Основана Георгием Гонгадзе в 2000 году

Немецкая школа - до равных шансов еще далеко

Маттиас фон Гельфельд, Наталия Недилько _ Вторник, 13 марта 2012, 17:39
Версия для печати Комментарии 1

Діти з бідніших родин мають менше шансів здобути вищу освіту. Навчальні успіхи у Німеччині прямо залежать від соціального походження, свідчить нове дослідження.

Діти лікарів, учителів або науковців мають непогані шанси здобути вищу освіту і зробити кар'єру. Інакше виглядають перспективи для дітей з так званих "віддалених від освіти" прошарків, де уроки музики або відвідини музею є рідкісним явищем. У Баварії або в землях Баден-Вюрттемберг, Нижня Саксонія чи Шлезвіґ-Ґольдштайн шанси одержати атестат зрілості у дітей освічених батьків вшестеро разів вищі, ніж у дітей з нижчих соціальних прошарків. У Берліні та Гамбурзі, приміром, цей показник перебуває на рівні 2,5. Про це свідчать результати дослідження, проведеного Фондом Бертельсманна та Інститутом дослідження шкільного розвитку у Дортмунді.

Такого ж висновку раніше вже дійшов науковець Вольфф-Дітріх Веблер з університету у Бергені. На його думку, насправді йдеться не про різні здібності, а про те, що у Німеччині освіта залежить від соціального походження. Так, наприклад, діти освічених батьків знаходять у школі багато того, що знали ще вдома. Діти з інших культурно-соціальних прошарків віднаходять у школі значно менше відомого і цінного у школі", - сказав Веблер в інтерв'ю DW.

Критерії

Актуальне дослідження керувалося чотирма критеріями, оцінюючи німецькі школи: зусилля з інтеграції, проникність, розвиток компетентності, видачу атестатів про освіту.

Інтеграційні зусилля перевіряли, з'ясовуючи як шкільна система долучає до уроку дітей, яких досі відокремлювали через інвалідність. Спільне навчання дітей з будь-якою інвалідністю разом зі "звичайними" дітьми поліпшує шанси одержати кращий атестат. У цьому напрямку кращі результати продемонстрували школи західної Німеччини.

Головний критерій оцінювання німецької шкільної освіти - проникність. Чи просто перейти зі школи нижчого рівня до школи вищого ступеня. І навпаки - як швидко дітей відсортовують до школи нижчого рівня, якщо їхні досягнення не виправдовують очікувань. Ці відмінності яскраво ілюструє досвід землі Північний Рейн-Вестфалія. Тут на одного школяра, якому вдається "перестрибнути" зі школи нижчого рівня до вищого (гімназії), припадає більше восьми дітей, яким довелося через проблеми з успішністю перейти до школи нижчого рівня. Для порівняння: на загальнонімецькому рівні на одного школяра, котрий переходить до престижнішої школи припадає четверо, з якими стається навпаки. Тобто загалом краща проникність спостерігається на шляху вниз, а не вгору, констатують експерти.

Регіональні відмінності

Регіональні відмінності дуже помітні в читацькій компетентності. Так, наприклад, бременським школярам із соціально менш успішного середовища значно важче прочитати і зрозуміти складний текст, ніж їхнім ровесникам у Бранденбурзі.

Так само є регіональні відмінності й у ситуації із завершенням навчання. Тоді як у землі Північний Рейн-Вестфалія 54% юнаків і дівчат одержують атестат зрілості, що відкриває їм шлях до вищих навчальних закладів, середньостатистичний показник по всій Німеччині становить лише 46%. З шістдесяти тисяч підлітків, які щороку залишають школу без атестата про середню освіту, більше жителів східно-німецьких земель. На думку Вольффа-Дітріха Веблера відповідальність за це лежить і на школах. "Якщо школі не вдається мотивувати дітей, тоді її уроки даремні".

Загалом автори дослідження доходять висновку, що рівних шансів у німецьких школах не існує. Соціальне походження батьків та їхні прибутки є більш вирішальним фактором для освітнього успіху дітей, ніж їхні реальні результати у школі.

Автор: Маттіас фон Гельфельд/Наталя Неділько

Редактор: Євген Тейзе

Если вы заметили ошибку, выделите ее мышкой и нажмите Ctrl+Enter.
IP: 91.197.17.---
Alex Vlasenko _ 13.03.2012 19:04
"Соціальне походження батьків та їхні прибутки є більш вирішальним фактором для освітнього успіху дітей, ніж їхні реальні результати у школі."
Автор нелогічно поєднав два підмета у головному реченні "Соціальне походження батьків та їхні прибутки...", внаслідок чого після присудку виникає нібито висновок, який я і заперечую.
Ось логічне речення (на мою думку): "Соціальне походження батьків є більш вирішальним фактором для освітнього успіху дітей." Не дивина, що нижчі соціальні группи часто-густо не приділяють належної уваги своїм дітям і дуже схильні причину неуспіху своїх дітей шукати насамперед назовні - школа винна, держава винна, робота моя погана винна - також зовнішня причина.
Якщо батьки вважають, що їхніх дітей повинна навчити школа, а вони свою місію виконали, народивши своїх дітей, і надалі свою місію виконують, годуючи та вдягаючи своїх дітей, то можу тільки сказати наступне: И кто ж им после этого доктор?

АВТОРИЗАЦИЯ