ПАСЕ призывает искоренить "темники" и отложить политреформу
Среда, 23 июня 2004, 12:56
"Місце України – в Європі та ... європейських інституціях"
У вівторок було схвалено та оприлюднено заяву Моніторингового комітету Парламентської асамблеї Ради Європи щодо підготовки до президентських виборів в Україні. Заява була затверджена на засіданні Комітету одноголосно, у тому числі членами української делегації.
Одночасно було прийнято рішення "розсекретити" звіт співдоповідачок комітету Ханне Северінсен та Ренати Вольвенд, який вони підготували за результатами свого останнього візиту в Україну наприкінці травня.
Одним з основних пунктів Заяви є те, що конституційна реформа повинна зачекати до закінчення виборів, що є достатньо актуальним напередодні можливої чергової спроби голосування за конституційні поправки в українському парламенті.
Пропонуємо ознайомитись з повним текстом заяви та висновками звіту (загальний обсяг звіту 24 сторінки).
Заява Моніторингового комітету Парламентської асамблеї Ради Європи
щодо підготовки до президентських виборів в Україні
Схвалено на засіданні Моніторингового Комітету ПАРЄ 22.06.2004
Вибори 31 жовтня є можливістю для України забезпечити повне дотримання принципів плюралістичної демократії, прав людини та верховенства права. Чесні демократичні вибори можуть кардинально змінити існуючу політичну тенденцію в країні та дати їй шанс приєднатися тісніше до родини європейських демократій.
Проте, інформація про існуючу передвиборчу ситуацію від співдоповідачів комітету, які нещодавно повернулись з України, є підставою для серйозного занепокоєння. Слід нагадати, що в січні цього року Парламентська асамблея Ради Європи попросила українську владу утриматись від неконституційних актів і дій та провести вільні й справедливі президентські вибори в жовтні.
В іншому разі буде розглянуте питання про зупинення повноважень української делегації і, можливо, поставлення під запитання статусу країни як члена Ради Європи.
Комітет переконаний, що конституційна реформа, яка триває і яка в принципі є вкрай потрібною, повинна зачекати закінчення президентських виборів для того, щоб потім бути проведеною у демократичний та прозорий спосіб, у чіткій відповідності з чинною Конституцією та з урахуванням рекомендацій Венеціанської Комісії.
У цьому відношенні, Моніторинговий Комітет вітатиме висновок Венеціанської Комісії стосовно того чи узгоджується процес внесення змін до Конституції України з резолюціями Парламентської асамблеї №1346(2003) та №1364(2004).
Комітет закликає українську владу провести виборчий процес з абсолютною неупередженістю та дотриманням стандартів Ради Європи, дозволити всім кандидатам змагатись на чесній та справедливій основі.
На фоні утисків журналістів та кричущих порушень виборчих стандартів, що мали місце під час останніх місцевих виборів в Мукачевому, а також відсутності належної офіційної реакції на ці події, Комітет закликає провести переконливе розслідування та там, де це обґрунтовано, застосувати санкції. Органи влади також повинні не допускати будь-які подібні порушення в майбутньому.
Нещодавно схвалений Закон про внесення змін стосовно захисту державної таємниці (№1703-IV), суперечливі положення в новому Цивільному кодексі та адміністративна практика, які обмежують свободу інформації та становлять собою цензуру, повинні бути терміново скасовані.
Слід прискорити перетворення державного телебачення на по-справжньому незалежного суспільного мовника. Організація телевізійних дебатів між кандидатами на пост Президента в прямому ефірі на державних та приватних телеканалах допоможе зробити виборчий процес чесним та об’єктивним.
Органи влади України повинні роз’яснити та покращити статус місцевих спостерігачів і представників кандидатів на всіх стадіях виборчого процесу, а також сприяти великомасштабному розгорненню роботи міжнародних спостерігачів.
Необхідно поновити списки виборців, а українцям, які проживають за кордоном (майже 15% від загального населення), слід надати можливість проголосувати. Склад виборчих комісій усіх рівнів повинен відображати справедливий баланс між політичними партіями.
Моніторинговий комітет повторює свій заклик, зроблений у січні цього року, щодо термінового призначення спеціального представника Генерального Секретаря Ради Європи для надання допомоги українській владі в підготовці до виборів. Комітет шкодує за тим, що цього призначення не було досі зроблено.
