Почему реформа самоуправления нужна Киеву уже сейчас

483 просмотра
Пятница, 10 августа 2018, 17:00
Светлана Бондаренко
общественный деятель, эксперт по вопросам местного самоуправления

Київ ще в 15 столітті отримав Магдебурське право. Після певного періоду занепаду цей крок став визначальним для відновлення міста, пожвавлення його економіки.

У системі державного управління дарування Магдебурського права місту лише укріплювало саму державу, підсилюючи громаду та зменшуючи вплив феодалів.

А нині столиця України впродовж тривалого часу позбавлена системи самоврядування та залишається поза процесом реформи децентралізації.

Уже кілька років поспіль в країні впроваджується децентралізація. Уряд визначив підтримку цієї реформи в Україні як одну з пріоритетних, адже вона сприятиме розвитку місцевого самоуправління й економічному розвитку країни в цілому.

Однак столиця – як серце країни, яке повинно задавати ритм життя та бути рушійною силою всіх життєважливих процесів для держави – й досі стоїть незайманою, поза процесом.

Сьогодні в столиці існує спотворена система управління. Ще в 2010 році були ліквідовані районні ради, а з цим зруйнована система самоврядування. Нині можна стверджувати, що через КМДА та РДА в Києві здійснюється пряме президентське управління, і це до самоврядності не має ніякого стосунку.

Що ж залишається мешканцям столиці? У чому ж полягає їхня участь в управлінні містом?

Наразі мешканці столиці обирають своїх представників до Київської міської ради в кількості 120 депутатів. Зважаючи на кількість людей, які проживають у столиці, кожний депутат представляє інтереси не менше ніж 30 тисяч осіб.

До відання депутатів належать як питання стратегії розвитку міста, так і дуже локальні питання, що турбують містян. Наприклад, законність розміщення гаражу... чи ямковий ремонт у дворі.

Гроші розподіляються по районах з погляду з висоти печерських пагорбів чи провладних кабінетів, а не виходячи з нагальних потреб мешканців.

Так чи можна вважати таку систему управління в місті дієвою? Чи здійснюється передача повноважень та фінансів від державної влади якнайближче до людей?

І чи є столиця України прикладом того, як державна політика України у сфері місцевого самоврядування спирається на інтереси представників територіальних громад? Ні.

Райради в Києві: бути чи не бути?

Очевидним є одне – люди повинні мати представницький орган, розташований до них якнайближче та наділений повноваженнями та правами. В існуючій системі чинного законодавства найкоротший шлях до встановлення самоврядування – це відновлення районних рад.

Власне, питання відновлення самоврядування в Києві порушували неодноразово. І на крок до реалізації цього шляхом повернення районних рад місто було в 2015 році, коли ухвалили рішення Київської міської ради "Про управління районами міста Києва".

Цим рішенням було утворено районні в місті Києві ради. Та внаслідок політизації процесу вибори до райрад так і не провели.

Через судовий позов було заблоковано постанову ЦВК щодо призначення виборів, а згодом рішення КМР щодо звернення до ЦВК про призначення виборів заветовано мером.

Очевидним є те, що питання самоврядності стало жертвою політичних процесів. Але воно повинно вийти за рамки політики, адже це питання управлінського процесу. Це питання ефективного господарювання в місті.

Важливим є усвідомлення представниками інституцій міста, політичних партій, що необхідно відкинути власні амбіції та поставити на перше місце інтереси самого міста. Нарешті дати новий подих у розвитку Києва та лідерство в процесах державотворення.

Архаїчна модель управління "з центру" вже віджила своє. В епоху глобальних процесів у світі, активного розвитку міст як центрів економічного та соціального життя Київ, столиця європейської держави, не може залишатись у старій парадигмі.

Система управління потребує змін. І Київ має стати прикладом трансформаційних перетворень.

Як кияни можуть вирішити проблему?

Громадою міста усвідомлення важливості змін уже відбулося. Проводилися численні круглі столи та експертні зустрічі в пошуках шляхів вирішення ситуації, яка склалася.

І сьогодні ми констатуємо беспрецедентний крок, який було зроблено представниками громади на шляху до управління своїм містом – це відновлення районних рад шляхом подання місцевої ініціативи.

Це прекрасний демократичний інструмент, який дозволяє людям бути безпосередніми ініціаторами змін у своєму місті. А районні ради – дієвим інструментом в системі управління.

Що ж конкретно пропонується в місцевій ініціативі? У документі йдеться про два кроки:

1. Скасування 4-го пункту рішення Київради від 2015 року, де йдеться про те, що перші вибори райрад у столиці мають відбутися 27 березня 2016 року. Ця дата вже минула, а тому цей пункт неможливо виконати.

2. Звернення Київради до ЦВК з вимогою призначити конкретну дату перших виборів до райрад у столиці.

Тепер рушійною силою, яка спонукатиме до змін, має бути громада. Якщо ви з цим погоджуєтеся, то підписати місцеву ініціативу можна за посиланням.

Світлана Бондаренко, громадська діячка, експерт з питань місцевого самоврядування

Спеціально для УП

powered by lun.ua
powered by lun.ua
Золотой клиент Манафорта. Как Украине оправиться от очередной репутационной потери
Нам важно научиться сотрудничать друг с другом. Ведь насколько сильнее мы будем, если перестанем тянуть на себя маленький кусок одеяла, а увеличим размер этого одеяла вместе. (укр.)
Бизнес-ангел или акселератор — что выбрать?
У начинающих предпринимателей часто возникает вопрос о разнице между акселераторами и бизнес-ангелами. Эти понятие неравнозначны, но вполне могут дополнять друг друга.
Как вмешиваться в работу суда. Пособие от депутатов, активистов и силовиков
В Украине давление на суд уже стало нормой поведения, а вероятной причиной роста масштабов такого давления является отсутствие реальной ответственности. (укр.)
Будет ли "Труба", или Судьба антикоррупционной реформы в руках ГБР
Судьи должны чувствовать как свой долг, так и неотвратимость наказания за его нарушение. И вот здесь в игру вступает ГБР, к полномочиям которого относится расследование судейских преступлений. (укр.)
Пороховая бочка Балкан: возможно ли повторение войны в Боснии
Около 62% молодежи на территории Республики Сербской – безработные. При этом молодежь эта – военнообязанная. А очередные выборы, которые пройдут в октябре, стали отличным поводом для усиления риторики вражды.
"Новый курс" победы Порошенко
Украину ставят перед выбором – или Порошенко, или Медведчук. И в этой конфигурации Тимошенко предстает перед угрозой перехода на второй план. (укр.)
"Починить" воду: как изменить подход государства к очистке рек
Питьевой воды в мире все меньше. Реки мелеют, озера пересыхают. Государства инвестируют огромные средства в системы водоснабжения. Украина на грани. (укр.)