Об'єднати зовні, щоб трансформувати зсередини

616 переглядів
Вівторок, 26 березня 2019, 16:40
Олена ШулякЕлена Шуляк
підприємниця, співвласниця Midland Development Ukraine, координатор ініціативи "Кадровий резерв"

"Закритий клуб" для обмеженого кола – такою була і є система державного управління.

Окремі соціально-політичні вибухи створювали передумови для її трансформації, але вони були поверхневі та короткі.

Декларація незалежності, курс на євроінтеграцію, Революція на граніті, Помаранчева революція, Революція Гідності – ці неочікувані потрясіння виступали "холодним душем" для закостенілої державної системи.

Але щоразу після струсу вона знову закривалася і переставала демонструвати розвиток.

Державне управління не працювало на Державу.

Система займалася самозбереженням, захистом групи еліт, охороною корупційних схем. І при цьому – нещадно знищувала і витісняла з системи людей ідейних та ініціативних. Тих, які мають потенціал та запал.

Залишались ті, кому нема куди йти.

Це одна з головних проблем, яка вже понад п'ять років є однією з топ-тем у громадянському середовищі та серед нових політиків – брак кваліфікованих кадрів для системи управління на всіх рівнях: міжнародному, державному, місцевому.

В Україні, яка входить до 15 країн світу за рівнем охоплення вищої освіти, відсутня достатня кількість професіоналів, здатних змінювати країну.

І це попри те, що за напрямом "Соціальні науки, бізнес і право" лише за 2017 рік було підготовлено 99 тисяч випускників вищих навчальних закладів.

А загальна кількість держслужбовців (всіх рівнів та рангів) становить трохи більше 200 тисяч осіб.

Тобто теоретично кількісно не повинно бути проблем з новими кадрами. Отже, проблема не лише в кількості, а і в якості.

Досить часто можна почути: "Країна змінюється". А насправді країну змінюють. Змінюють люди, які мають бажання та можливості змінювати.

І змінити країну із закостенілою закритою системою управління не може одна людина.

Потрібна команда однодумців. Команда, яка може мати різне бачення змін. Команда, яка може мати різний вплив на можливість змін.

Але вона має бути об'єднана принципами бажання змін, системного бачення, глибокого розуміння трансформацій.

Для всіх цих складових дуже важливо мати можливість спілкуватися, отримувати підтримку, обмінюватися думками та досвідом, здобувати нові знання. І відчувати підтримку одне одного, а не почуватися один на один з системою.

Свого часу команда PROZORRO не скористалася державною системою підбору персоналу в проект, а налагодила власну модель. І перемогла.

Саме реформа державних закупівель визнана однією з найуспішніших в Україні. Навіть більше – ця реформа отримала міжнародне визнання. Блискучий приклад, який демонструє важливість людей в реалізації змін.

За підсумками 2017 року в глобальному дослідженні та рейтингу за показниками якості та ефективності державного управління Worldwide Governance Indicators (WGI), яке проводить Світовий Банк, Україна за індикатором ефективності державного управління набрала 35 балів зі 100 можливих, що вдвічі менше середніх показників за регіоном Європи та Центральної Азії.

Тобто українська система державного управління щонайменше в 2 рази менш ефективна за середню в регіоні.

 
Клікніть на зображенні, щоб збільшити
скріншот з сайту info.worldbank.org

Щоб зрозуміти, наскільки ми відстаємо в цій сфері, уявіть, що польська система отримала 74 бали зі 100.

В Україні – я не просто впевнена, я це достеменно знаю – наявна достатня кількість освічених і досвідчених громадян, які мають бажання та можливість змінити країну через підвищення ефективності державного управління.

Але їхня проблема в тому, що вони розрізнені і досить часто не мають можливості консолідувати свої знання та досвід, можливості та напрацювання.

Саме об'єднання таких людей, постійний обмін досвідом між ними, навчання та можливість поділитися успішними кейсами може стати тим критичним кроком, що зруйнує закостенілу систему неефективного державного управління, що так пручається  реформуванню.

Декілька простих кроків, які необхідно робити прямо зараз:

  1. Загальна мобілізація  тих, хто готовий працювати на державній службі  і тих, хто вже має досвід такої роботи.
  2. Проведення постійних навчань з практичним фокусом: як пройти конкурс на державну службу, як формувати державні політики та як втілювати їх у життя; як комунікувати та адвокатувати реформаторські ідеї; як будувати команду, оптимізувати процеси, боротися з інформаційними атаками та ін.
  3. Формування платформи для постійного обміну досвідом та персональне менторство з боку тих, хто вже має успішний досвід на державній службі.
  4. Формування  ком'юніті майбутніх та теперешніх державних службовців, які зможуть підтримувати один одного.

Я впевнена, що саме сформована екосистема підготовки, розвитку та підтримки нових лідерів та генераторів змін здатна надати нового імпульсу для розвитку України. Для розвитку її інституційної спроможності, економічного розвитку та генези як соціальної держави.

Об'єднання драйверів змін, їхня взаємопідтримка та підтримка їх уже сформованими лідерами створить спроможність зламати закриту систему українського "керування та кермування".

Стара система не зможе перемолоти критичну масу активних лібералів.

Система змушена буде стати відкритою і готовою для трансформацій.

Олена Шуляк, спеціально для УП



powered by lun.ua
Міфологія для презедента Зеленського. Орфей-Одіссей
Україна повинна нарешті включитися в інформаційну війну. Оволодіти ініціативою. (рос.)
Ви будете сумувати за Роттердамом
З 1 липня запроваджується ринкова модель ціноутворення в електроенергетиці. Гарна ідея призведе до прискорення інфляції та девальвації гривні.
Пробач, Гіє! Сьогодні ми могли б святкувати 50-тиріччя журналіста Георгія Гонгадзе
Цей короткий текст пишу для тих, хто не знав Гію, але пам'ятає. Або мав би знати.
Люстрація ІІ (2014-2019) – Restart!
Чи зможе новий гарант перезапустити внутрішньополітичний процес і заполонити свій кадровий вакуум фахівцями інтелектуально готовими до роботи на інтереси України? (укр.)
Чи є в Україні муніципальне майбутнє та чи було взагалі минуле?
Сучасний процес муніципального реформування має дуже серйозні вади та загрози, тому дуже цікаво, яка ж вона буде нова "Зе!муніципальна" реформа шостого президента України та хто вони такі "нові Зе!реформатори".
Децентралізація та земельна реформа — шлях боротьби з бідністю
Багато центральних органів влади працюють на чиїсь відомчі інтереси, що ускладнює роботу об'єднаних територіальних громад. Буде ще гірше.
Інтернет-чебурашка: чи зможе Росія закрити доступ до своєї мережі
Більшість глобальних інтернет-сервісів Пекін вже успішно замінив на свої. Росія поки що не має жодних аналогів західних технологій, і це буде однією з проблем у впровадженні "суверенного рунету".