Монополія на експертизу – загроза слідству, та інші недоліки законопроекту на заміну "поправок Лозового"

1162 перегляди
П'ятниця, 19 жовтня 2018, 11:30
Катерина РиженкоKateryna Ryzhenko (Katja)
керівник юридичного відділу Transparency International Ukraine

Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на своєму засіданні 17 жовтня намагався виправити результат ухвалення сумнозвісних "поправок Лозового", що набрали чинності 15 березня цього року.

Ці правки, у тому числі, змінили процес ведення судово-експертної діяльності.

На жаль, комітет на чолі з Андрієм Кожем’якіним не підтримав правки від народного депутата Мустафи Найєма, які були позитивно оцінені представниками громадськості (у тому числі Трансперенсі Інтернешнл Україна).

Більшість спірних моментів законопроекту залишилися без змін, не знайшовши підтримки серед депутатів.

Антон Геращенко та Дмитро Білоцерковець зареєстрували свій законопроект з поправками – №8336. Як зазначив один із авторів, основним завданням законопроекту є пришвидшення проведення експертизи та захист експертів від шантажу та тиску з боку правоохоронних органів.

Проект закону також передбачає створення Єдиного державного реєстру судових експертиз та експертних досліджень.

Відмова від реєстру експертиз – захист інформації

Після дискусії ідею створення єдиного реєстру було виключено з положень законопроекту.

Це однозначно позитивне рішення. Адже створення бази даних із великою кількістю інформації щодо проведених експертиз – це ризик витоку інформації.

Однак на цьому позитивні результати роботи комітету щодо експертної діяльності вичерпались.

Монополія держави там, де вона не справляється

Депутати майже одноголосно висловились проти скасування державної монополії на проведення експертиз. Тобто і надалі їх зможуть здійснювати виключно державні судово-експертні установи.

Недопущення приватних експертів до процесу вже сьогодні призводить до того, що часто висновків доводиться чекати більше року. Адже державні установи перевантажені запитами.

Від такої ситуації страждає якість розслідувань. Створюється додаткова можливість для тиску на експертів з боку представників влади.

Зобов’язання сторін кримінального процесу користуватися тільки державними установами значно обмежує можливості громадян здійснювати захист своїх прав у передбачених законодавством рамках.

Призначення через суд як підказка злочинцям

Також депутати пропонують залишити в силі призначення експертиз тільки через суд, наприклад, у справах з топ-корупції. Це стосується економічної, почеркознавчої та лінгвістичної експертизи, експертизи відео- та звукозапису, а також товарознавчої.

Призначення через суд – це фактично встановлення контролю за проведенням цих експертиз.

Це може значно вплинути на перебіг розслідування справ. Адже судові рішення про проведення тої чи іншої експертизи реєструються в єдиному реєстрі судових рішень.

Навіть після видалення імен відомості з ЄДРСР України дають можливість зацікавленим сторонам отримати інформацію, яка допоможе їм зрозуміти напрямок перебігу розслідування та вирахувати державну установу, де таку експертизу будуть проводити.

Сподівання на сесійну залу

Тепер законопроект №8336 переходить до парламенту на розгляд у другому читанні разом із низкою дискусійних положень, зазначених вище.

Роль експертизи в корупційних справах має надважливе значення. Висновки експертів безпосередньо впливають на перебіг розслідування та міру покарання фігурантів топ-корупційних справ.

Тому робота судових експертів повинна здійснюватися незалежно та професійно, що наразі не повністю забезпечується чинним законодавством.

Катерина Риженко, юридичний радник Transparency International Україна

Спеціально для УП



powered by lun.ua
Реклама:
На старті нової прозорої оренди державного майна
Що варто знати тим, хто хоче взяти в оренду державне майно.
Кандидати до Вищої ради правосуддя від парламенту: хто вони?
Попри реформу суди так і не стали повноцінно незалежними, а рівень довіри суспільства до судової влади залишається найнижчим серед всіх державних інституцій. Що можна вдіяти з цим вже зараз?
Що вбереже галузь житлово-комунальних послуг від падіння в прірву?
П'ять важливих змін до закону "Про житлово-комунальні послуги", які потрібні споживачам.
Гонгадзе і сумбурні думки
Гія дав в результаті суспільству і зачатки політичної огиди, і початкову волю до протидії злу, і більше демократії, і зовсім іншу свободу слова, і в цілому - багато-багато передумов до руху вперед, до прогресу.
Знову про Кагарлик, або Що не так із системою атестації поліції?
За результатами переатестації, 95% кагарлицьких поліцейських, які можуть бути відповідальними за численні випадки застосування фізичного та психологічного насилля щодо людей, або відповідають своїм посадам, або навіть заслуговують на підвищення.
Зворотна третя зупинка "Вулиця Щорса". Київ та київське життя 1960-80-их
Важливо з тактом та розумінням добирати назви для вулиць, попередньо вивчаючи історію героя чи самої вулиці. Адже іноді невідповідність величних назв обдертим та занедбаним носіям-вулицям викликає жаль та насмішку, а то й катастрофічні для держави наслідки вибору.
У науці й відеоіграх дітей приваблює одне й те саме
"Як зацікавити дітей наукою?" – питання, на яке намагається дати відповідь уся світова прогресивна педагогічна спільнота. При цьому "ворогами" вважаються комп'ютерні ігри і соцмережі: діти віддають їм перевагу перед навчанням.