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ВИКОНАННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ ТА ЗОБОВ’ЯЗАНЬ КРАЇНАМИ-ЧЛЕНАМИ РАДИ ЄВРОПИ (МОНІТОРИНГОВИЙ КОМІТЕТ)
НА ВИКОНАННЯ РЕЗОЛЮЦІЇ ПАРЄ №1364 (2004) ЩОДО ПОЛІТИЧНОЇ КРИЗИ В УКРАЇНІ
Співдоповідачі: Пані Ханне Северінсен, Данія, Група Лібералів, Демократів та Реформаторів; Пані Ренате Вольвенд, Ліхтенштейн, Група Європейської Народної Партії
Інформаційне повідомлення за результатами візиту співдоповідачок до України (27 травня – 3 червня 2004 року)
...
4. ВИСНОВКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
100. За два тижні до офіційного початку виборчої кампанії з виборів Президента 31 жовтня 2004 року Україна знаходиться на роздоріжжі. Ці вибори є надзвичайним тестом для країни, яка може повернутись на шлях повного дотримання принципів демократії, прав людини та верховенства права. Чесні демократичні вибори можуть змінити існуючу політичну тенденцію в країні та дати їй шанс приєднатися тісніше до родини європейських демократій.
101. Проте, передвиборче середовище в останні місяці не було сприятливим, характеризувалось істотним відходом від демократичних принципів та стандартів і обумовлює зростаюче занепокоєння міжнародної спільноти. У цьому відношенні, співдоповідачі нагадують про нещодавню Резолюцію ПАРЄ №1364 (2004), у якій містився заклик до органів влади України утриматись від неконституційних актів та провести вільні й справедливі президентські вибори в жовтні. В іншому разі буде розглянуте питання про зупинення повноважень української делегації і, можливо, поставлено під запитання статус країни як члена Ради Європи.
102. У світлі вищезазначеного, співдоповідачі підкреслюють, що:
i. обраний час для конституційних змін, які наберуть чинності напередодні президентських виборів, є недоречним та небезпечним. Усі існуючі дискусії мотивуються передвиборчою боротьбою за владу і тому можуть бути упередженими. Більше того, конституційна реформа може заслуговувати на довіру лише за умови чіткого та безумовного дотримання положень Конституції України. Моніторинговий Комітет повинен запитати висновок Венеціанської Комісії стосовно того чи узгоджувався процес внесення змін до Конституції України з резолюціями Парламентської Асамблеї №1346 (2003) та №1364 (2004);
ii. органи української влади всіх рівнів, у тому числі виконавча, законодавча та судова гілки, повинні забезпечити свою неупередженість та невтручання, що є гарантією того, що у виборчому процесі всі кандидати зможуть змагатись на чесній та об’єктивній основі на всіх його стадіях;
iii. вільний та безперешкодний доступ до засобів масової інформації для всіх кандидатів, вільний доступ всіх виборців до будь-якої інформації, пов’язаної з виборами, а також безперешкодний доступ представників ЗМІ до всіх стадій виборів є необхідною умовою проведення чесних та прозорих виборів;
iv. принцип пропорційності повинен бути суворо дотриманий Центральною виборчою комісією, щоб забезпечити багатопартійне представництво у виборчих комісіях всіх рівнів та у всіх регіонах, особливо в складі територіальних виборчих комісій та в областях, які традиційно значною мірою схиляються на бік тієї чи іншої політичної партії чи групи;
v. органи української влади повинні рішуче карати в судовому порядку будь-яку особу, організацію чи державний орган, відповідальних за порушення виборчих законів або підзаконних актів, у тому числі застосовувати відповідні адміністративні або кримінальні санкції. З цією метою, співдоповідачі закликають Президента України забезпечити, щоб всі випадки насилля і утисків проти журналістів та інших представників ЗМІ, а також порушення, що мали місце під час Мукачівських мерських виборів, були розслідувані належним чином та у відповідності з чинним законодавством. Усі особи, винні у зазначених порушеннях, а також ті, хто організовував (замовляв) такі порушення, повинні бути притягнені до відповідальності без подальшої затримки.
