На чиїй совісті 7 тисяч аварій?

Середа, 17 серпня 2005, 16:49

Здається, темою збільшення ДТП починають відверто спекулювати. Спочатку Генпрокурор Святослав Піскун взявся захищати рішення Ющенка щодо ДАІ, зваливши вину на підлеглих міністра транспорту Євгена Червоненка. Він стверджував, що причиною аварій часто є стан доріг.

Червоненко теж вирішив не давати себе образити, і відповів на звинувачення Піскуна аж двічі – одного разу від імені Державної служби автомобільних доріг, а у п’ятницю й від імені Мінтрансу, в чиєму підпорядкуванні ця служба знаходиться.

Причому в останній заяві міністр не тільки виправдовував своїх підлеглих, але й встиг поскаржитися на Тимошенко, яка в новому бюджеті мало виділила на утримання доріг.

В прес-релізі Мінтрансу наводяться слова голови Укравтодору Вадима Гуржоса: "У Держбюджеті на цей рік на утримання мережі доріг загального користування передбачено лише 32% від потреби. Незважаючи на це, Укравтодор тримає під постійним контролем безпеку руху на підпорядкованих йому дорогах та здійснює системні заходи для дотримання належних умов безпеки. Це дозволяє вважати звинувачення Генеральної прокуратури безпідставним".

Водночас різке зниження рівня дисципліни учасників дорожнього руху в Укравтодорі пов’язують з "послабленням контролю за дотриманням правил дорожнього руху під час реорганізації Державтоінспекції України".

Тобто, винним виходить Луценко. "Міністр Червоненко доручив підготувати звернення до Міністерства внутрішніх справ з проханням посилити нагляд за дотриманням водіями правил дорожнього руху на період реформування ДАІ", - зазначає Мінтранс.

Сам Луценко коментарів з цього приводу не давав. Зате давали його підлеглі.

Начальник департаменту ДАІ Сергій Коломієць взагалі заявив, що після указу Ющенка про скасування ДАІ гірше не стало, бо кількість аварій почала зростати ще з 2001 року. А в цьому, на думку керівника ДАІ, винні "безкарність, правовий нігілізм і відсутність підготовки належної, починаючи з дитсадочка, школи".

Тут, як кажуть, сам чорт ногу зломить. Втім може правду підкажуть реальні цифри?

"Як наслідок, за червень-липень цього року порівняно з цим періодом торік кількість загиблих у ДТП – зросла на 24%, травмованих – на 21%", - стверджувало відомство Червоненка.

Але скільки саме людей загинуло? Скільки сталося самих дорожньо-транспортних пригод?

"З 2001 року за чотири роки кількість загиблих збільшилась понад 2 тисячі осіб на рік", - казав Коломієць.

Але наскільки рівномірно збільшувалася ця кількість загиблих?

"Саме з вини працівників Держслужби автодоріг у 1 півріччі 2005 року сталося понад 130 дорожньо-транспортних пригод, в яких загинуло 17 та травмовано 151 особа", - звинувачував Піскун.

Але це лише з вини Державтодору. А скільки ДТП сталося з інших причин?

Знайти статистичні дані у впорядкованому вигляді, особливо за минулі роки, виявилося завданням непростим. Тому довелося рахувати самостійно.

На офіційному сайті управління зв’язків із громадськістю МВС публікуються щоденні звіти, де, серед іншого, вказується кількість ДТП за минулу добу. Архів присутній лише за 2005, 2004 і 2003 роки. Крім того, звітів за деякі дні просто немає. Тому точні дані навести з цих джерел важко.

Але щоб побачити загальну картину і вирахувати середнє арифметичне кількості аварій за кожний місяць, цифр цілком достатньо.

Ось що вийшло:


На основі цих даних можна побудувати графік збільшення ДТП за період із січня по серпень 2003, 2004 і 2005 років.

Отже, кількість ДТП справді мала тенденцію до підвищення і в минулі роки.

І спочатку цьогорічні аварійні тенденції мало чим відрізнялися від минулорічних і позаминулорічних. Аж до початку липня. З цього моменту відбувається різкий стрибок у бік збільшення ДТП.

Нагадаємо, що заяву про ліквідацію Державтоінспекції Ющенко зробив 18 липня. Збіг обставин?

В результаті, якщо в серпні минулого року кількість ДТП порівняно з серпнем позаминулого зросла на 11,5%, то в серпні цього року порівняно з минулим – на 44%. А це вчетверо більше.

Цікаво, чи може настільки зрости аварійність лише внаслідок безкарності і відсутності належної підготовки починаючи з дитячого садка, як каже про це пан Коломієць?

Загалом з 1 липня по 12 серпня цього року, згідно з даними МВС, в Україні сталося 6827 ДТП. За аналогічний період минулого року – 5082. За 2003 рік точку кількість порахувати важко через багато пропущених в прес-релізах днів.

Щоправда, з кількістю загиблих ситуація трохи краща. Згідно з тими ж прес-релізами МВС, за липень-серпень цього року на дорогах загинуло 858 осіб. А за аналогічний період 2004 і 2003 років (тобто до 12 серпня) – відповідно 677 і 531. Тобто за липень-серпень і в 2005, і в 2004 кількість загиблих порівняно з попереднім роком збільшилася однаково на 27%.

Намагаючись виявити інші закономірності збільшення аварійності, "Українська правда" звернулася до інформаційно-аналітичної групи "Авто-Консалтинг" за статистикою продажу автомобілів у цьому році порівняно з минулим. Як відомо, ріст кількості ДТП часто пов'язують із самим збільшенням машин на дорогах.

Згідно зі статистикою, у січні цього року порівняно з січнем минулого було продано на 23% легкових автомобілів більше, у лютому – на 17%. У березні відбувається різкий стрибок продажів угору, і різниця становить вже 44,5%, а в квітні ще більше – 53%. У травні й червні машин було продано навіть менше, ніж минулого року – відповідно на 8 і 3%. А в липні знову різке зростання продажів – аж на 51,5%.

Як пояснив директор "Авто-Консалтингу" Олег Омельницький, бум продажів у березні-квітні пов’язаний із внесенням змін до бюджету 2005, згідно з якими було ліквідовано пільги для вітчизняного виробника і підняті ставки митних зборів.

А стрибок у липні відбувся перед прийняттям 16 серпня закону про зміни до митного кодексу, згідно з яким ставка ввізного мита на імпортний автомобіль піднята з 20 до 25%. "Споживачі просто намагаються встигнути купити автомобілі за старими цінами", - пояснює Омельницький.

Тобто, в певній мірі, збільшення аварійності в липні-серпні цього року можна пояснити й збільшенням продажів автомобілів. Тим більше що у березні-квітні стрибок кількості ДТП також прослідковується.

Але чи тільки в цьому справа? Можливо, це психологічний фактор після заяви президента. Коломієць зізнається, що водії тепер "не зупиняються й показують різні жести працівникам ДАІ", вважаючи його ліквідованим.

Авторитет втрачено. Тепер хоч самому президенту бери жезл і пояснюй, що "проскочив на красный свет, можно попрощаться с белым".

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді