Політика дитячого віку

Субота, 29 вересня 2018, 13:00

В окрузі Колумбія геть драконівські звичаї і традиції. На мій демократичний погляд східного європейця, що нахапався купи звичок у західних, це якась маячня, що межує з дурістю.

На кожній зустрічі ти маєш бути вдягнений, як Том Круз на своєму першому весіллі з Джей Ло. Подуріли!

Як виявилося, навіть якісний smart casual є ознакою неповаги до оточуючих. Не годиться. Жорсткого бізнес-smart дрес-коду, як не дивно, дотримуються всі.

Що тут відбувається? Де ж свобода і демократія?

Перебуваючи в певному відчаї від незапланованої реалії, перебираючи привезені сорочки і краватки, розмірковував про сталість інституцій і, здається, розгледів деякі обриси й образи.

Ми в Україні роками і десятиліттями клянемо всіх підряд. І президентів, і парламентарів, і міністрів, і юристів. І що цікаво – здебільшого є за що. Але якщо уважно придивитися, то ми постійно очікуємо від усіх інституцій виважених, вчасних, професійних дій.

Насправді ми, дорослі, хочемо, щоб вони вчиняли по-дорослому. Але ж парадокс у тому, що дорослих, сталих інституцій ми просто не маємо: вони ще надто молоді, вони – діти.

Очікуючи дорослих вчинків від дітей, ми постійно дивуємося і щиро обурюємося подекуди придуркуватим витівкам то ВР, то НАБУ із САПом, то міністрів, то ще когось із поважних.

Чому ми дивуємося і чого причитаємо? Згадайте свій восьмий клас, третю чверть. Вже і вусики у хлопців густо пробилися, і груди у дівчат ого-го, а розуму-то геть немає. Дурь так і пре.

Вибачте, а хіба всі фундаментальні політичні інституції молодої української держави закінчили б хоча умовну середню школу?

Звичайно ж, ні. Більш того, все навчання, що вже було, – так собі. То постійно незаплановані канікули, то книжок нема, то вчителів нема, то школу затопило. І учень такий собі, твердий троєчнік.

Якщо через таку призму подивитися на все, що відбувається довкола нас в Україні, то так чи інакше все стає на свої місця. Ситуативна придуркуватість у купі з неконтрольованою енергію, замішаною на юнацькому максималізмі і жазі пригод – це і є наші інституції.

За умови відсутності компетентного директора, завуча і взагалі потужного педколективу й досконалого статуту школи, учні періодично "ідуть у рознос". Не те, що курять і п’ють, у них ще й купа крадених грошей і вільного часу, вони почуваються геть дорослими.

Ви всі не раз бачили, як кумедно, коли підліток нап’ялить на себе дорослий костюм. Якесь татове пальто чи шляпу. Закурить. Чи дівчинка мала влізе в мамині туфлі на каблуках. Сміх і горе.

Маємо визнати просту і, нібито, всім зрозумілу річ: все має свої цикли зростання, зрілості, розвитку і розквіту. Так, у житті трапляються вундеркінди, що здатні перескакувати кілька класів у школі і потім екстерном здавати іспити у виші, але таких одиниці на мільйон.

У поточних умовах усі, хто взялися розбудовувати ту чи іншу інституцію в Україні – від міністерства, відомства і до політичної партії, – зобов’язані усвідомлювати об’єктивну реальність і свою відповідальність перед людьми.

І, як мінімум, лідери повинні поводитися і діяти по-дорослому, а не скубтися і вищати, як дворова шпана.

На жаль, величезна кількість "хомо сапієнс" відмовляються усвідомлювати, що їхній біологічний вік не має геть нічого спільного з їхньою професійною, особистісною чи інституційною зрілістю і спроможністю.

Насправді купа людей залишаються інтелектуальними й емоційними підлітками більшу частину свого життя, але тих, хто це визнав, напевно, ніхто не зустрічав.

Управління людьми є тяжкою, марудною, але дуже відповідальною роботою і навіть мистецтвом. Це вміють одиниці. Що цікаво, в бізнесі це значно легше, бо там є фінансова взаємозалежність, що сильно заокруглює всі гострі кути. Толерантність, терпимість і навіть взаєморозуміння можна купити.

З громадсько-політичною сферою, коли організація намагається розвиватися на спільних цінностях, ідеях, баченні майбутнього, і при цьому ніхто нікому грошей за це не платить, ой як усе не просто.

Тут потрібний вищий пілотаж мудрості, наставництва і візіонерства. Тут має бути щире, бездоганне лідерство. Фальш відчувається миттєво, помилки фіксуються, як удари в боксі.

Їх викупити не можна, вони в протоколі назавжди. Як тільки ти їх припускаєшся в середовищі, що прагне довіри і спільних цінностей, є один шлях порятунку – негайно визнати "прокол", провести роботу над помилками, і ще сильнішими йти далі. Але це треба вміти.

Ми будемо значно сильнішими і згуртованішими, коли чітко усвідомимо, які ми і де ми є. Коли навчимося не на словах, а на ділі поважати всіх довкола. Коли зможемо разом відкрито і спокійно вчитися на помилках, визнавати їх, аналізувати, аби не повторювати.

Ми будемо сильні, коли, розуміючи свою спільну інституційну юність, приберемо зайвий пафос і удавану вченість, будемо слухати і чути, вчитися один у одного.

Маємо бути свідомі, що демократична інституційна Україна ще надто замала, аби хтось із учасників процесу публічно натягав на себе дорослий відпрасований костюм сталої демократії, переконуючи оточуючих завченими фразами, що підгледів у інших, що ніби сам його собі пошив.

Хизуватися чеснотами і демократичною модою нам ще ой як рано.

У Вашингтоні у неділю всі магазини працюють допізна. Аби не ганьбитися завтра, хоча і років вісім не носив уже, але піду купляти собі пристойного ділового костюма, прибравши геть у чемодан усі свої модні штанці.

У середовищі дорослих потрібно не вдавати з себе розумаку-революціонера, важливо знати своє місце, уважно слухати, запам’ятовувати, придивлятися і поважати дорослі правила і звички.

Треба всім нам потроху дорослішати, але і не соромитися свого віку. Молодість – це чудесно.

Андрій Осадчук, юрист, депутат Київради

Спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Чому бізнесу вигідно вкладати кошти в освіту та хто повинен контролювати ці інвестиції

Як нам звучати у світі? В продовження дискусії про класичну музику

Як жити з травматичними подіями. Поради від психотерапевтки Едіт Егер, яка пережила Голокост, та її внука

Четвертий рік функціонування ринку землі: все скуплять латифундисти?

Перезавантажити адвокатуру: справа Шевчука як індикатор несправності системи 

Чи варто бити на сполох через "надто" низьку інфляцію