Чому реформа самоврядування потрібна Києву вже зараз

П'ятниця, 10 серпня 2018, 17:00

Київ ще в 15 столітті отримав Магдебурське право. Після певного періоду занепаду цей крок став визначальним для відновлення міста, пожвавлення його економіки.

У системі державного управління дарування Магдебурського права місту лише укріплювало саму державу, підсилюючи громаду та зменшуючи вплив феодалів.

А нині столиця України впродовж тривалого часу позбавлена системи самоврядування та залишається поза процесом реформи децентралізації.

Уже кілька років поспіль в країні впроваджується децентралізація. Уряд визначив підтримку цієї реформи в Україні як одну з пріоритетних, адже вона сприятиме розвитку місцевого самоуправління й економічному розвитку країни в цілому.

Однак столиця – як серце країни, яке повинно задавати ритм життя та бути рушійною силою всіх життєважливих процесів для держави – й досі стоїть незайманою, поза процесом.

Сьогодні в столиці існує спотворена система управління. Ще в 2010 році були ліквідовані районні ради, а з цим зруйнована система самоврядування. Нині можна стверджувати, що через КМДА та РДА в Києві здійснюється пряме президентське управління, і це до самоврядності не має ніякого стосунку.

Що ж залишається мешканцям столиці? У чому ж полягає їхня участь в управлінні містом?

Наразі мешканці столиці обирають своїх представників до Київської міської ради в кількості 120 депутатів. Зважаючи на кількість людей, які проживають у столиці, кожний депутат представляє інтереси не менше ніж 30 тисяч осіб.

До відання депутатів належать як питання стратегії розвитку міста, так і дуже локальні питання, що турбують містян. Наприклад, законність розміщення гаражу... чи ямковий ремонт у дворі.

Гроші розподіляються по районах з погляду з висоти печерських пагорбів чи провладних кабінетів, а не виходячи з нагальних потреб мешканців.

Так чи можна вважати таку систему управління в місті дієвою? Чи здійснюється передача повноважень та фінансів від державної влади якнайближче до людей?

І чи є столиця України прикладом того, як державна політика України у сфері місцевого самоврядування спирається на інтереси представників територіальних громад? Ні.

Райради в Києві: бути чи не бути?

Очевидним є одне – люди повинні мати представницький орган, розташований до них якнайближче та наділений повноваженнями та правами. В існуючій системі чинного законодавства найкоротший шлях до встановлення самоврядування – це відновлення районних рад.

Власне, питання відновлення самоврядування в Києві порушували неодноразово. І на крок до реалізації цього шляхом повернення районних рад місто було в 2015 році, коли ухвалили рішення Київської міської ради "Про управління районами міста Києва".

Цим рішенням було утворено районні в місті Києві ради. Та внаслідок політизації процесу вибори до райрад так і не провели.

Через судовий позов було заблоковано постанову ЦВК щодо призначення виборів, а згодом рішення КМР щодо звернення до ЦВК про призначення виборів заветовано мером.

Очевидним є те, що питання самоврядності стало жертвою політичних процесів. Але воно повинно вийти за рамки політики, адже це питання управлінського процесу. Це питання ефективного господарювання в місті.

Важливим є усвідомлення представниками інституцій міста, політичних партій, що необхідно відкинути власні амбіції та поставити на перше місце інтереси самого міста. Нарешті дати новий подих у розвитку Києва та лідерство в процесах державотворення.

Архаїчна модель управління "з центру" вже віджила своє. В епоху глобальних процесів у світі, активного розвитку міст як центрів економічного та соціального життя Київ, столиця європейської держави, не може залишатись у старій парадигмі.

Система управління потребує змін. І Київ має стати прикладом трансформаційних перетворень.

Як кияни можуть вирішити проблему?

Громадою міста усвідомлення важливості змін уже відбулося. Проводилися численні круглі столи та експертні зустрічі в пошуках шляхів вирішення ситуації, яка склалася.

І сьогодні ми констатуємо беспрецедентний крок, який було зроблено представниками громади на шляху до управління своїм містом – це відновлення районних рад шляхом подання місцевої ініціативи.

Це прекрасний демократичний інструмент, який дозволяє людям бути безпосередніми ініціаторами змін у своєму місті. А районні ради – дієвим інструментом в системі управління.

Що ж конкретно пропонується в місцевій ініціативі? У документі йдеться про два кроки:

1. Скасування 4-го пункту рішення Київради від 2015 року, де йдеться про те, що перші вибори райрад у столиці мають відбутися 27 березня 2016 року. Ця дата вже минула, а тому цей пункт неможливо виконати.

2. Звернення Київради до ЦВК з вимогою призначити конкретну дату перших виборів до райрад у столиці.

Тепер рушійною силою, яка спонукатиме до змін, має бути громада. Якщо ви з цим погоджуєтеся, то підписати місцеву ініціативу можна за посиланням.

Світлана Бондаренко, громадська діячка, експерт з питань місцевого самоврядування

Спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Коли державні банки зможуть продавати проблемні кредити без проблем?

Скільки коштує створити сучасну оперу та за рахунок чого існують незалежні театри?

Росія заплатить за війну: як США зробили важливий крок до конфіскації $300 млрд  російських активів

Чому міста не зацікавлені будувати власні електростанції на своїх територіях?

Чому росте тіньовий ринок тютюнових виробів

Як Україна допомагає удосконалювати американські стандарти тактичної медицини