Відкритий лист: Розпочаті реформи охорони здоров’я не повинні закінчитися зміною міністра

Середа, 11 травня 2016, 18:29

Редакційна колегія та члени ініціативи VoxUkraine і експерти Реанімаційного Пакету Реформ запрошують всіх охочих підписати лист. Перелік підписантів тут.

Спроби докорінно реформувати систему охорони здоров’я України опинились під загрозою зупинки, а деякі успішні початкові кроки – під небезпекою скасування.

14 квітня Верховна Рада схвалила новий склад Кабінету міністрів, проте не призначила Міністра охорони здоров’я.

Після більш ніж двох десятиліть неефективного управління та вкоріненої корупції в секторі, минулого року вперше можна було бачити скоординовані спроби трансформувати систему охорони здоров’я та вирішити її глибинні проблеми. Однак найбільш фундаментальні зміни ще слід розробити, прийняти на законодавчому рівні та втілити у життя. Саме тому надзвичайно важливим є вибір гідного    кандидата та негайне призначення Міністра охорони здоров’я.

За 25 років незалежності Україна змінила 19 міністрів охорони здоров’я. Сьогодні успішність реформ критично залежить від професіоналізму, чесності та систематичної роботи міністра та його команди. Хто б не став міністром – він (чи вона) має бути відданий проведенню розпочатих радикальних змін, налаштований використовувати найкращий міжнародний досвід та залучати суспільство та іноземних та українських експертів до процесу реформ.  

Серед нещодавно розпочатих реформ, що тепер опинились під загрозою зупинки або навіть скасування, відзначимо:

  • Перехід на закупівлі медикаментів, вакцин та медичних товарів через міжнародні організації. У 2015 році задля уникнення традиційних корупційних схем майже половину обсягу централізованої закупівлі ліків та вакцин було здійснено через міжнародні організації (UNICEF, UNDP та Crown Agents). Результати впровадження такого механізму вже є відчутними. Вартість деяких медикаментів (наприклад, проти раку) для державного бюджету знизилась на 60% порівняно із попередніми роками, хоча перехід до нової системи справді спричинив тимчасові затримки постачання ліків та вакцин до аптек та лікарень, викликавши суспільне невдоволення.

  • Реформа фінансування охорони здоров’я: створення нової фінансової моделі із чіткими державними гарантіям, кращим фінансовим захистом  громадян, ефективним та справедливим розподілом державних ресурсів. У 2015-2016 рр. міжгалузева група під егідою Міністерства охорони здоров’я, за підтримки Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), розробила нову систему фінансування охорони здоров’я в Україні, яка передбачає: 1) гарантований державою пакет медичних послуг; 2) створення єдиного національного замовника медичних послуг – Національної агенції з фінансування охорони здоров’я; 3) новий механізм оплати медичних послуг (принцип "гроші йдуть за пацієнтом"), 4) посилення ролі громад (нові ролі державної та місцевої влади). Відповідна Концепція очікує на схвалення Кабінету Міністрів. Найближчі кроки передбачають розробку законодавства для нової системи. Робоча група вже почала працювати над цим завданням.  

  • Надання фінансової та управлінської автономії закладам охорони здоров’я. Це може стати першим фундаментальним кроком у напрямку зміни фінансування системи охорони здоров’я та зниження її залежності від державного бюджету. Парламент прийняв у першому читанні закон щодо надання управлінської та фінансової автономії закладам охорони здоров’я.  Після (та у випадку) прийняття закону в цілому лікарні отримають право змінювати свій організаційний та правовий статус. Право керівника лікарні розпоряджатись бюджетом лікарні та вступати в економічні відносини зі споживачами є основою ефективного використання ресурсів та надання послуг високої якості.

  • Секторальна децентралізація в охороні здоров’я. Міністерство охорони здоров’я та Міністерство регіонального розвитку розробили міжгалузеву дорожню карту децентралізації медичних послуг. Її головними складовими є розвиток нової системи організації первинної допомоги на рівні об’єднаних громад та створення госпітальних округів для закладів вторинної ланки. За умови правильного втілення децентралізація послуг і передання прийняття рішень та відповідальності місцевим громадам може підвищити ефективність та якість послуг і сприяти появі нових лідерів у сфері охорони здоров’я. Наступні кроки передбачають розробку відповідного законодавства та початок пілотних проектів у вибраних громадах.

  • Запровадження сучасної системи громадського здоров’я із акцентом на попередженні хвороб, а не їх лікуванні. Робоча група МОЗ підготувала концепцію розвитку системи громадського здоров’я. Поняття "громадське здоров’я" передбачає організовані зусилля суспільства із запобігання захворюванням, зміцнення здоров’я та продовження життя громадян. До таких зусиль належать, наприклад, спостереження за станом здоров’я і чинниками ризику та використання цих даних для розробки політики, система безпеки здоров’я, здатна запобігати та реагувати на непередбачувані ситуації, заходи із забезпечення безпечності харчових продуктів, води та повітря, зусилля з гарантування здорових умов праці та проживання, заходи з подолання бідності та дискримінації з огляду на їхню шкоду для здоров’я тощо. Системи громадського здоров’я в розвинутих країнах поєднують ці функції у координовану систему із чітко визначеним керівництвом, управлінням та достатніми ресурсами, яка працює заради доброго стану здоров’я людей. Концепція МОЗ передбачає розбудову цього переліку функцій на основі нового Центру громадського здоров’я на зразок тих, що існують в інших країнах (Центр контролю захворюваності в США, "Громадське здоров’я Англії" в Сполученому королівстві). Заплановано реорганізувати Санепідемслужбу так, щоб вона відповідала потребам Центру. Її буде позбавлено функцій інспектування та нагляду, які довго були джерелами корупційних практик.

Незважаючи на революційний характер започаткованих змін, вони є лише першим кроком на шляху до справді реформованої системи охорони здоров’я в Україні. Задля того, щоб досягнути видимих результатів, зміни повинні тривати незалежно від політичної ситуації. Реформа охорони здоров’я зіткнулась та надалі буде стикатися із шаленим опором груп із корисливими інтересами та відсутністю довіри суспільства.

Існує загроза того, що без сильного лідерства реформи згаснуть, не вплинувши на життя українців. Тому необхідно якомога швидше призначити нового міністра, який буде здатний захистити та пришвидшити процес реформ. Хоча міністр має бути здатним заручитись як політичною, так і загальносуспільною підтримкою реформ, його політична приналежність не має значення. Важливим є лише його бажання та здатність втілити реформи, які зроблять систему охорони здоров’я орієнтованою на людей, досягнення, результат.

Редакційна колегія VoxUkraine. Лист підписали експерти Реанімаційного Пакету Реформ

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Коли запрацює еАкциз в Україні

Що наші діти дивляться на YouTube українською?

Чому "клуб білого бізнесу" - дуже погана ініціатива?

"Ти цілий день живеш його життям": повсякдення доглядальниць за пораненими ветеранами 

Коли державні банки зможуть продавати проблемні кредити без проблем?

Скільки коштує створити сучасну оперу та за рахунок чого існують незалежні театри?