103. Співдоповідачі вітають рішення ввести мораторій на податкові перевірки засобів масової інформації, але одночасно закликають поширити цей мораторій шляхом прийняття відповідних підзаконних актів на всі контролюючі органи (міліцію, пожежну та санітарно-епідеміологічну служби тощо) та стосовно всіх кандидатів, їхніх політичних партій та офіційних груп підтримки, недержавних організації та засобів масової інформації до кінця виборчого періоду. Це також повинно стосуватись припинення дії ліцензій та позовів про захист честі й гідності проти ЗМІ.
104. Комітет також закликає українську владу спільно з Центральною виборчою комісією істотно покращити організаційний рівень майбутніх президентських виборів шляхом:
i. термінового внесення змін до закону про вибори Президента та встановлення чітких правил за допомогою офіційних роз’яснень стосовно статусу, акредитації, ролі та прав місцевих спостерігачів, представників кандидатів, недержавних організацій та ЗМІ у виборчому процесі, у тому числі щодо безперешкодного доступу на публічні виборчі заходи, до кандидатів, до ЗМІ, під час підрахунку голосів та розгляду виборчих скарг;
ii. термінового внесення змін до законодавства для встановлення кінцевого терміну для дискваліфікації кандидатів – не пізніше ніж за три робочі дні до дня голосування;
iii. прозорого процесу оскарження через виборчі комісії та судову систему, що повинні вчасно та ефективно реагувати;
iv. своєчасного поновлення списків виборців та створення єдиної системи реєстрації виборців разом з єдиною електронною системою передачі результатів голосування від територіальних виборчих комісій до Центральної виборчої комісії;
v. сприяння волевиявленню значної спільноти українських громадян, які проживають за кордоном (майже 15%);
vi. покращення компетентності та підготовленості членів виборчих комісій в усіх регіонах України за допомогою уніфікованої та повномасштабної тренувальної програми, координованої ЦВК, із залученням міжнародних організацій, експертів та кваліфікованих місцевих недержавних організацій.
105. Стосовно засобів масової інформації – нещодавно ухвалений Закон про внесення змін стосовно захисту державної таємниці та суперечливі положення в новому Цивільному кодексі, які порушують принципи свободи інформації та становлять собою цензуру, повинні бути терміново скасовані.
106. Співдоповідачі також нагадують, що цензура заборонена законом в Україні і тому закликають адміністрацію президента України вжити негайних заходів для викорінення системи так званих "темників", утримуватись від цієї незаконної практики та замінити її прозорою стратегією відносин з громадськістю.
107. Для усунення окремих суперечностей в новому законі "Про вибори Президента України" співдоповідачі заохочують Центральну виборчу комісію видати своє роз’яснення щодо участі ЗМІ у виборчій кампанії і, зокрема, чітко визначити процедуру проведення дебатів між кандидатами на державному телебаченні, оскільки останні є вкрай важливими для інформування населення та прозорості виборів. Крім того, співдоповідачі закликають органи влади перетворити державне телебачення на по-справжньому незалежного суспільного мовника та пришвидшити ратифікацію Європейської Конвенції з транскордонного телебачення, що гарантує вільний обіг телевізійних послуг в Європі.
108. З посиланням на Резолюцію №1364 (2004), співдоповідачі знову наголошують на необхідності термінового призначення, ще з самого початку виборчої кампанії, спеціального представника Генерального секретаря Ради Європи для обміну інформацією між органами Ради Європи та українською владою, а також для надання консультацій Раді Європи з цих питань. Вони шкодують за тим, що такий представник не був призначений до сих пір.
109. Співдоповідачі переконані, що за допомогою спостереження та передвиборчої діяльності Парламентська асамблея може зіграти важливу роль у допомозі Україні в досягненні справжніх демократичних стандартів виборів. З цією метою, вони наполегливо радять Бюро ПАРЄ включити до порядку денного наступної частини чергової сесії Парламентської Асамблеї обговорення вражень від передвиборчої місії та наступного візиту співдоповідачів.
110. У кінці, співдоповідачі хочуть підкреслити, що Український народ заслуговує на можливість подолати тривалий перехідний період і спадок минулого та консолідуватись зі спільними європейськими цінностями демократії, прав людини і верховенства права. Незважаючи на сучасні політичні виклики, співдоповідачі твердо переконані, що місце України – в Європі та, як повноправного члена, у різноманітних європейських інституціях.
У вівторок було схвалено та оприлюднено заяву Моніторингового комітету Парламентської асамблеї Ради Європи щодо підготовки до президентських виборів в Україні. Заява була затверджена на засіданні Комітету одноголосно, у тому числі членами української делегації.
Одночасно було прийнято рішення "розсекретити" звіт співдоповідачок комітету Ханне Северінсен та Ренати Вольвенд, який вони підготували за результатами свого останнього візиту в Україну наприкінці травня.
Одним з основних пунктів Заяви є те, що конституційна реформа повинна зачекати до закінчення виборів, що є достатньо актуальним напередодні можливої чергової спроби голосування за конституційні поправки в українському парламенті.
Пропонуємо ознайомитись з повним текстом заяви та висновками звіту (загальний обсяг звіту 24 сторінки).
Заява Моніторингового комітету Парламентської асамблеї Ради Європи
щодо підготовки до президентських виборів в Україні
Схвалено на засіданні Моніторингового Комітету ПАРЄ 22.06.2004
Вибори 31 жовтня є можливістю для України забезпечити повне дотримання принципів плюралістичної демократії, прав людини та верховенства права. Чесні демократичні вибори можуть кардинально змінити існуючу політичну тенденцію в країні та дати їй шанс приєднатися тісніше до родини європейських демократій.
Проте, інформація про існуючу передвиборчу ситуацію від співдоповідачів комітету, які нещодавно повернулись з України, є підставою для серйозного занепокоєння. Слід нагадати, що в січні цього року Парламентська асамблея Ради Європи попросила українську владу утриматись від неконституційних актів і дій та провести вільні й справедливі президентські вибори в жовтні.
В іншому разі буде розглянуте питання про зупинення повноважень української делегації і, можливо, поставлення під запитання статусу країни як члена Ради Європи.
Комітет переконаний, що конституційна реформа, яка триває і яка в принципі є вкрай потрібною, повинна зачекати закінчення президентських виборів для того, щоб потім бути проведеною у демократичний та прозорий спосіб, у чіткій відповідності з чинною Конституцією та з урахуванням рекомендацій Венеціанської Комісії.
У цьому відношенні, Моніторинговий Комітет вітатиме висновок Венеціанської Комісії стосовно того чи узгоджується процес внесення змін до Конституції України з резолюціями Парламентської асамблеї №1346(2003) та №1364(2004).
Комітет закликає українську владу провести виборчий процес з абсолютною неупередженістю та дотриманням стандартів Ради Європи, дозволити всім кандидатам змагатись на чесній та справедливій основі.
На фоні утисків журналістів та кричущих порушень виборчих стандартів, що мали місце під час останніх місцевих виборів в Мукачевому, а також відсутності належної офіційної реакції на ці події, Комітет закликає провести переконливе розслідування та там, де це обґрунтовано, застосувати санкції. Органи влади також повинні не допускати будь-які подібні порушення в майбутньому.
Нещодавно схвалений Закон про внесення змін стосовно захисту державної таємниці (№1703-IV), суперечливі положення в новому Цивільному кодексі та адміністративна практика, які обмежують свободу інформації та становлять собою цензуру, повинні бути терміново скасовані.
Слід прискорити перетворення державного телебачення на по-справжньому незалежного суспільного мовника. Організація телевізійних дебатів між кандидатами на пост Президента в прямому ефірі на державних та приватних телеканалах допоможе зробити виборчий процес чесним та об’єктивним.
Органи влади України повинні роз’яснити та покращити статус місцевих спостерігачів і представників кандидатів на всіх стадіях виборчого процесу, а також сприяти великомасштабному розгорненню роботи міжнародних спостерігачів.
Необхідно поновити списки виборців, а українцям, які проживають за кордоном (майже 15% від загального населення), слід надати можливість проголосувати. Склад виборчих комісій усіх рівнів повинен відображати справедливий баланс між політичними партіями.
Моніторинговий комітет повторює свій заклик, зроблений у січні цього року, щодо термінового призначення спеціального представника Генерального Секретаря Ради Європи для надання допомоги українській владі в підготовці до виборів. Комітет шкодує за тим, що цього призначення не було досі зроблено.
