівні віце-прем'єр-міністра Геннадія Зубко. Денис Гайовий Марк  Магалецький, я, і ще ряд співробітників банку увійшли в цю групу. В рамках цієї робочої групи розробили ряд змін до законодавчих актів, зокрема це закон про реструктуризацію заборгованості теплокомуненерго, що дозволить вирішити три речі: реструктурувати старі борги, за допомогою муніципальної підтримки терміном на 5 років; забезпечити списання пені і штрафних санкцій; і врешті-решт – забезпечити виплату заборгованості, яка існує на сьогоднішній момент з боку держави по відношенню до теплокомуненерго. Ці заходи повинні певною мірою стабілізувати фінансовий стан сектору теплопостачання, який на сьогодні вкрай важкий. Без ви45