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ВИКОНАННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ ТА ЗОБОВ’ЯЗАНЬ КРАЇНАМИ-ЧЛЕНАМИ РАДИ ЄВРОПИ (МОНІТОРИНГОВИЙ КОМІТЕТ)
НА ВИКОНАННЯ РЕЗОЛЮЦІЇ ПАРЄ №1364 (2004) ЩОДО ПОЛІТИЧНОЇ КРИЗИ В УКРАЇНІ
Співдоповідачі: Пані Ханне Северінсен, Данія, Група Лібералів, Демократів та Реформаторів; Пані Ренате Вольвенд, Ліхтенштейн, Група Європейської Народної Партії
Інформаційне повідомлення за результатами візиту співдоповідачок до України (27 травня – 3 червня 2004 року)
...
4. ВИСНОВКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
100. За два тижні до офіційного початку виборчої кампанії з виборів Президента 31 жовтня 2004 року Україна знаходиться на роздоріжжі. Ці вибори є надзвичайним тестом для країни, яка може повернутись на шлях повного дотримання принципів демократії, прав людини та верховенства права. Чесні демократичні вибори можуть змінити існуючу політичну тенденцію в країні та дати їй шанс приєднатися тісніше до родини європейських демократій.
101. Проте, передвиборче середовище в останні місяці не було сприятливим, характеризувалось істотним відходом від демократичних принципів та стандартів і обумовлює зростаюче занепокоєння міжнародної спільноти. У цьому відношенні, співдоповідачі нагадують про нещодавню Резолюцію ПАРЄ №1364 (2004), у якій містився заклик до органів влади України утриматись від неконституційних актів та провести вільні й справедливі президентські вибори в жовтні. В іншому разі буде розглянуте питання про зупинення повноважень української делегації і, можливо, поставлено під запитання статус країни як члена Ради Європи.
102. У світлі вищезазначеного, співдоповідачі підкреслюють, що:
i. обраний час для конституційних змін, які наберуть чинності напередодні президентських виборів, є недоречним та небезпечним. Усі існуючі дискусії мотивуються передвиборчою боротьбою за владу і тому можуть бути упередженими. Більше того, конституційна реформа може заслуговувати на довіру лише за умови чіткого та безумовного дотримання положень Конституції України. Моніторинговий Комітет повинен запитати висновок Венеціанської Комісії стосовно того чи узгоджувався процес внесення змін до Конституції України з резолюціями Парламентської Асамблеї №1346 (2003) та №1364 (2004);
ii. органи української влади всіх рівнів, у тому числі виконавча, законодавча та судова гілки, повинні забезпечити свою неупередженість та невтручання, що є гарантією того, що у виборчому процесі всі кандидати зможуть змагатись на чесній та об’єктивній основі на всіх його стадіях;
iii. вільний та безперешкодний доступ до засобів масової інформації для всіх кандидатів, вільний доступ всіх виборців до будь-якої інформації, пов’язаної з виборами, а також безперешкодний доступ представників ЗМІ до всіх стадій виборів є необхідною умовою проведення чесних та прозорих виборів;
iv. принцип пропорційності повинен бути суворо дотриманий Центральною виборчою комісією, щоб забезпечити багатопартійне представництво у виборчих комісіях всіх рівнів та у всіх регіонах, особливо в складі територіальних виборчих комісій та в областях, які традиційно значною мірою схиляються на бік тієї чи іншої політичної партії чи групи;
v. органи української влади повинні рішуче карати в судовому порядку будь-яку особу, організацію чи державний орган, відповідальних за порушення виборчих законів або підзаконних актів, у тому числі застосовувати відповідні адміністративні або кримінальні санкції. З цією метою, співдоповідачі закликають Президента України забезпечити, щоб всі випадки насилля і утисків проти журналістів та інших представників ЗМІ, а також порушення, що мали місце під час Мукачівських мерських виборів, були розслідувані належним чином та у відповідності з чинним законодавством. Усі особи, винні у зазначених порушеннях, а також ті, хто організовував (замовляв) такі порушення, повинні бути притягнені до відповідальності без подальшої затримки.
103. Співдоповідачі вітають рішення ввести мораторій на податкові перевірки засобів масової інформації, але одночасно закликають поширити цей мораторій шляхом прийняття відповідних підзаконних актів на всі контролюючі органи (міліцію, пожежну та санітарно-епідеміологічну служби тощо) та стосовно всіх кандидатів, їхніх політичних партій та офіційних груп підтримки, недержавних організації та засобів масової інформації до кінця виборчого періоду. Це також повинно стосуватись припинення дії ліцензій та позовів про захист честі й гідності проти ЗМІ.
104. Комітет також закликає українську владу спільно з Центральною виборчою комісією істотно покращити організаційний рівень майбутніх президентських виборів шляхом:
i. термінового внесення змін до закону про вибори Президента та встановлення чітких правил за допомогою офіційних роз’яснень стосовно статусу, акредитації, ролі та прав місцевих спостерігачів, представників кандидатів, недержавних організацій та ЗМІ у виборчому процесі, у тому числі щодо безперешкодного доступу на публічні виборчі заходи, до кандидатів, до ЗМІ, під час підрахунку голосів та розгляду виборчих скарг;
ii. термінового внесення змін до законодавства для встановлення кінцевого терміну для дискваліфікації кандидатів – не пізніше ніж за три робочі дні до дня голосування;
iii. прозорого процесу оскарження через виборчі комісії та судову систему, що повинні вчасно та ефективно реагувати;
iv. своєчасного поновлення списків виборців та створення єдиної системи реєстрації виборців разом з єдиною електронною системою передачі результатів голосування від територіальних виборчих комісій до Центральної виборчої комісії;
v. сприяння волевиявленню значної спільноти українських громадян, які проживають за кордоном (майже 15%);
vi. покращення компетентності та підготовленості членів виборчих комісій в усіх регіонах України за допомогою уніфікованої та повномасштабної тренувальної програми, координованої ЦВК, із залученням міжнародних організацій, експертів та кваліфікованих місцевих недержавних організацій.
105. Стосовно засобів масової інформації – нещодавно ухвалений Закон про внесення змін стосовно захисту державної таємниці та суперечливі положення в новому Цивільному кодексі, які порушують принципи свободи інформації та становлять собою цензуру, повинні бути терміново скасовані.
106. Співдоповідачі також нагадують, що цензура заборонена законом в Україні і тому закликають адміністрацію президента України вжити негайних заходів для викорінення системи так званих "темників", утримуватись від цієї незаконної практики та замінити її прозорою стратегією відносин з громадськістю.
107. Для усунення окремих суперечностей в новому законі "Про вибори Президента України" співдоповідачі заохочують Центральну виборчу комісію видати своє роз’яснення щодо участі ЗМІ у виборчій кампанії і, зокрема, чітко визначити процедуру проведення дебатів між кандидатами на державному телебаченні, оскільки останні є вкрай важливими для інформування населення та прозорості виборів. Крім того, співдоповідачі закликають органи влади перетворити державне телебачення на по-справжньому незалежного суспільного мовника та пришвидшити ратифікацію Європейської Конвенції з транскордонного телебачення, що гарантує вільний обіг телевізійних послуг в Європі.
108. З посиланням на Резолюцію №1364 (2004), співдоповідачі знову наголошують на необхідності термінового призначення, ще з самого початку виборчої кампанії, спеціального представника Генерального секретаря Ради Європи для обміну інформацією між органами Ради Європи та українською владою, а також для надання консультацій Раді Європи з цих питань. Вони шкодують за тим, що такий представник не був призначений до сих пір.
109. Співдоповідачі переконані, що за допомогою спостереження та передвиборчої діяльності Парламентська асамблея може зіграти важливу роль у допомозі Україні в досягненні справжніх демократичних стандартів виборів. З цією метою, вони наполегливо радять Бюро ПАРЄ включити до порядку денного наступної частини чергової сесії Парламентської Асамблеї обговорення вражень від передвиборчої місії та наступного візиту співдоповідачів.
110. У кінці, співдоповідачі хочуть підкреслити, що Український народ заслуговує на можливість подолати тривалий перехідний період і спадок минулого та консолідуватись зі спільними європейськими цінностями демократії, прав людини і верховенства права. Незважаючи на сучасні політичні виклики, співдоповідачі твердо переконані, що місце України – в Європі та, як повноправного члена, у різноманітних європейських інституціях.